• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حضرت محمد(ص) بزرگترین پیام آور وحدت و اخوت در جامعه بشری

حضرت محمد(ص) بزرگترین پیام آور وحدت و اخوت در جامعه بشری

ولادت حضرت پیامبر(ص)  باعث شد جامعه بشری آماده یک زندگی نوین شود و در سایه وجود مبارک ختمی مرتبت جهل و خرافات جایش را به عقلانیت و انسانیت دهد و پیامبر با رسالت خود جامعه بشری را از بربریت و وحشیگری نجات دادو محبت واخوت را در قلبهای آنان بکارد.
دین محمد جاوید، استاد تعلیم و تربیه دانشگاه کابل درگفتگو با آوا با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت، زاد روز ولادت با سعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد بن عبد الله(ص) گفت: بزرگترین پیام حیات بخش و نوید روشن که همزمان با ولادت رسول اکرم برای جامعه بشری داده شد وحدت، اخوت و زدودن جهل و خرافات بود.
وی  افزود: با ولادت حضرت پیامبر(ص) جامعه بشری آماده یک زندگی نوین شد و در سایه وجود مبارک ختمی مرتبت جهل و خرافات جایش را به عقلانیت و انسانیت داد.
جاوید ادامه داد: حضرت پیامبر(ص) در مدت 23 سال رسالت خود توانست جامعه بشری را از بربریت و وحشیگری نجات داده و محبت واخوت را در قلبهای آنان بکارد.
استاد تعلیم و تربیه دانشگاه کابل تصریح کرد: پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) یکبار دیگر جهالت قبل از اسلام زنده شد و جامعه بشری را در باتلاقهای سهمگین و لجنزار نادانی اسیر ساخت.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه قرآن کریم به عنوان سند جاویدان و معجزه ختمیه پیامبر در میان مسلمانان حاکم بود، اما با آن هم عواملهای
مختلف وحدت و اخوت مسلمانان را برهم زده و آنان را از مسیر اصلی اسلام دور ساخت.
جاوید عنوان کرد: در شرایط کنونی دو عامل مهمی باز دارنده، سد راه وحدت و اخوت مسلمانان در دنیای اسلام است، یکی از آن عوامل عدم استقلال حکام کشورهای اسلامی است که به اثر وابستگی های مستمر نمی توانند طبق دستورات قرآن عمل کنند و ملت های مسلمان را به هم نزدیک بسازند.
این استاد د انشگاه خاطر نشان ساخت: عمده دلیل پراکندگی و بد بختی ها،تشنج و عصبیت های قومی و نژادی مسلمانان، وجود حکامی است که نه تنها در صدد اتحاد مسلمین نیستند بلکه آنان بازیچه دست اجانب قرار گرفته و تشنج و نفاق و شقاق را در کشورهای اسلامی دامن می زنند.
وی ادامه داد:  یکی دیگر از عواملی که نمی گذارد مسلمانها با هم متحد شوند اختلاف افگنی های دشمنان است، زیرا اتحاد مسلمین منافع جهان کفر را با خطر مواجه می کند و آنان ترس از این دارند که اگر مسلمانان به هم نزدیگ شوند همه چیز را آز آنان خواهد گرفت.
 جاوید یاد آور شد: یکی از تلاشهای شبانه روزی دشمن این است که نگذارد مسلمانان متوجه منافع خود شوند به همین دلیل جنگ و خشونت را دامن می زند تا مسلمین را در حالت بلا تکلیفی نگهدارد که حتی فرصتی برای خود سازی و بازسازی تفکر و اندیشه خود هم نداشته باشند.
استاد تعلیم وتربیه دانشگاه کابل در پاسخ به اینکه در افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی تا چه حد مسئله وحدت و اخوت اسلامی قابل لمس است گفت: مردم افغانستان با تجربه ی که از گذشته ها دارند برهمه چیز آگاهی داشته و دشمن هیچگاه نمی تواند جنگ مذهبی و قومی را در این سرزمین شعله ور سازد.
وی در ادامه وضعیت و مناسبات مسلمانان افغانستان با همدیگر را نسبت به خیلی از کشورهای دیگر خوب توصیف کرد و افزود: ملت شریف افغانستان هیچوقت میان خود جنگ مذهبی و قومی نداشته ، افزون بر اینکه از سوی علما و بزرگان نیز همواره تلاش شده است تا از این نوع رویا روی پرهیز شود.
جاوید اذعان کرد:  هرگاه جنگی در افغانستان وجود داشته به اثر فشارهای خارجی و اغلباً تحمیلی بوده است که کشورهای منطقه و جهان به خاطر منافع خود افغانستان را سکوی برای رسیدن به هدف خود ساخته اند.
استاد دانشگاه کابل همچنان اظهار داشت: کشته شدن اقوام مختلف در جنگها و انتحاریها درکنار هم بیانگر این است که ملت با هم هیچ مشکلی ندارند و به همین دلیل دشمن نیز به هیچ یکی از اقوام افغانستان رحم نمی کند.
 وی در پایان گفت: حکام افغانستان متاسفانه مانند سایر کشورهای اسلامی اغلب وابسته بوده که در طول تاریخ این وابستگی ها مصیبت و
رنجهای طاقت فرسایی را بر ملت مسلمان تحمیل کرده است.

  پربازدید ترین