• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کودکان دو رگه در ایران کارت هویت و افراد بالای 18 سال تابعیت می گیرند

کودکان دو رگه در ایران کارت هویت و افراد بالای 18 سال تابعیت می گیرند

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران با اشاره به مشکلات کودکانی که از مادر ایرانی و از پدر اتباع خارجی هستند، گفت: بر اساس برنامه‌های انجام شده به این کودکان کارت هویت داده می‌شود.
الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور شهروندی در رابطه با موضوع حقوق شهروندی در ایران، گفت: اینکه شهروند در ایران به چه کسی اطلاق می‌شود از سه سال قبل منشوری را در این زمینه تهیه و تدوین کردیم.
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور شهروندی افزود: بر اساس این منشور 3 نوع شهروند در ایران داریم که از حقوق شهروندی بهره‌مند هستند، یک شهروند در ایران زندگی و دارای تابعیت ایرانی و از حق انتخاب برخوردار  است.
وی گفت: برخی از شهروندان ایرانی مثل اتباع خارجی که در ایران زندگی می‌کنند، نیز از حقوق شهروندی برخوردار هستند اما دارای تابعیت ایرانی نیستند، شهروندان دیگری هم داریم که ایرانی هستند اما در خارج کشور ایران زندگی می‌کنند.
امین زاده با اشاره به کودکانی که از مادر ایرانی و از پدر تبعه خارجی هستند، گفت: این کودکان دارای تابعیت ایرانی نیستند، با توجه به اینکه اعطای تابعیت در ایران بر اساس اصل خون است این کودکان دارای تابعت ایرانی نیستند.
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور شهروندی در گفتگو با فارس در رابطه با مشکلات کودکانی که نمی‌توانند تا سن 18 سالگی به تابعیت ایرانی در بیایند، گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد، قرار است که به این کودکان کارت هویتی اعطا شود تا آنها هم به جامعه ایران معرفی و از امکانات و خدمات آموزشی، بهداشتی و رفاهی برخوردار شوند.
امین زاده با بیان اینکه بسیاری از شهروندان ایرانی از قانون اعطای تابعیت به افراد بالای 18 سال بی‌خبر هستند، اظهار داشت: بر اساس قانون ایران، اتباع خارجی بالای 18 سال می‌توانند با دادن درخواست حق تابعیت دریافت کنند اما اطلاع‌رسانی صحیح در این رابطه انجام نشده است.
وی در رابطه با مشکل نسل سوم جامعه مهاجر افغانستان که در ایران از حقوق تابعیت محروم هستند، گفت: باید در این رابطه فکر شود و هنوز این موضوع بررسی نشده اما دادن قانون تابعیت به اتباع خارجی بالای 18 سال در ایران وجود دارد.
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور شهروندی از پروسه طولانی و زمان بر دریافت و گرفتن تابعیت ایرانی، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید درخواست آن مطرح شود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

  پربازدید ترین