• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان 600 هزار مهاجر افغان را مجبور به ترک اجباری کرده است

پاکستان 600 هزار مهاجر افغان را مجبور به ترک اجباری کرده است

سازمان دیده بان حقوق بشر در یک گزارش 75 صفحه‌ای که امروز دوشنبه منتشر کرد گفته است که پاکستان با وضع شرایط سخت زمینه‌ی بازگشت اجباری پناهجویان افغانستان را از آن کشور فراهم کرده است.
به گفته پژوهشگران این نهاد، پاکستان در جریان یک سال گذشته به سرکوب گسترده مهاجران افغان دست زده و مهاجران افغانی مقیم آن کشور را مجبور به ترک اجباری کرده است.
پاتریشا گوسمن محقق ارشد دیده بان حقوق بشر در افغانستان، روز دوشنبه در کابل حین ارایه این گزارش گفت: برگشتاندن اجباری مهاجران افغان از خاک پاکستان یک عمل خلاف قانون و خلاف توافق‌نامه آن کشور با کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان است.
گوسمن گفت: « فشارها پس از دسمبر سال 2014 میلادی بر افغان‌های مهاجر درپاکستان اعمال شد، از تابستان 2015 شما شاهد برگشت شمار زیادی از مهاجران بودید که غیر قابل مقایسه است آنچه در خزان گذشته تفاق افتاد، 600 هزارتن به شمول بیش از 300 هزارمهاجر دارای مدرک قانونی، به گونه‌ی اجباری توسط پاکستان اخراج شده اند و این عمل غیر قانونی است».
خانم گوسمن افزوده با وجود این‌که پاکستان نمی‌تواند به شکل دایمی از مهاجران افغانستانی میزبانی کند اما براساس توافق‌نامه با کمیشنری ملل متحد برگشت مهاجران افغان از این کشور باید به گونه‌ی داوطلبانه صورت بگیرد.
درگزارش تازه دیده بان حقوق بشرکه  زیر نام « اجبار پاکستان، همدستی سازمان ملل» منتشر شده است کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهده گان نیز در اخراج اجباری مهاجران مقصر شناخته شده است.
آقای سیمسیون پژوهشگراین سازمان و نویسنده این گزارش گفته است که سازمان ملل متحد در برابر زورگویی‌ها و بدرفتاری‌های دولت پاکستان ایستاده گی نکرده است و از کشورهای بین المللی خواسته است که بر پاکستان فشار وارد کنند تا از مهاجران باقی مانده در این کشور حفاظت کند.
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنان از پاکستان خواسته شده است که دست به اخراج اجباری مهاجران نزند و آنها را اجازه دهند تا از هر گونه حمایت‌های قانونی برخوردار باشند.
این سازمان حقوق بشری در بخشی از گزارش خود به طور مشخص از پاکستان خواسته است تا مانع بدرفتاری پلیس با مهاجران شود و کارت‌های اقامت مهاجران افغانستانی را تا ماه مارچ سال 2019 میلادی تمدید کند.
گزارش از اخراج اجباری مهاجران از پاکستان درحالی منتشر می‌شود که دو روز پیش مهاجران افغانستانی مقیم آلمان نیز در یک راهپیمایی گسترده خواستار توقف بازگشت اجباری پناهجویان از این کشور شده بودند.
براساس گزارش‌ها قرار است در آینده نزدیک یک نشست سه جانبه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل روی حل مساله مهاجران افغان در این کشور برگزارشود که گفته می‌شود گفتگو روی وضعیت مهاجران و تمدید جواز اقامت آنها از موضوع محوری این نشست خواهد بود.

  پربازدید ترین