• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفارت افغانستان زیرساخت لازم برای صدور تذکره در ایران را ندارد/به دنبال مجتمع بزرگ سفارتی هستیم

سفارت افغانستان زیرساخت لازم برای صدور تذکره در ایران را ندارد/به دنبال مجتمع بزرگ سفارتی هستیم

بیست و یکمین برنامه وطندار با حضور نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران به بررسی مشکلات مهاجرین افغانستانی و عملکرد سفارت کشورمان در ایران پرداخت.
نصیر احمد نور در این برنامه با اشاره به سیاست های سفارت افغانستان در قبال مهاجرین کشور خود در ایران گفت: امروز در جهانی زندگی می کنیم که یکی از مشکلات تحمیل شده بر آن مهاجرت بوده و افغانستان سالیان سال است در کانون این موضوع قرار گرفته است.
وی افزود: در مورد افغانستان علت مهاجرت مشخص بوده، در ابتدا اشغال بیگانگان و امروز مقاومت در برابر تروریست ها و گروه های افراطی که نه تنها برای افغانستان بلکه تهدیدی برای منطقه برشمرده می شود.
سفیر افغانستان در ایران اظهار کرد: باید به این موضوع دقت کنیم که بیش از سه دهه پیش افغانستان توسط چه قدرتی اشغال شد؟ اتحادیه جماهیر شوروی در آن زمان یکی از ابرقدرت ها بود و سابقه اش نشان می دهد که هر جا پایش را می گذاشت، همه چیز را می بلعید و آنجا را در قلمرو خود قرار می داد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی شوروی وارد افغانستان شد، در آن زمان با توجه به اینکه همسایگان ما موافق با زمینگیر شدن شوروی بودند، ما را حمایت و درب های مهاجرت باز شد، امروز هم اگر وضعیت مهاجرین ما در همه کشورها دچار نوعی نابسامانی است همه نشات گرفته از همان شرایط سه دهه پیش است.
نور در ادامه تاکید کرد: هدف و سیاست افغانستان این است که مهاجرین با رضایت و رغبت خود همین امروز و پیش از فردا به کشور خود بازگردندند و بر این مسئله تاکید بسیار داریم.
سفیر کشورمان در ایران گفت: این موضوع کاملا مشخص بوده که تا آخرین افغانستانی به کشور بازنگردد امنیت ملی ما آسیب پذیر است، با قاطعیت می توانم بگویم که اگر می توانستیم مهاجرین خود را خیلی پیش تر به کشور برگردانیم حتما اینکار را می کردیم چرا که امروز آنهایی که انتحاری و انفجاری به افغانستان می فرستند دیگر جرات این کار را نداشتند.
وی یادآور شد: اینطور نیست که اتباع کشورمان را از یک کشور به کشور دیگر بفرستیم، حتی اگر گاهی این موضوع مطرح می شود از نگاه کاریابی و اشتغال است نه سکونت برای همیشه، هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی کنید که در تمامی کارها متکی به خود باشد و همه کشورها در نیروی کار می توانند از یکدیگر کمک بگیرند.
نور از سیاست های تشویقی حکومت وحدت ملی برای بازگشت مهاجرین یاد کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که افغانستان امروز، افغانستانی ایستاده بر آوارهای جنگ است، در این دهه های اخیر همه چیزمان نابود شد و حتی دولت سازی را از صفر شروع کردیم.
سفیر کشورمان در ایران ادامه داد: در حال حاضر در دولت، کمیسیون عالی امور مهاجرین و عودت کنندگان را داریم که در راس آن رییس جمهور و بیش از 10 وزارت خانه و نهاد مستقل در کار آن دخیل هستند و همچنین ما شورایی در ریاست اجرایی نیز با همین محوریت داریم که خود نشان دهنده توجه دولت فعلی به بازگشت مهاجرین است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر پیشرفت های بزرگی در عرصه های مختلف افغانستان داشته ایم، امروز رفت و آمدها در کشور بیشتر شده و حجم بیشتری از مهاجرین ما به افغانستان باز می گردند، سال گذشته موجی از مهاجرت از افغانستان به کشورهای اروپایی شروع شد که در حال حاضر می بینیم آن موج فروکش کرده و حتی عده ای از آنهایی که رفتند، مجددا بازگشته اند.
نور گفت: وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان از لایق ترین وزرایی بوده که به مسائل مهاجرت وقوف داشته و اگر امروز وی از کشورهای دیگر و جامعه بین المللی برای ساماندهی اتباع خود استمداد می طلبد به این علت بوده که افغانستان در یک شرایط عادی بسر نمی برد، اگر امروز افغانستان چنین شرایطی دارد بدلیل رقابت های کشورهای دیگر بر سر قدرت گیری است و نباید جوامع بین المللی منتی بر افغانستان بگذارند بلکه وظیفه مسلم آنهاست که مشکلات افغانستان را چه در حوزه مهاجرت، چه در حوزه مواد مخدر و چه در حوزه تروریسم حل کند.
سفیر افغانستان در ایران با تاکید بر اینکه همه باید برای ایجاد یک «افغانستان توانمند» تلاش کند، گفت: امروز ما در افغانستان به نیابت از همه جهان با تروریسم می جنگیم و لذا جامعه جهانی باید ما را حمایت و پشت سر افغانستان بایستد.
وی تصریح کرد: توصیه دولت افغانستان به اتباع خود این است که مهاجرت قانونمند باشد، ما نمی توانیم از مهاجرت که در نتیجه تصمیم شخصی هر فرد بوده جلوگیری کنیم اما توصیه می کنیم که مهاجرت ها قانونمند شود.
نور ادامه داد: نکته دیگر این بوده که هیچ تبعیضی میان اقوام و قبایل وجود ندارد و هر کسی که بتواند حرفی بزند و کاری انجام دهد برای او فرصتی هست تا صدای خود را بلند کند، همچنین این تفکر نادرست است که عده ای می گویند میان مهاجرینی که از کشورهای مختلف در افغانستان تفاوت می گذارند، برای مثال تبعه ای که از ایران می آید فرصت فعالیت و شغلی نداشته و تبعه ای که از اروپا می آید همه کاره می شود، این اشتباه است چرا که افغانستان امروز مبتنی بر اصول و قانون حرکت کرده و از همه ایده ها و توانمندی ها در مسیر پیشرفت کشور بهره می گیرد.
سفیر افغانستان در ایران گفت: مخالفم که برخی می گویند در افغانستان به شرط رانت به موقعیت خوب دست خواهی یافت، یک مسئله این است که قرار نیست همه چیز دولتی و همه منتظر یک پست دولتی باشند، امروز روند برون سپاری و حضور بخش خصوصی در افغانستان در جریان است، این رسانه ها و نهادهای مدنی به دولت ارتباطی ندارد و هزاران نفر در آن مشغول بکار هستند و لذا هر فرد که قصد بازگشت دارد باید در تمامی بخش ها به دنبال فرصت شغلی خود باشد نه صرفا بخش دولتی.
نور در بخش دیگری از سخنانش در تشریح روند اخذ پاسپورت الکترونیکی گفت: مسلما ما نیز مانند سایر کشورهای جهان باید پاسپورت الکترونیکی بگیریم و بدلیل امنیتی و اطمینان از هویت ها خواست جهانی است.
وی ادامه داد: دولت افغانستان هم در مسیر اجرای این قضیه از سالها پیش ورود کرده و انتظار داشت در آبان سال گذشته بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم اما با توجه به حجم عظیم تقاضا در داخل و بیرون افغانستان، هنوز به همه اتباع نشده این پاسپورت ها داده شود.
سفیر افغانستان در ایران گفت: خواست دولت افغانستان این بوده تمامی اتباعش دارای پاسپورت الکترونیکی شود اما بزرگترین مشکل ما تذکره بوده که بویژه در مورد نسل های دوم و سوم مهاجرین افغانستانی با آن مواجهه هستیم، حقیقتا امکان آن هم فعلا وجود ندارد که تذکره ها در سفارت های ما در ایران صادر شود.
نور عنوان کرد: تلاش می کنیم که بتوانیم پاسپورت الکترونیکی را با روندی راحت تر به مهاجرین بدهیم اما به لحاظ امنیتی فعلا نمی شود صدور آنها در ایران صورت گیرد.
وی افزود: داشتن تذکره برای مشخص شدن هویت افغانستانی در مورد صدور پاسپورت الکترونیکی ضروری است چرا که در سال های جنگ و ناامنی کشورمان تعداد زیادی از غیرافغانستانی ها، پاسپورت افغانستانی گرفته اند.
سفیر افغانستان در ایران با اشاره به حجم عظیم مهاجرین و محدودیت های ارائه خدمات به آنها گفت: با وجود حجم انبوه مراجعه کنندگان محدودیت های بسیاری از جمله محدودیت مکانی داریم اما رفع این محدودیت ها کار آسانی نیست.
نور اضافه کرد: در بلند مدت این نظر مطرح بوده که یک مجتمع بزرگ سفارتی را ایجاد کنیم و البته زمان بر بوده و نیاز به همکاری دو کشور دارد اما امیدواریم زودتر روند آن انجام پذیرد.
وی یادآور شد: با بهره مندی از جوانان تحصیلکرده مهاجرین افغانستانی در ایران سامانه اینترنتی را در نهایت راه اندازی کردیم تا انجام کارها با سهولت بیشتری صورت گیرد و با نوبت گیری اینترنتی از ایجاد ازدحام جمعیت و صفوف طولانی پرهیز شود، در مجموع اینکه ما تلاش می کنیم تا ارائه خدمات به مراجعه کنندگان به بهترین شکل انجام شود.
سفیر افغانستان در ایران گفت: موضوع انتخابات و رای دهی مهاجرین افغانستانی موضوع مهمی بوده و حق هر افغانستانی است و امیدواریم کمیسیون برگزار کننده انتخابات، تدبیر لازم را برای انتخابات بعدی اتخاذ کنند.
نور خاطرنشان کرد: بدون شک تا جایی که بنده می دانم، نگاه مقامات بلند جمهروی اسلامی ایران و در راس مقام معظم رهبری در حوزه مهاجرین نگاهی آگاه بوده و بارها گفته ام که ایشان بیش از هر کسی به افغانستان و موضوع مهاجرین افغانستانی احاطه دارند و ما سپاسگزار رهبر انقلاب هستیم.

  پربازدید ترین