• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران هرچه سریع تر برای اخذ شناسنامه جدید اقدام کنند

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران هرچه سریع تر برای اخذ شناسنامه جدید اقدام کنند

«سید نورالله راغی» طی نشستی با مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد گفت: کسانی که چند نسل در ایران بوده‌اند اگر شناسنامه دریافت نکنند، هویت و تابعیتشان در معرض خطر قرار می‌گیرد.
نشست هم اندیشی مهاجرین افغانستانی پیرامون صدور تذکره(شناسنامه) غیابی با حضور «سید نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد برگزار شد.
در این مراسم که در سالن اجتماعات کنسولگری افغانستان برگزار شد، نمایندگان اقشار مختلف مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد چالش‌ها و موانع موجود برای صدور شناسنامه غیابی برای مهاجرین را مطرح کردند و خواستار سهولت بیشتر برای صدور تذکره غیابی شدند.
صدور شناسنامه در خود سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایران، از مهم ترین پیشنهاداتی بود که از طرف نمایندگان مهاجرین در این نشست مطرح شد و پیشنهاد دهندگان این طرح، خواستار آن شدند که با توجه به مشکلات صدور تذکره غیابی در داخل افغانستان، هیاتی از اداره ثبت و اسناد افغانستان به ایران سفر کند و شناسنامه با نظارت آن‌ها در ایران صادر شود.
به گزارش فارس، مهم ترین بحث دیگری که از طرف دانشجویان افغانستانی مطرح شد مشکل صدور شناسنامه برای دانشجویانی بود که در ایران متولد شده‌اند و هیچ سندی در بایگانی ثبت اسناد افغانستان به عنوان افغانستانی ندارند.
سوال دانشجویان مهاجر از سرکنسول افغانستان این بود که با چه روشی امکان شناسایی این گونه افراد برای دولت افغانستان به عنوان افغانستانی وجود دارد؟
برخی از نمایندگان مهاجرین همچنین مطرح کردند با توجه به این که بسیاری از افغانستانی ها بیش از 3 دهه است از افغانستان خارج شده‌اند و اکنون هیچ کسی را در آن کشور ندارند که بخواهد به عنوان نماینده آن ها در صدور شناسنامه غیابی به آن ها کمک کند؛ چگونه امکان دریافت تذکره را خواهند یافت.
«سید نورالله راغی»، سرکنسول افغانستان در مشهد در ادامه این نشست در پاسخ، پیشنهادات و انتقادات نمایندگان مهاجرین گفت: ما روزانه 800 نفر مراجعه کننده داریم و تلاش بسیاری کرده‌ایم که کار همه در همان روز نخست انجام شود و کسی ناراضی از کنسولگری افغانستان خارج نشود.

\"\"
وی ادامه داد: البته ما بر سر کسی منت نمی گذارم، این حق مهاجرین است که مشکلات آن ها در زود ترین زمان ممکن حل شود و ما هم به عنوان نماینده دولت افغانستان انجام وظیفه می کنیم.
راغی تاکید کرد: البته یک حقی ما بر مردم خود داریم که مشکلات ما و دولت افغانستان را درک کنند و ما را مورد حمایت قرار دهند و با صبر و حوصله همکاری لازم را برای انجام صدور پاسپورت و شناسنامه جدید داشته باشند تا همه ما و شما با سربلندی از این مرحله عبور کنیم.
وی در مورد صدور شناسنامه جدید برای تمام شهروندان افغانستان گفت: تذکره تابعیت برای همه مردم افغانستان بخصوص آن‌هایی که در خارج از این کشور زندگی می کنند یک امر حیاتی است و باید مهاجرین مقیم ایران از این کار مهم غفلت نورزند.
سرکنسول افغانستان عنوان کرد: با توجه به 4 دهه جنگ و نا امنی در افغانستان، بسیاری از اسناد هویتی در آرشیو افغانستان آسیب دیده و یا از بین رفته اند و احراز هویت جدید برای هر شهروند افغانستان یک ضرورت است.
وی در مورد کسانی که در ایران متولد شده اند و هیچ کسی را در حال حاضر در افغانستان ندارند گفت: ما قبول داریم فرزندان مهاجری که در ایران به دنیا آمده اند، اگر اکنون به افغانستان بروند شاید هیچ کسی آن ها را نشناسد و هیچ سندی هم که تابعیت شما را ثابت کند وجود نداشته باشد.
راغی ادامه داد: البته این فقط مشکل مردم افغانستان نیست و درحال حاضر بسیاری در سطح جهان همین مشکل بی تابعیتی را دارند و همه این مشکلات بر اثر کم توجهی افراد به وجود می آید.
راغی افزود: البته این گونه نیست که شهروندی که اصالت افغانستانی دارد قابل شناسایی نباشد به هر حال در هر شهر و روستا کسانی هستند که پیشینه افراد را شناسایی کنند و افراد می توانند با مراجعه و یا توسط نماینده قانونی، هویت خود را احراز کنند.
سرکنسول افغانستان تاکید کرد: صدور پاسپورت در قبال شناسنامه برای شهروندان افغانستانی تصمیم یک فرد و یک وزارت نیست و این تصمیم توسط کابیته دولت افغانستان اتخاذ شده است.
نماینده دولت افغانستان در مشهد یاد آور شد: قبول داریم که انجام این طرح برای شهروندان افغانستان در خارج از کشور مشکلاتی فروانی را دارد ولی این یک فرصتی است که شما هویت خود را تازه کنید و به دولت خود هم کمک می کنید که آمار دقیق شهروندانش را داشته باشد.
سرکنسول افغانستان تاکید کرد: کسانی که چند نسل در ایران بوده اند اگر شناسنامه دریافت نکنند، هویت و تابعیت آن ها در معرض خطر قرار می گیرد و اگر اقدام به این کار نکنند فرصت های بسیاری را از دست می دهند.
وی ادامه داد: کسانی که شناسنامه قدیمی دارند می توانند با مراجعه به نمایندگی‌های افغانستان در ایران ثبت نام کنند و ما با کابل رایزنی می‌کنیم و هویت آن ها را احراز می کنیم و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد.
راغی تصریح کرد: شما باید به دولت افغانستان حق بدهید که در مورد صدور  شناسنامه برای افراد حساسیت داشته باشد چرا که امکان سوء استفاده وجود دارد.
سرکنسول افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: قانون به صراحت تاکید کرده است که برای صدور پاسپورت باید حتما افراد شناسنامه داشته باشند ولی ما در حد امکان و تا جایی که برای ما مقدور بود تلاش کردیم  تا برای شهروندان ما در ایران مشکلی بوجود نیاید و بعد از این هم تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
وی در پایان افزود: ما باز هم پیشنهادات و انتقادات شما را با مقامات دولت افغانستان مطرح میکنیم و امیدواریم مهاجرین افغانستان در ایران با سهولت بیشتری شناسنامه دریافت کنند.

  پربازدید ترین