• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«اوباما»: آمریکا نمی تواند طالبان و خشونت در افغانستان را از بین ببرد

«اوباما»: آمریکا نمی تواند طالبان و خشونت در افغانستان را از بین ببرد

رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین سخنرانی‌های رسمی خود در ایالت «فلوریدا» گفت که این کشور نمی‌تواند طالبان و خشونت در افغانستان را از بین ببرد.
به نقل از وبسایت رسمی «کاخ سفید»، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در فلوریدا اذعان کرد: جنگ در افغانستان برای مدت 30 سال بخشی از زندگی مردم بوده و آمریکا نمی‌تواند خشونت و طالبان را در این کشور از بین ببرد.
وی در سخنرانی خود در پایگاه هوایی «مک‌دیل» در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا خطاب به نیروهای نظامی این کشور گفت: "شما توانستید تغییری در افغانستان ایجاد کنید و اکنون آمریکا جای امن‌تری است."
اوباما ادامه داد: تهدید فقط مختص کشورهای جنوب آسیای مانند افغانستان و پاکستان نیست و اگرچه القاعده در افغانستان و پاکستان شکست خورد اما تروریسم به دیگر مناطق خاورمیانه و آفریقای شمالی نقل مکان کرده است.
رئیس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمتر از 10 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند و این نیروها بجای رهبری جنگ  علیه طالبان، 320 هزار نیروی امنیتی افغانستان را که در حال دفاع از کشورشان هستند، حمایت می‌کنند.
براساس طرح اولیه اوباما مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، قرار بود که سال 2014 میلادی پایان مأموریت نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام و مسئولیت کامل تأمین امنیت در کشور به نیروهای افغانستان واگذار شود.
براساس این طرح قرار بود تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما در آمریکا (پایان سال 2016) تمام نیروهای آمریکایی به خانه‌هایشان بازگردند.
پس از چندی، اوباما در دستوری اعلام کرد که براساس طرح جدید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تعداد کنونی 9800 نظامی تا پایان سال 2016 میلادی باقی خواهند ماند و در سال 2017 میلادی، این تعداد به 5500 نظامی کاهش خواهد یافت که در سفارت این کشور در کابل مستقر خواهند شد.
پس از جنجالهای فراوان و فشارهای مقامات سیاسی و نظامی جمهوری‌خواه آمریکا، سرانجام اوباما اعلام کرد که پس از سال 2016 میلادی، 8400 نظامی آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند که به‌گفته «کرتیس اسکاپاروتی» ژنرال ارتش آمریکا، 6700 نظامی در مأموریت حمایت قاطع ناتو و 1700 نفر دیگر از آنها نیز در مأموریت‌های دیگر به‌کار گرفته خواهند شد.

  پربازدید ترین