• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رسیدِ شرکت در «طرح سرشماری» مدرک اقامتی معتبر محسوب می شود

رسیدِ شرکت در «طرح سرشماری» مدرک اقامتی معتبر محسوب می شود

محمد عجمی؛ مشاور استاندار و مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، با اشاره به آغاز طرح سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی فاقد مدرک، در تشریح واجدین الشرایط شرکت در این طرح گفت: بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی ایران، طرح سرشماری و شناسایی \" اتباع افغانستانی\" فاقد مدرک در دستور کار قرار گرفت و همزمان از هفته گذشته در سراسر این کشور آغاز شده است.
محمد عجمی اتباعی که شامل این طرح می شوند را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: گروه اول اعضای خانواده دانش آموزان افغانستانی فاقد مدرک می باشند که در سال 94-95 با مراجعه به دفاتر کفالت برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده اند.
پدر، مادر، خواهر و برادر مجرد این دانش آموزان مشمول طرح سرشماری و شناسایی می شوند و باید هنگام مراجعه به دفاتر کفالت تصویر برگه ی حمایت تحصیلی را برای دریافت نوبت دهی ارائه کنند.
این مقام مسوول گفت: پس از اخذ نوبت، اتباع باید در موعد مقرر به دفاتر کفالت مربوطه مراجعه و اقدام به ثبت اطلاعات نمایند تا زمان تحویل مدارک آنها مشخص شود.
آقای عجمی در خصوص مدرکی که به شرکت کنندگان در این طرح داده می شود، تصریح کرد: در این مقطع زمانی به شرکت کنندگان \" فقط رسید شرکت در طرح سرشماری و یک کد رهگیری\" داده می شود، تا نوع مدرکی که برای آنها اختصاص می یابد، مشخص گردد.
وی در عین حال یادآور شد، از افراد بالای ده سال عکس و اثر انگشت اخذ خواهد شد.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، خانواده هایی را که پدر و یا مادر دارای مدرک معتبر( کارت آمایش) باشند را در گروه دوم قرار داد و گفت: اعضای این خانواده نیز می توانند با مراجعه به دفتر کفالتی که کارت آنها صادر شده،در طرح شرکت نمایند.
مردان افغانستانی فاقد مدرک که تا قبل از تاریخ 1394/12/28 با زن ایرانی ازدواج کرده اند و فرزندان حاصل از این ازدواج هم شامل طرح سرشماری و شناسایی می شوند.
وی در عین حال گفت: اگر این مردان پدر و مادر پیر نیز داشته باشند که در ایران ساکن باشند، والدین آنها نیز شامل طرح می شوند.
 محمد عجمی متذکر شد فرزندان این گونه ازدواج ها اگر به سن هجده سالگی رسیده باشند و پدرشان مدرک معتبر دریافت کند، می توانند تقاضای تابعیت جمهوری اسلامی ایران را نمایند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با تاکید بر مغتنم شمردن فرصت به وجود آمده از سوی مهاجرین افغانستانی غیر مجاز در ایران و فرصت محدود این طرح، گفت: رسید شرکت در طرح سرشماری تا صدور مدرک برای این افراد به منزله سند اقامتی معتبر و حضور قانونمند آها در ایران، جهت ارائه به پولیس و نیروی انتظامی می باشد.
محمد عجمی متذکر شد، اتباع افغانستانی که واجد الشرایط شرکت در این طرح می  باشند اما تاکنون به هیچ دفتر کفالتی مراجعه نکرده اند، باید به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی و کسانی که ساکن ولایات ممنوعه هستند برای شرکت در طرح به ولایات همجوار محل زندگی خود مراجعه نمایند.
این مقام مسوول با بیان اینکه طرح سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی در ادامه طرحی است که بر اساس آن کارت آمایش کسانی که به هر دلیلی مدارک اقامتی خود پس از آمایش هفتم تمدید نکرده بودند، اجرا می شود و احتمال اینکه این طرح با شرایط جدیدتر تداوم یابد، وجود دارد.
مشاور والی خراسان رضوی در پایان نشست خبری خود از مراسم تودیع و معارفه رئیس پولیس اداره گذرنامه و مهاجرت این ولایت نیز سخن گفت و اظهار داشت: سرهنگ نودهی جانشین سرهنگ زمانیه شهری به عنوان رئیس پولیس اداره گذرنامه و مهاجرت خراسان رضوی از امروز آغاز به کار کرده است.

  پربازدید ترین