• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمک کمیساریای سازمان ملل به مهاجرین به صفر رسیده است

کمک کمیساریای سازمان ملل به مهاجرین به صفر رسیده است

 «محمد عجمی» مشاور والی خراسان رضوی، گفت: برخی مهاجرین گلایه‌مندهستند که هزینه حضور آنها از کمیساریای سازمان ملل دریافت می‌شود در صورتی که کمک کمیساریا ناچیز بوده و در حال حاضر به صفر رسیده است.
محمد عجمی» مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی و مشاور والی خراسان رضوی گفت: برخی می‌گویند افرادی که از غرب به افغانستان برمی‌گردند تحصیلکرده‌ و افرادی که از ایران به افغانستان باز می‌گردند کارگر و تحصیلکرده نیستند در حالیکه این موضوع برعکس است.

سطح سواد و معلومات مهاجران بالای 70 درصد
وی افزود: در حال حاضر سطح سواد و معلومات مهاجران افغانستانی در ایران اگر در ابتدای ورود 7 درصد بوده امروز به بالای 70 درصد رسیده و آمار دانش‌آموزان، شاغلان به تحصیل و فارغ‌التحصیلان دانشگاه خود گویای این موضوع است که جامعه مهاجر افغانستانی از حیث علم و فرهنگ در ایران چقدر رشد داشته است.
عجمی گفت: با دستور رهبر انقلاب ایران مبنی بر ثبت‌نام همه فرزندان مهاجر افغانستانی در مدارس دولتی به صورت رایگان حتی آنهایی که فاقد مدرک هستند این فضا عوض شد، باید گفت در دنیا مثال آن را نداریم که پدر و مادر هم مدرک نداشته باشند بعد فرزندشان در مدارس دولتی بدون هزینه تحصیل کند.

کمک کمیساریای سازمان ملل  به صفر رسیده است
وی گفت: برخی مهاجرین هنوز  گلایه‌مندهستند که هزینه حضور آنها از کمیساریای سازمان ملل دریافت می‌شود و به نسبت این هزینه خدمات مناسب داده نمی‌شود در صورتی که کمیساریا از ابتدا هم کمک چمشگیری نمی‌کرد و حالا هم که تقریبا به صفر رسیده است.
عجمی گفت: کمیساریا به ایران بابت حضور پناهندگان هزینه آنچنانی پرداخت نمی‌کند برخلاف تصوری که مهاجرین دارند، قبلا اگر 10 درصد بوده الان این کمک‌ها به صفر رسیده ، هزینه‌های مهاجرین در ایران هزینه‌های بالا و سنگینی است که عمدتا دولت ایران پرداخت می‌کند.

380 هزار دانش آموز اتباع در کل ایران وجود دارد
مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: در همین هزینه تحصیل اگر حساب کنید نزدیک به 380 هزار دانش آموز اتباع در کل ایران و حدود 70 هزار دانش آموز اتباع در خراسان رضوی داریم، براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش هزینه تمام شده تحصیل هر دانش آموز 2 میلیون تومان است، حالا 380 هزار را ضرب در دو میلیون کنید چه رقمی می‌شود؟
وی افزود: بابت تحصیل کمیساریا چیزی به ما پرداخت نمی‌کند و تنها هزینه‌ای که برای اتباع پرداخت می‌شود هزینه محدودی در قالب توزیع ارزاق بین اتباع ساکن در مهمانشهر تربت جام بوده که نباید از این موضوع غافل شد که فقط سه درصد مهاجران افغانستانی در مهمانشهر ساکن هستند.

هزینه حضور اتباع سنگین و کمک‌ سازمان ملل ناچیز
عجمی در گفت‌و گو با تسنیم اظهار داشت:  ما نمی‌گوییم سازمان ملل کمکی نکرده بلکه حرف ما این است که هزینه حضور اتباع سنگین بوده و کمک‌های سازمان ملل در قیاس با آن بسیار ناچیز بوده، یعنی قبلا اگر 10 درصد کمک می‌کرده امروز به صفر رسیده است.
وی بیان کرد: کمیساریا هم اعلام کرده که فعلا اولویت کمک سازمان ملل به کشورها و پناهندگان سوریه، یمن، عراق و میانمار است و به دلیل تمرکز بر این کشورها توجه به پناهندگان افغانستانی کمتر شده است.

اقدامی بی‌نظیر ایران و بیمه سلامت برای مهاجرین
مشاور والی خراسان رضوی افزود: در همین بحث بیمه سلامت که مطرح شد ما تبلیغات گسترده‌ای برای پای کار آمدن مهاجرین افغانستانی انجام دادیم چرا که اقدامی بی‌نظیر میان دولت ایران، بیمه سلامت و کمیساریای سازمان ملل متحد بود.
مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: بیمه سلامت در خراسان رضوی برای 32 هزار نفر اقشار آسیب‌پذیر و بیمار خاص رایگان است، یعنی هر فرد عادی برای پنج ماه بیمه باید 190 هزار تومان پرداخت کند اما اقشار آسیب‌پذیر بیماران خاص نباید این هزینه را پرداخت و فقط هزینه 4 هزار و 500 تومانی را باید پرداخت کنند.

بیمه سلامت فرصت مغتنم برای مهاجرین افغانستانی
وی بیان کرد: بیمه سلامت فرصت مغتنمی برای مهاجرین افغانستانی است که باید از این فرصت استفاده کنند، دوره نخست ثبت‌نام آن تا پایان آذر/ قوس ادامه دارد که دفترچه‌ها 5 ماهه بوده و تمدید می‌شود.
مشاور والی خراسان رضوی اظهار داشت:  استمرار طرح ثبت‌نام بیمه سلامت در گرو استقبال مهاجرین است، باید ببینیم چطور می‌شود اما مهاجرین این را دقت کنند که بیمه ممکن است برای همان ساعت پایانی اعتبار هم بدرد بخورد و حالا که این بستر فراهم شده از امکانات استفاده کنند.

  پربازدید ترین