• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاون استاندار قم: 20 هزار فرصت شغلی در قم در اختیار اتباع قرار دارد

معاون استاندار قم: 20 هزار فرصت شغلی در قم در اختیار اتباع قرار دارد

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم گفت: ملت ایران پناهندگان افغانستان را از خود دانسته و میزبانی شایسته از آنها را وظیفه شرعی و دینی خود می‌داند.
20 هزار فرصت شغلی در قم در اختیار اتباع قرار دارد
احد جمالی روز چهارشنبه گذشته در چهارمین همایش بررسی مسائل فرهنگی اجتماعی پناهندگان افغانستان در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم اظهار داشت: 140 هزار تن از پناهندگان افغانستانی اعم از افرادی که دارای کارت و گذرنامه و یا فاقد آن هستند در ولایت قم حضور دارند.
وی با بیان اینکه 60 هزار تن از این تعداد دارای کارت آمایش هستند، گفت: حدود 32 هزار دانش آموز تبعه خارجی در قم تحصیل می کنند، که 26 هزار و 500 تن از آنها افغانستانی هستند.
وی همچنین تعداد دانشجویان اتباع افغانستان مشغول به تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قم را نیز سه هزار تن ذکر کرد، و گفت: این تعداد در رشته های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی تحصیل می کنند، و علاوه بر آنها حدود 17 هزار طلبه علوم دینی نیز در سطوح مختلف حوزوی به تحصیل اشتغال دارند.
معاون استاندار قم همچنین با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحصیل دانش آموزان خانواده های اتباع غیر مجاز در ایران خاطر نشان کرد: طی سال های تحصیلی 94-95 و 95-96 ، 2 هزار و 690 دانش آموز از این نوع از اتباع در قم برای تحصیل ثبت نام کردند و تعداد 10 واحد آموزشی نیز در سطح ولایت به آنها اختصاص داده شد.
وی همچنین با اشاره به سفر بیش از 10 هزار تن از مهاجران و اتباع خارجی مقیم قم به عتبات عالیات در سال 95 افزود: طبق درخواست های صورت گرفته کلیه اتباع دانش آموز بدون شهریه و به صورت رایگان در مدارس قم تحصیل می کنند، و سواد آموزی بزرگسالان ویژه اتباع نیز به نحو مطلوب انجام می شود.
معاون استاندار قم همچنین با اشاره به طرح آمایش اتباع خارجی در قم افزود: به موجب این طرح سه گروه از اتباع شامل افرادی که دارای همسر ایرانی هستند و همچنین خانوارهایی که در آنها زوج یا زوجه دارای مدرک وجود دارد و خانوارهای غیر مجازی که فرزندانشان تحصیل می کنند، شناسایی شدند.
این همایش به همت اداره کل اتباع و امور مهاجران استانداری قم ترتیب یافته بود، و در آن جمعی از علما و روحانیان شیعه و سنی افغانستان و همچنین سفیر و نماینده پارلمان کشورمان حضور داشتند.

  پربازدید ترین