• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در حادثه پلاسکو با ملت ایران خون شریکیم

در حادثه پلاسکو با ملت ایران خون شریکیم

محمد سرور رجائی فعال فرهنگی کشورمان نوشت: ما در حادثه پلاسکو داغداریم، خون‌شریکیم، ملت یگانه‏ هستیم و یگانه خواهیم ماند.
«محمدسرور رجایی» نویسنده و فعال فرهنگی مهاجرین در یادداشتی برای روزنامه شهر آرا نوشت: آوار شدن ناگهانی و بهت‌آور برج قدیمی پلاسکوی تهران ‌بار دیگر بی‏‌رحمی و ناپایداری روزگار را یادآور شد. سوگمندانه دیدیم که جمعی از خوبان روزگار و انسان‌های فداکار آتش‏‌نشان غیرت‏مندانه بر دل آتش رفتند و جاودانه شدند.
در ادامه این یادداشت آمده است: دیدیم فداکاری غیورمردانی را که پنجه در پنجه آتش انداختند و خود را فدا کردند، اما نگذاشتند آوار اندوهمان بیش از این سنگین‌ شود. ما هنوز نمی‌دانیم که چند نفر از این ناجیان بهشتی زیر آوار مانده‌اند. آیا تاکنون زنده هستند یا جام گوارای شهادت را سر کشیده‏‌اند؟
 اما این را با یک حساب سرانگشتی می‌‏دانیم که در برجی 17طبقه‏‌ای با 590 واحد اداری-صنعتی که دیگر نیست صدها نفر، شاید هم هزاران نفر، مشغول به کار بودند. اگر فداکاری و جان‌فشانی آنها نمی‌‏بود، فاجعه دردناک‌تر از حالا می‏‌بود؛ ده‏‌ها خانواده دیگر در سوگ عزیزی عزادار می‏‌شدند. پیش از این می‌‏دانستم که شمار زیادی از هموطنان مهاجرم بیشتر در بخش خیاطی در این ساختمان مشغول به کار هستند.
با توجه بر اینکه صنف خیاطان برای تمام شدن کارهای روی دستشان شب‏‌های پنجشنبه شب‏کاری می‏‌کنند تا روز پنجشنبه زودتر به خانه‌‏هایشان بروند، یقینا، در آغاز آتش‌سوزی برج قدیمی پلاسکو صدها نفر که شاید ده‏‌ها نفرشان از مهاجران افغانستان بوده‌اند حضور داشته‌‏اند. ایمان دارم آن‏هایی که نجات یافته‌‏اند زندگی‏‌شان را مدیون خون شهدای عزیز آتش‏‌نشان هستند.
نویسنده در ادامه می‌نویسد: همان‌گونه که ملت سرفراز ایران داغدار سروقامتانشان در این فاجعه هولناک هستند ملت قدرشناس افغانستان -با اینکه از سرنوشت چند تن از هموطنانشان که به عنوان نیروی خدماتی روزها در پاساژ مشغول کار بودند و شب‏‌ها از ساختمان مراقبت می‌‏کردند خبر ندارند و احتمال می‌‏دهند که آنها نیز از شمار قربانیان این فاجعه باشند- باز هم همدلی و همدردی و غم‌‏شریکی خود را نشان دادند.
گروه‏‌های مختلف مهاجران افغانستانی با نشر بیانیه و کارهای گرافیکی و هنری در رسانه‌ها و در فضاهای مجازی نشان دادند که ما نیز داغداریم، ملت یگانه‏ هستیم و یگانه خواهیم ماند.
ما خون‌شریکیم، همان‌گونه که در هشت سال دفاع مقدس بودیم، در عرصه‏‌های مختلف سازندگی و در میدان قیام بودیم. امروز هم در برج قدیمی پلاسکو شاهد این غم‌شریکی و خون‏‌شریکی هستیم. تسلیت عمیق ما را پذیرا باشید.

  پربازدید ترین