• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاسخ کابل به ادعای اسلام آباد در مورد پناه گرفتن تروریستان در افغانستان

پاسخ کابل به ادعای اسلام آباد در مورد پناه گرفتن تروریستان در افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان در پاسخ به ادعای پاکستان در مورد پناه گرفتن تروریستان در افغانستان، می گوید که کابل روی لیست داده شده کار می کند ولی پاکستان نیز باید روی لیست‌های که افغانستان به آن کشور داده کار کند.
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان که دیروز جمعه با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان تلفنی صحبت کرده است، می گوید که دولت افغانستان بارها لیست های از هراس افگنانی را که بر علیه مردم افغانستان حملاتی را انجام می دهند و در پاکستان هستند، به مقام های آن کشور تسلیم داده ولی تا هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت پاکستان صورت نگرفته است.
آقای اتمر به رادیو آزادی گفته است: \"درست است آن‌ها یک لیست 76 نفری(تروریستان) را به ما داده اند و ما وعده کرده ایم که آن‌ها را جستجو می‌کنیم و معلومات می کنیم. ولی در عین زمان از آقای سرتاج عزیز خواسته ام، لیست‌هایی را که ما بار‌ها خدمت‌شان روان کرده ایم تروریست‌های مشهورِ که مسئول قتل عام مردم ما استند در مورد آنها هم اقدام کند\".
به گفته آقای اتمر، تروریستانی که نام های شان قبلاً از سوی افغانستان در اختیار پاکستان قرار داده شده، در شهرها و دیگر مناطق پاکستان به گونه آزادانه فعالیت دارند و از آنجا علیه مردم افغانستان حملات شان را برنامه ریزی می کنند.
اتمر با اشاره به حملات اخیر در پاکستان گفته است: \"در هفته گذشته چهار حمله تروریستی در پاکستان صورت گرفته‌است در حالیکه در طول چهارده ماه گذشته بیش از سی هزار هموطن بی‌گناه ما یا شهید و یا هم زخمی شده اند از دست تروریست‌های که متاسفانه هنوز هم پناه گاه‌ها و زیر بنای حمایوی خود را در خارج از افغانستان دارند و به آقای سرتاج عزیز یادآوری کرده ام که چند بار است که ما و خودت صحبت کردیم و چند بار است که من ازین پناه گاه‌ها به خودت یاد آوری کردم و چند بار است که ما چنین لیست‌ها را به شما داده ام\".
مشاور امنیت ملی کشور گفته است که در جریان صحبت تلفنی با سرتاج عزیز از وی خواسته است که کابل و اسلام آباد باید روی میکانیزم مشخص در مورد دهشت افگنی و لانه های آن به توافق برسند و براساس آن، دو کشور صادقانه گام بردارند.
آقای اتمر گفته است که هم اکنون فشارهای بین المللی بر پاکستان رو به افزایش است و انکار مقام های پاکستانی از مجودیت لانه های هراس افگنی در خاک آن کشور دیگر برای هیچ کسی پذیرفتنی نیست.
پس از حمله بر زیارتگاه لال شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه ای گفته است که هم اکنون زمان آن رسیده که دو کشور به توافقنامه نشست های چهار جانبه افغانستان، پاکستان چین و امریکا عمل کنند.
در این نشست ها، سند جامع در راستای مبارزه با تروریزم ترتیب شده بود، ولی پس از آنکه دولت پاکستان به صورت یکجانبه به این میکانیزم عمل نکرد، دولت افغانستان نیز نشست های چهارجانبه را متوقف کرد.

  پربازدید ترین