• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امنیت بازرگانان در ولایت بلخ تامین است؛ افغانستان و ایران روابط خوبی تجارتی برقرار کنند

امنیت بازرگانان در ولایت بلخ تامین است؛ افغانستان و ایران روابط خوبی تجارتی برقرار کنند

 نخستین نمایشگاه مشترک افغانستان – ایران در شهرمزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال کشور راه اندازی شده که برای 3 روز دیگر ادامه دارد و مردم می توانند از آن بازدید نمایند.
این نمایشگاه که در هوتل قصر مرمرین، ساحه جاده کابل فلز در شهرمزارشریف برگزار شده بیش از 45 غرفه برپا گردیده و 8 غرفه آن شرکت های افغانستان و متباقی آن شرکت های ایران می باشند.
در این نمایشگاه عطا محمد نور سرپرست مقام ولایت بلخ، محمد رضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان، شماری از مسئولان ادارات دولتی، نمایندگان مردم و بازرگانان اشتراک کرده اند.
در این نمایشگاه تولیدات، صنعت و محصولات در بخش های مختلف از هر دو کشور به هدف گستردش روابط اقتصادی و بازاریابی برای تولیدات راه اندازی گردیده است.
اموال که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است:
ـ مواد ساختمانی
ـ مواد انرژی
ـ مواد صنایع دستی
ـ مواد خوراکی
ـ لوازم خانگی
ـ لوازم بهداشتی
ـ محصولات داوری و پژشکی
ـ مواد کشاورزی و زراعتی
آرش یونسی رئیس اتاق های تجارت و صنایع ولایت بلخ که در این همایش صحبت می کرد، گفت: " ایران در بهبود وضعیت اقتصادی و تجارتی افغانستان نقش اثر گذار و ارزنده را دارد."
نامبرده تصریح کرد: "بازرگانان افغانستان اماده هستند که در عرصه های مختلف (معادن، صنایع، ساختمان، بانکداری، کشاورزی و مواد خوراکی) با بازرگانان ایران روابط تجارتی برقرار نمایند."
موصوف می افزاید که برگزاری این نمایشگاه یک زمینه ی خوب را برای بازرگانان هر دو کشور فراهم ساخته تا بتوانند که روابط خوب اقتصادی و تجارتی را در میان شان تامین نمایند.
از سوی هم داکتر محمد رضا بهرمانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که برای شرکت در این نمایشگاه به شهرمزارشریف امده است، می گوید: " این دو کشور روابط خوبی اقتصادی و تجارتی را در میان شان گستردش دهند."
سفیر ایران در افغانستان تاکید می کند که روابط افغانستان و ایران تنها محدود به مناسبات اقتصادی و تجارتی نشود بلکه این دو کشور با درنظرداشت مشترک که دارد در همه ی عرصه های ارتباطات نزدیک را برقرار کرده و روابط داشته باشند.
در همین حال عطا محمد نور سرپرست مقام ولایت بلخ نیز بر گستردش روابط اقتصادی میان افغانستان و ایران تاکید کرده گفت: " این دو کشور روابط خوبی را می توانند تامین کنند."
وی ضمن اینکه میپذیرد مشکلات امنیتی در برابر کارهای اقتصادی و تجارتی وجود دارد اما بیان داشت: " بلخ از ولایت های امن بوده و زمینه ی سرمایه گذاری های هنگفت وجود دارد."
موصوف تصریح کرد: " با رهبری و مدیریت سالم که در ولایت بلخ وجود دارد، در چند سال گذشته سرمایه های خوبی صورت گرفته که تلاش ها برای ادامه آن نیز جریان دارد."
سرپرست مقام ولایت بلخ از بازرگانان بین المللی بخصوص کشور ایران می خواهد تا با بازرگانان افغانستان روابط اقتصادی و تجارتی را تامین نمایند تا مناسبت خوب بیشتر از این بوجود بیاید.
نامبرده به آنعده از بازرگانان و سرمایه گذاران اطمنان می دهد که امنیت مالی و جانی آنان در ولایت بلخ تامین می گردد از اینرو آنان باید سرمایه گذارهای نمایند.
قابل ذکر است که شماری از اشتراک کننده گان و نیز بازرگانان راه اندازی این نمایشگاه را برای بهبود روابط میان این دو کشور اثر گذار دانسته و تاکید می کنند که باید حکومت زمینه ی بیشتر فعالیت های اقتصادی و تجارتی را فراهم سازد.

  پربازدید ترین