• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گروهی از پناهجویان افغانستانی فردا از سویدن به افغانستان اخراج می شود

گروهی از پناهجویان افغانستانی فردا از سویدن به افغانستان اخراج می شود

قرار است فردا دوشنبه 12 دسمبر یک گروه از پناهجویان افغانستانی از سویدن به افغانستان اخراج شود.
احمد ذکی خلیل، مسوول امور مهاجرین انجمن افغانستانیهای سویدن گفت: قرار است فردا یک طیاره چارتر از استکهلم به مقصد کابل پرواز کند که حامل پناهجویان اخراجی افغانستانی است.
آقای خلیل می گوید که در این پرواز دستکم سیزده پناهجو به شکل اجبار به افغانستان باز گردانده می شوند.
این هواپیما برای آنعده از پناهجویان که به شکل داوطلبانه به افغانستان باز می گردند به کرایه گرفته شده، اما به گفته خلیل اداره مهاجرت سویدن افغانستانی های اخراجی را نیز در این پرواز جا داده است.
این اخراج پس از رد توافقنامه دولت افغانستان و سویدن مبنی بر بازگردان پناهجویان افغانستانی در مجلس نمایندگان افغانستان و همچنان تایید دولت سویدن از بد تر شدن وضعیت امنیتی افغانستان صورت می گیرد.
احمد ذکی خلیل، می گوید بیشتر مسافران پرواز فردا مهاجرانی هستند که به میل خودشان به افغانستان باز می گردند و به گفته او اداره مهاجرت به همین دلیل اخراج اجباری را در این پرواز انجام می دهد.
به گفته او، ماموران دولت سویدن به راحتی می توانند در این پرواز پناهجویان اخراجی را به پولیس کابل تحویل دهند.
او هشدار داد که اگر دولت افغانستان این مهاجران را تحویل بگیرد، روند اخراج اجباری از سویدن آغاز خواهد شد.
خلیل می گوید براساس اطلاعات که او بدست آورده در میان سیزده مهاجر یک ایرانی نیز موجود است که در پرونده پناهندگی خودش را افغانستانی معرفی کرده بود.
او گفت: بیشتر این افراد فاقد مدرک هویتی هستند و یک نفر شان ایرانی است و پاسپورت یک نفر دیگر نیز از سوی سفارت افغانستان در استکهلم تایید نشده و این سفارت این پاسپورت را جعلی خوانده است.
چند تن از پناهجویان اخراجی به ذکی خلیل گفته اند که مرحله آزمایش به پیچکاری بی هوشی را سپری کرده و قرار است در تمام مراحل اخراج به آنها پیچکاری بی هوشی تزریق شود و دست و پای آنها نیز تا کابل بسته خواهد بود.
خلیل می گوید که این برخورد دولت سویدن در تناقض کامل با موارد حقوق بشری و حقوق پناهندگی سازمان ملل قرار دارد.
پیشتر، رادیو دولتی سویدن اعلام کرد که دولت افغانستان، باوجود رای منفی پارلمان آن کشور به قرارداد میان سویدن و افغانستان، پناهجویانی را که به زور اخراج می‌شوند، می‌پذیرد.
به گزارش این رادیو، مورگان یوهانسوُن، وزیر امورمهاجرت سویدن پس از دیداری نیم ساعته با حکمت خلیل کرزی، معاون وزیر امورخارجه افغانستان، گفت که افغانستان تمام شهروندان خود را حتا آنهایی را که به زور اخراج می‌شوند، خواهدپذیرفت.
آقای یوهانسون، رد توافقنامه در مجلس نمایندگان افغانستان را یک امری داخلی میان دولت و پارلمان این کشور خوانده و گفته بود که آنچه برای سویدن اهمیت دارد، تاکید دولت افغانستان بر اجرای تعهدی است که دو کشور به یک‌دیگر داده‌اند.
احمد ذکی خلیل، می گوید که حالا توپ در میدان مجلس نمایندگان افغانستان است که چگونه می تواند از تطبیق قوانین، اصول و تفاهمنامه ها نظارت کند.
او می گوید که با چند تن از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در این باره صحبت کرده و آنها گفته اند که اگر دولت افغانستان به اجرایی شدن این تفاهمنامه پافشاری کند و پناهجویان اخراجی را بپذیرد، آنها وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان را استیضاح خواهند کرد.
این نخستین گروهی از پناهجویان افغانستانی است که به شکل دسته جمعی پس از مدت های طولانی از سویدن اخراج می شود.
این کشور در سال روان میلادی به شکل گروهی پناهجویان را اخراج نکرده بود.
احمد ذکی خلیل از مهاجران که به شکل داوطلبانه به افغانستان باز می گردند به شدت انتقاد کرد و گفت که ادامه این روند پرونده مهاجرانی که به واقعیت در افغانستان مشکل امنیتی دارند با خطر جدی مواجه می کند.
او گفت: "اگر اینها در افغانستان مشکل نداشتند چرا امدند و حالا که اینجا رسیده اند چرا به شکل داوطلبانه باز می گردند. چرا با سرنوشت کسانیکه واقعا در افغانستان مشکل داشتند بازی می کنند و این تصویر را در اداره مهاجرت ایجاد می کنند که برای بازگشت به افغانستان مشکلی وجود ندارد."
به تازگی سفیر افغانستان در سویدن با اشاره به وضعیت امینتی افغانستان، از بازنگری اداره مهاجرت در پرونده پناهجویان افغانستانی استقبال کرده است.
حمید هامی، از اداره مهاجرت نیز خواسته است تا پرونده افرادی که سه بار منفی دریافت کرده‌اند را هم بازبینی کند.

  پربازدید ترین