• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست دانشجویان مهاجر با داکتر نصیر احمد نور سفیر افغانستان در تهران برگزار شد

نشست دانشجویان مهاجر با داکتر نصیر احمد نور سفیر افغانستان در تهران برگزار شد

نشستی صمیمانه میان دانشجویان افغانستانی تهران با داکتر نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، غفران بدخشانی نویسنده و پژوهشگر و داکتر مولایی از عناصر برجسته فرهنگی ادبی افغانستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا، داکتر نصیر احمد نور سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ، داکتر مولایی و آقای غفران بدخشانی را الگویی موفق در دنیای مهاجرت برای دانشجویان و مردم افغانستان دانست و افزود: داکتر مولایی با وجود نیم قرن در همسایگی وطن, توانسته با تلاشهای روزافزونش نمونه ای حاذق برای همه ما باشد.
داکتر نور, از سرگذشت غفران بدخشانی سخن به میان آورد و گفت: ایشان بااینکه در غرب بزرگ شده و درس خوانده است، اما باز هم توانسته اهداف خود را که برای آبادانی کشور است حفظ کند و خود را همیشه و همه جا یک افغان بنامد.
در ادامه غفران بدخشانی, با ابراز تاسف از سالهای دوری از وطن ابراز داشت: من از 11 سالگی افغانستان را ترک کردم و یک سال در روسیه بودم و بعد روانه انگلیس شدم. تا پایان لیسه را در آنجا ماندم و بعد به دانشگاه آمستردام راه یافتم و رشته های فلسفه و علوم سیاسی را دنبال نمودم.
او در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای فلسفه در پژوهشگاه اخلاق و فناوری دانشگاه دلفت آمستردام هالند است.
غفران بدخشانی اذعان داشت: خوشبختانه ما در زبانمان آواره نشده ایم. فقط از مرزی به مرز دیگر مهاجرت کردیم. وای به حال کسانی که هویت و حتی زبان مادریشان را گم کرده اند.
در ادامه او از دانشجویان خواست بیایید ما نسل جوان و آینده ساز کشور, برای یکبار هم که شده نژادپرستی را کنار گذاشته و این توان را داشته باشیم که با گفتمان و برادری رو در روی هم در یک قالب قرار بگیریم.
بدخشانی آثاری چون موسم خموش،بهار بیداری ،پایان یک سکوت،من ایرانم و چند کتاب دیگر در دست چاپ دارد.
داکتر سرور مولایی نیز در راستای سخنان بدخشانی افزود: در افغانستان یک نوع غیرت وجود دارد که متاسفانه رسانه های کشورمان آن را فقط به شکل کشتار و خونریزی نشان می دهند. ما نباید با کم کاریمان، تاوان این خشونتها را بدهیم. بلکه با همت و وحدت، صلح و دوستی را سر لوحه غیرت افغانستانی مان قرار دهیم و به جهانیان بشناسانیم .
مولایی به خاطراتش در کابل اشاره کرد و گفت: می دیدم دختران و پسران با کمتر امکاناتی با چهره ای شاد و مملو از امید با بوجی هایی که در آن کتابشان را حمل می کنند به سوی علم روانند. شما جوانان باید آنها را الگوی خود قرار دهید و خودتان را برای مسابقه فردا در کشور آماده سازید.
به عقیده وی ، کشور ما فقط به رئیس جمهور و سفیر و...نیاز ندارد. بلکه به یک کشاورز خبره، یک سرک ساز دانا، کشتکار کار بلد، جامعه شناس حاذق و... هم نیاز دارد.
او افزود: از خودتان شروع کنید. قلم بردارید و الگو بسازید نه اینکه گلوله را به سمت هم پرتاب کنید. من امید دارم که افغانستان, ده سال آینده بهتر خواهد شد، همانطور که ده سال پیش موقعیت الان را نداشت.
داکتر مولایی خاطر نشان کرد: ما باید سعی کنیم تمام زبانهای افغانستان را گسترش دهیم و جهانی اش کنیم. این گام اول برای صلح است. البته از طریق زبان فارسی این امر ممکن است. چون همه فارسی می دانند نه پشتون و اردو را.
وی خطاب به دانشجویان گفت: شما سرمایه جامعه مدنی کشور هستید و اگر با نیت آبادانی قدم بردارید، مطمئن باشید خداوند هم این توان را به شما خواهد داد تا به هدف برسید در حالی که این جلسات نشان از ایجاد همین وحدت ملی ماست.
در پایان این دیدار داکتر نصیر احمد نور از مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران به خاطر اجازه تحصیل به همه کودکان مهاجر افغانستانی خصوصا فاقدین مدارک مقیم ایران تشکر و قدردانی کرد.

  پربازدید ترین