• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت مهاجرین: پاکستان مخالف تمام قوانین جهانی پناهجویان افغان را شکنجه میکند

وزارت مهاجرین: پاکستان مخالف تمام قوانین جهانی پناهجویان افغان را شکنجه میکند

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان میگوید، پاکستان همواره از پناهجویان افغان به عنوان ابزار فشار در برابر حکومت افغانستان استفاده میکند و این کشور مخالف تمامی قوانین جهانی دست به آزار، بازداشت و شکنجۀ پناهجویان افغان میزند.
از چند سال بدینسو پاکستان در برابر پناهجویان افغان برخورد نادرست داشته و همواره این پناهجویان را مورد آزار و اذیت، بازداشت و اخراج اجباری قرار داده است.
وزارت مهاجرین و عودت کنندگان میگوید که پاکستان از پناهجویان افغان استفاده های سیاسی کرده و تعهداتی که با افغانستان در راستای پناهجویان افغان داشته هیچ پا بند نیست و تلاش های حکومت بر این است تا زمینۀ عودت مهاجرین از پاکستان را فراهم سازد و به این سناریوی پاکستان خاتمه دهد.
حفیظ الله میاخیل، مشاور وزارت مهاجرین و عودت کنندگان میگوید، “پس از حوادث تروریستی که در پاکستان رخ میدهد، این کشور دست به بازداشت و اخراج اجباری مهاجران میزند و از پاکستان حکومت افغانستان چندین بار خواسته است تا از پدیده مهاجرت استفاده سیاسی نکند، اما این کشور در تعهدات اش پابند نیست و حکومت تلاش دارد، تا زمینۀ عودت دوبارۀ مهاجرین را فراهم سازد.”
در همین حال شماری از آگاهان تاکید می ورزند، که حکومت نباید به سیاست های پاکستان باورمند باشد و معضل پناهجویان افغان را در همکاری با جامعۀ جهانی از میان بردارد.
محمد آصف بکتاش، آگاه سیاسی میگوید، “پاکستان تمامی موازین و قوانین جهانی را زیر پا میکند و دست به آزار و اخراج پناهجویان افغان میزند، مرتکب جرایم هولناگ میشود و یگانه راه حل این است تا حکومت در همکاری با سازمان جهانی مهاجرت و ملل متحد زمینۀ عودت مهاجرین را فراهم سازد تا پاکستان از این گزینۀ فشار محروم شود.”
از سویی هم شماری از شهروندان کشور که برای گرفتن ویزه پاکستان در برابر سفارت این کشور گرد آمده اند، میگویند که اگر مشکلات شان در افغانستان حل شود، هیچ گاهی به پاکستان نخواهند رفت.
عبدالبصیر زازی، باشندۀ کابل میگوید، “ما مجبور هستیم تا به پاکستان برای درمان بیمار مان برویم زیرا زمینۀ درمان در کشور مساعد نیست و ما مشکلات را متقبل میشویم.”
درحال حاضر بیش از دومیلیون افغان در پاکستان پناهنده هستند و درکنار این، مرز تورخم پس از کشیدگی ها میان کابل-اسلام آباد همواره از سوی نظامیان پاکستان به روی افغان ها باز و بسته میشود.

  پربازدید ترین