• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عقدنامه های صادره توسط مراکز فرهنگی و اجتماعی مهاجرین مورد تایید است

عقدنامه های صادره توسط مراکز فرهنگی و اجتماعی مهاجرین مورد تایید است

مسئول بخش اجتماعی جامعه روحانیت امامیه هرات به نقل از اداره کل امور اتباع مهاجرین خراسان رضوی گفت: تمامی اتباع افغانستانی غیرمجاز می‌توانند با در دست داشتن عقدنامه شرعی به منظور ثبت عقدنامه ازدواج خود به دفاتر کفالت مراجعه کنند.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا به نقل از فارس، به دنبال اعلام طرح سرشماری 3 گروه از اتباع افغانستانی فاقد مدرک، اداره کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرده است که به دلیل سهولت در انجام کار، عقدنامه‌هایی که توسط مراکز فرهنگی و اجتماعی مهاجرین صادر می‌شود برای ارائه به دفاتر کفالت مورد تایید است.
«احمد بهشتی» مسئول بخش اجتماعی جامعه روحانیت امامیه هرات، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در مورد صدور عقدنامه ازدواج برای افغانستانی‌های غیر مجاز گفت: زوجین هر 3 گروه از افغانستانی‌هایی که برای طرح سرشماری مراجعه می‌کنند باید عقدنامه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به صدور عقدنامه رسمی توسط سفارت افغانستان و کنسولگری‌های این کشور به دلیل فقدان برخی مدارک و زمان بر بودن این امر، اداره کل امور اتباع مهاجرین خراسان رضوی اعلام کرده است که تمامی افراد غیر مجاز می‌توانند با در دست داشتن عقدنامه شرعی که توسط مراکز قانونی مهاجرین در ایران صادر می‌شود به دفاتر کفالت مراجعه کنند.
بهشتی خاطر نشان کرد: برای سهولت کار و با توجه به این که سامانه ثبت نام وزارت کشور ایران تا 25 بهمن باز است، بخش اجتماعی «جامعه روحانیت امامیه هرات»، همزمان با اجرای طرح شناسایی مهاجرین فاقد مدرک در ایران، همه روزه در 3 شیفت صبح، عصر و شب برای زوج‌های متقاضی، سند ازدواج صادر می‌کند.
این فعال اجتماعی افزود: برای صدور عقدنامه شرعی و رسمی توسط این مرکز، حضور زوجین با 3 قطعه عکس و یکی از مدارک شناسایی شامل شناسنامه تابعیت افغانستان، گذرنامه و یا کارت آمایش الزامی است.
وی در ادامه گفت: همچنین برای صدور عقدنامه حضور چهار شاهد با مدارک شناسایی معتبر شناسنامه تابعیت افغانستان، گذرنامه و کارت آمایش در محل الزامی می‌باشد.
بهشتی تصریح کرد: درصورتی که یکی از زوجین بخصوص خانم‌ها هیچ مدرک شناسایی نداشته باشند، باید چهار شاهد با مدرک اقامتی معتبر شهادت دهند که فرد مورد نظر هیچ نوع مدرک ایرانی و افغانستانی ندارد و اگر خلاف این ثابت شد، کسانی که شهادت داده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
«محمد رضایی» که برای دریافت عقدنامه به مرکز جامعه روحانیت مراجعه کرده بود به خبرنگار فارس گفت: همسرم کارت آمایش دارد و ما چند سال پیش با هم ازدواج کردیم و تاکنون فاقد مدرک بوده‌ام و وقتی به دفاتر کفالت مراجعه کردم، گفتند باید عقدنامه داشته باشم.
وی افزود: خیلی خوشحالم که بعد از چندین سال می‌توانم با اقامت قانونی در ایران زندگی کنم و در این سال‌هایی که مدرک نداشتم با مشکلات فروانی مواجه بودم.

نکاتی مهم درباره طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک افغانستانی ساکن ایران-2
مراحل طرح :
1- سرشماری و شناسایی :
الف : اخذ برگه نوبت دهی که با حضور فقط سرپرست در دفاتر کفالت مربوطه انجام می گیرید .
ب : شناسایی که پس از دریافت برگه نوبت دهی، بایستی کلیه اعضای خانوار مشمول طرح در تاریخ و ساعت تعیین شده به دفتر کفالت تعیین شده مراجعه که ضمن ارائه مدارک لازم، از افراد خانوار عکسبرداری صورت گرفته و از افراد بالای 10 سال نیز انگشت نگاری خواهد شد.
2 - تعین تکلیف و ساماندهی ، قابل ذکر است که در مرحله قبل فقط سرشماری اتباع افغانستانی فاقد مدرک در گروههای 3 گانه فوق صورت گرفته و نحوه ساماندهی و تعین تکلیف افراد مذکور بعد از برسی در سال آینده توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اطلاع رسانی خواهد شد

 نکات مهم :
1- برای اخذ برگه نوبت دهی فقط حضور سرپرست الزامی هست
2- در تاریخ و ساعت تعین شده در برگ نوبت دهی،حضور همه اعضای خانواده مشمول طرح الزامی هست.
3- سر ساعت و تاریخ تعین شده در دفتر کفالت حضور داشته باشید.
4- در ارائه مشخصات فردی و مدارک دقت لازم را داشته باشید؛
اولا تمام مدارک بررسی می گردد
دوما به علت انگشت نگاری در صورت ارایه اطلاعات مغایر با سوابق قبلی دچار مشکل می شوید
سوما بعد از ثبت اطلاعات در سیستم قابل تغییر نمی باشد
چهارما در صورت الزام اخذ پاسپورت(که از سال اینده انجام کلیه امور کنسولی در سفارت فقط با ارایه تذکره ممکن هست) و یا در زمان برگشت به وطن دچار مشکل نشوید.
5 - جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو ، جهت کسب اطلاعات بیشتر فقط به ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و دفاتر کفالت مراجعه نمایید .

  پربازدید ترین