• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طرح جدید «جان کری» برای فلسطین

طرح جدید «جان کری» برای فلسطین

یک روزنامه محلی فلسطین اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا قصد ارائه طرحی جدید درباره بحران فلسطین دارد که اساس آن به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان دولتی یهودی است.
روزنامه «القدس» فلسطین اعلام کرد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ارائه طرحی جدید موسوم به «توافق چارچوب» است.
کری قصد دارد، زمینه توافق بر پرونده‌ راه‌حل نهایی مسأله فلسطین طی مرحله‌ آینده حتی پس از انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا فراهم شود.
این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: طرح مذکور که بزودی ارائه می‌شود بر ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 و با تبادل اراضی، باقی ماندن 75 تا 80 درصد شهرک‌نشینان تحت حاکمیت اسرائیل و با مشخص کردن میزان تبادل مساوی و نیز به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولتی یهودی تأکید می‌کند.
در مقابل، اسرائیل نیز فلسطین را به عنوان دولتی مستقل با مرکزیت قدس (شرقی) به رسمیت می‌شناسد و دو طرف پایان درگیری‌ها را اعلام می‌کنند؛ در این طرح درباره حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های اشغالی 1948 یا جبران مالی این موضوع و نیز پرونده قدس به صورت تفصیلی حرفی زده نشده است.
بر اساس گزارش مذکور، در طرح محمود عباس هم‌چنین درباره مقدمات امنیتی در منطقه «غور اردن» و مرزهای میان دولت فلسطین و اردن صحبت شده است.
سخنرانی جان کری در کنفرانسی بین‌المللی صلح در فرانسه شامل صحبت درباره این طرح با هدف پایان دادن به نزاع اسرائیلی-فلسطینی خواهد بود؛ در این سخنرانی اعلام خواهد شد قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است و اسرائیل باید از مرزهای کرانه باختری بر اساس مرزهای 1967 عقب بنشیند. کانون‌های شهرک‌نشینی به شرطی تحت حاکمیت اسرائیل باقی می‌ماند که در مقابل آن اراضی مساوی به طرف فلسطینی داده شود.
در پایان این گزارش آمده است جان کری و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها جدی هستند و طرح مذکور با عنوان «توافق چارچوب» شامل اصول حل مسائل اصلی نزاع است و از اسرائیل می‌خواهد شهرک‌های واقع در غور اردن را تدریجا و طی سه تا چهار سال آینده خالی کند تا برای تحویل به دولت فلسطین آماده باشند.

  پربازدید ترین