• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز رسمی طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک اقامتی با جزئیات جدید

آغاز رسمی طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک اقامتی با جزئیات جدید

طرح سرشماری مهاجرین افغانستانی فاقد مدرک اقامتی در ایران در حالی به مرحله اجرا رسیده است که با تغییراتی نسبت به اطلاعیه های قبلی مواجه است.
با وجود آن که دو روزی است طرح سرشماری به طور غیر رسمی در برخی ولایات جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است اما این طرح از امروز 13 دلو/بهمن رسما در دفاتر کفالت کلید خورد.
بر اساس اظهارات مقامات وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران ، هدف از اجرایی نمودن این طرح ، سرشماری و تعیین تکلیف و قانونمند نمودن بخش مهمی از اتباع افغانستانی حاضر در این کشور می باشد.
در این طرح دارندگان مدارک قانونی تاریخ گذشته و غیر معتبر ساکن در ایران ، خانواده فرزندان دارای برگ حمایت تحصیلی که در مدارس و موسسات آموزشی در سال 94-95 ثبت نام شده و مهاجرین غیر مجاز فاقد مدارک که دارای همسر ایرانی و یا همسر افغانستانی دارای مدرک معتبرمی باشند ، می توانند شرکت کنند .

 مصادیق و محدوده افراد مشمول طرح :
 1 - خانواده آن دسته از دانش آموزان غیر مجاز دارای برگ حمایت تحصیلی که در مدارس و موسسات آموزشی در سال 1394 و 95 ( پیرو فرمان مقام معظم رهبری ) ثبت نام شده که شامل پدر ، مادر ، برادران و خواهران مجرد محصل می باشد.
تبصره: فهرست دانش آموزان مذکور بر اساس معرفی نامه صادره قبلی از سوی دفاتر کفالت قابل حصول می باشد . بعلاوه مواردی که از سوی ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مورد تایید قرار گرفته اند.
 2 - خانواده مهاجرین غیر مجاز که همسر ایرانی دارند شامل افراد ذیل می شوند:
الف) تبعه افغانستانی مزدوج با همسر ایرانی
ب) فرزندان ناشی از ازدواج مذکور ( بدون محدودیت سنی )
تبصره : پدر و مادر از کارافتاده تبعه غیر مجاز که در زمان سرشماری با خانواده مذکور زندگی می کنند و در ایران سکونت دارند نیز سرشماری شوند.
 3 - دارندگان مدارک قانونی تاریخ گذشته و غیر معتبر :
تبصره 1- مصادیق این متعاقبا متناسب با روند اجرای طرح در آینده ( در گام دوم ) از طریق بخشنامه مستقل اطلاع رسانی خواهند شد .
 4 - تبصره 2- مهاجرین دارای مدارک معتبر که همسر و فرزندان زیر 18 سال وی دارای مدارک شناسایی و اقامتی غیر معتبر باشند ، که از طریق دفتر کفالت تیلفونی دعوت خواهند شد ، همزمان با دو گروه فوق الذکر سرشماری می گردند .

* مراجعه و سرشماری افرادی که فرزند ثبت نام شده در مدارس دارند در همان دفاتر کفالتی که قبلا ثبت نام شده اند صورت می گیرد و با توجه به اینکه اسامی و مشخصات مهاجرینی که فرزندان آنها در مدارس و موسسات آموزشی ثبت نام شده اند بر اساس معرفی نامه تحصیلی صادره در دفاتر کفالت موجود می باشد ، لذا به محض فعال شدن سامانه سرشماری با دعوت قبلی افراد مذکور از طریق تیلفون و پیام پس از حضور در زمان تعیین شده نسبت به ثبت نام کامل آنها در طرح سرشماری بر اساس برنامه زمانبندی از سوی دفاتر کفالت اقدام خواهد شد .

 مهاجرین غیر مجاز و یا دارای مدارک غیر معتبر که با همسر ایرانی ازدواج کرده اند از طریق فراخوان و دعوت ادارات کل امور اتباع ولایات از تاریخ تعیین شده به دفاتر کفالت ولایت خود و یا دفاتر نمایندگی تعیین شده مراجعه و نسبت به تکمیل فرم نهایی سرشماری اقدام می نمایند .

 همچنین مهاجرین افغانستانی مجاز که همسر و یا فرزندان انها دارای مدرک غیر معتبر و یا بدون مدرک می باشد نیز با توجه به اطلاعات بدست آمده از آمایش 11 که در سامانه دفاتر کفالت موجود می باشد به صورت تیلفونی و پیامکی از طریق دفاتر مذکور دعوت . نوبت دهی می شوند .

  پربازدید ترین