• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرایی نفوذ تروریست های تکفیری در افغانستان

چرایی نفوذ  تروریست های تکفیری در افغانستان

برای دستیابی به علل وقوع هر پدیده ای، ناگزیر از بررسی پیشینه شکل گیری آن پدیده هستیم. بروز پدیده های عجیب و فراوان در افغانستان، این سوال را برای ما به وجود می آورد که در افغانستان چه خبر است؟ چه اسبابی دست به دست هم می دهند که کشوری با داشتن تاریخی روشن و گذشته ای صلح جو که از 50000  سال پیش از میلاد مسیح محل سکونت انسان ها بوده، در این دوران دستخوش حوادثی است که دل هر وطن دوستی را به درد می آورد؟
پاسخ این سوالات را با نگاهی به فضای حاکم بر افغانستان و اجتماعات مردمی آن می توان یافت. بر اساس آمار 99٪ مردم افغانستان مسلمان هستند که بیشترین آنها اهل سنت و تشیع هستند، بنابراین نفوذ مذهب در همه مناطق کشور و پایبندی مردم به دین، نوید دین مداری مردم را به مسئولین کشور می دهد و از طرف مقابل، بهانه ای برای کسانی است که از این روحیه سوء استفاده کرده و با تعاریف نادرست خود از دین مردم، به تحریک و تهییج پیروان خود پرداخته و آنان را به وادی نابودی می کشانند.
بدون شک تعصبات بیجا به مسائل نادرست دینی، باعث ایجاد تفرقه و نزاع مذهبی در بین مردم می شود. در حال حاضر حجم زیادی از حوادث ناگواری که در افغانستان روی می دهد، برخاسته از قرائت های نادرست دینی است که باعث شده مردم نتوانند مخالفان فکری خود را تحمل کنند.
با توجه به عنایت ویژه مردم به مسائل دینی، به نظر می رسد باید منابع ترویج دین را بیشتر مورد نظر داشت. مدارسی که به جای آموزش دین و قرآن، در حال ترویج نفرت و تفکرات تکفیری هستند، مهمترین عامل شکل گیری هسته های تروریستی در میان شهرهای گوناگون می باشند. راهی که امروز داعش برای نفوذ در میان افغانستان در پیش گرفته، از میان همین مدارس دینی عبور می کند.
برای نمونه یکی از آخرین اتفاقات دردناکی که مردم افغانستان را سوگوار ساخت، حادثه 2 اسد در کابل است. طبق گزارش وزارت داخله در حادثه دوم اسد 80 کشته و 231 زخمی بر جای مانده است. این عملیات انتحاری که از سوی داعش برنامه ریزی شده بود، زمانی رخ داد که دوره ی اول تظاهرات پایان و تظاهر کنندگان مشغول برپایی خیمه های تحصن نا محدود بودند و یا حادثه تروریستی روز اربعین حسینی که باعث شهادت عده زیادی از عزاداران حسینی در مسجد باقرالعلوم کابل گردید که در نهایت مسوولیت این عملیات تروریستی را نیز داعش بر عهده گرفت.
اما سوال مهم این است که این عاملان انتحاری از کجا آمده اند؟ آیا آنان از عراق و سوریه و پاکستان آمده اند و یا از درون همین مردم مظلوم افغان هستند؟
بدون شک همه می دانند که این افراد تحت تاثیر آموزشهای غیراسلامی مبلغان داعشی دست به چنین اقداماتی می زنند؛ در نتیجه باید به این نکته دست بیابیم که این افراد چگونه دارای این چنین تفکراتی شده اند؟
با نگاهی به سرمایه گذاری هایی که از سوی کشورهای بیگانه در افغانستان می شود، به راحتی می فهمیم که سرچشمه این اتفاقات کجاست؟
در حال حاضر عربستان سعودی مدارس دینی فراوانی را در افغانستان مورد حمایت خود قرار داده و با ارسال مبلغین وهابی، در حال تشکیل لشکرهای انتحاری است که با اعتقاد راسخ خود، راه بهشت را در کشتن مردم بیگناه جستجو می کنند.
در نتیجه به نظر می رسد از مهمترین اقداماتی که باید از سوی دولت پیگیری شود، جلوگیری از شکل گیری و ترویج مکان هایی است که مردم را نه برای زندگی کردن، که آنان را برای گرفتن جان دیگران تربیت می کنند.
افغانستان در صورتی می تواند جایگاه واقعی خود را به دست آورد، که توسط افغان های غیور و دیندار اداره شود و مدیریت فکری مردم به دست افرادی باشد که دغدغه پیشرفت افغانستان را داشته باشند.

  پربازدید ترین