• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین در مشاغل مختلف می توانند اشتغال قانونمند داشته باشند

مهاجرین در مشاغل مختلف می توانند اشتغال قانونمند داشته باشند

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی اظهار داشت : مهاجرین افغانستانی می توانند بدون محدودیت در مشاغل مختلف به صورت قانونمند فعالیت کنند.
حبیبی مسئول اتحادیه اصناف و بازاریان مهاجر افغانستانی در دیدار با مدیر کل امور اتباع ومهاجرین خراسان رضوی از زحمات این اداره به خاطر خدمات بی دریغ به مهاجرین افغانستانی خصوصا کسبه و بازاریان مهاجر تشکر کرده ، گفت : برگزاری جشنواره افغانستان شناسی یکی از خدمات ارزشمند دفتر اتباع و مهاجرین خراسان رضوی است که می توان به عنوان یک کار بزرگ وچشمگیر در راستای خدمت رسانی به مهاجرین از آن نام برد .
به نقل از آوا، مسئول اتحادیه اصناف وبازاریان مهاجرین افغانستانی افزود: یکی از مشکلات عمده و بزرگ مهاجرین و کسبه این ولایت ، موضوع کارت کار و محدودیت انتخاب عناوین شغلی مورد نظر بود که با پیگیری های مستمر و تلاش های مسئولین محترم ، این مشکل رفع شده و مهاجرین می توانند در هر شغلی کارت کار مرتبط دریافت کنند.
حبیبی تصریح کرد: اما متاسفانه مشکلی که درهمین اواخر به وجود آمده مسئله مباشر و جواز کسب است که خدمات و زحماتی را که تاکنون کشیده شده، تحت الشعاع قرار می دهد.
وی اظهار داشت: مامورانی که ازارگان های مختلف مثل اداره اتباع، پولیس مهاجرت، اداره اماکن و اداره کار به دکانداران مراجعه می کنند، می گویند: علاوه بر جواز، صاحب جواز یا مباشر باید حضور داشته باشد و گرنه علاوه بر اخطار ، دکان نیز پلمپ خواهد شد و این امر نگرانی زیادی بین بازاریان مهاجر بوجود آورده است .
مسئول اتحادیه اصناف و بازاریان مهاجرخراسان رضوی با اشاره به اهمیت مشاغل و مکاسبی که در طول چهار دهه در ایران همیشه همکار خیریه ها و موسسات فرهنگی اجتماعی بوده و به نحوی برنامه های موثر در بین مهاجرین را حمایت کرده اند، گفت: در قوانین جمهوری اسلامی ایران برای بازرگانان و تجار و همچنین کارگران خارجی قوانین مشخص وجود دارد و می توانند طی فرایندی خاص ، مشغول به فعالیت شوند.
حبیبی در ادامه افزود: اما با وجود اهمیت جایگاه بازاریان مهاجر ، هیچ راهکاری برای فعالیت آنها در قوانین جمهوری اسلامی ایران مشخص نشده است در حالی که همه این کسبه سرمایه گذار بوده و کار تولیدی انجام می دهند که متاسفانه جواز کار و کسب برای آنها صادر نمی شود واین امر خود مشکل اصلی کسبه وتجار افغانستانی است چرا که هیچ ایرانی حاضر نمی شود با توجه به معذوریت های قانونی و ریسک بالا ، مسئولیت مجوز کسب دیگری را بر عهده بگیرد .
وی علاوه کرد: پرداخت مالیات، عدم اعتماد بین طرفین ، معذورات حقوقی و مسائل مالی از جمله مشکلاتی است که متاسفانه در حوزه کاری بازاریان و تجار مهاجر وجود دارد و صدور جواز کاری به نام خود آنها می تواند تا حدودی مشکلات بازاریان و کسبه را مرتفع سازد.
نامبرده اضافه کرد: طبعا کسی که جواز می گیرد صرفا حاضر است در قبال مبلغی جواز خود را در اختیار کسبه مهاجر قرار داده و با مسائل دیگر از جمله حضور دائم در محل کسب ، کاری نخواهد داشت و خود این موضوع یک مشکل بزرگ حقوقی را در پی دارد که می تواند به پلمپ دکان منجر شود و مشکلات بعدی را به بار آورد.
حبیبی یاد آور شد: قبلا ما از همین روش استفاده می کردیم و با وجود نداشتن کارت کار مرتبط با مشکلی مواجه نبودیم اما اخیرا مامورین مراجعه کننده از ادارات مختلف ، شرایط را به نحوی سخت تر کرده اند.
وی اذعان کرد: خوشبختانه اززمانی که اتحادیه تشکیل شده شما می بینید که ستاد اربعین در ایام محرم الحرام و راهپیمایی روز قدس بسیار خوش درخشید و باید بدانید که ما می توانیم در همه ی عرصه ها حضور فعال واثر گذار داشته باشیم چرا که پشتیبان واقعی تمام نهاد ها و خیریه ها همین بازاریان و کسبه هستند.
مسئول اتحادیه اصناف و بازاریان مهاجرین افغانستانی در ادامه اظهار داشت: تقاضا داریم اداره اتباع به عنوان متولی امور مهاجرین، مساله مباشر و جواز را پیگیری کرده و طی جلسات دیگر با مسئولین اداراتی چون اداره کار و پولیس اماکن مشکلات را مطرح کند و نظر به اینکه امسال بازار مناسبی هم نداشته ایم، بتوانیم مشکلات بوجود آمده را درآستانه سال نو برطرف کنیم .
حبیبی ابراز داشت: اتحادیه اصناف آمادگی دارد در جشنواره افغانستان شناسی حضور ومشارکت سازنده ای داشته باشد و در بخشهای تولیدات داخلی، ایجاد غرفه طبخ واماده سازی غذاهای سنتی، دعوت از دانش آموزان افغانستانی و ایرانی با هدف آشنایی هر چه بهتر کودکان ونوجوانان با یکدیگر در راستای هرچه باشکوه تر برگزار شدن جشنواره، همکاری کند.
مسئول اتحادیه اصناف و بازاریان مهاجر افغانستانی با تشکر از مشارکت و مساعدت مرکز تبیان در مشهد مقدس، افزود: هدف از ایجاد اتحادیه ، فعالیت قانونمند کسبه و بازاریان مهاجر وهمچنین ایجاد پل ارتباطی بین این قشر با ارگان هایی که در رابطه با پناهندگان مسئول هستند، بوده است تا مشکلات موجود را از طریق قانونی وهدفمند با کمک دفتر تبیان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری و مسئولین جمهوری اسلامی ایران مرتفع سازیم.
محمد عجمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین ولایت خراسان رضوی نیز در ادامه ضمن عرض خوش آمد به هیئت مدیره اتحادیه اصناف وبازاریان مهاجر افغانستانی، گفت: اقامت ، اشتغال و تحصیل بدون دغدغه مهاجرین جزء رسالت های ماست و باید شرایطی را مبنی بر قانون گرایی توسط اتباع در سطح ولایت و کشورفراهم سازیم که مشکلی وجود نداشته باشد.
وی افزود: بنده از گذشته در صدد حل این مشکلات بوده ام و اکنون با تمهیداتی که با اداره کار صورت گرفته است مهاجرینی که در ایران می خواهند کار کنند ، بتوانند اشتغال قانونمندی داشته باشند .
عجمی ادامه داد: ما به عنوان اداره کل اتباع، نقش هماهنگی بین ادارات در امور مهاجرین را داریم اما هر اداره در حوزه کاری خودش مجری قوانین و مقرراتی است که باید ناظر بر قوانین و مقررات باشد.
مدیر کل اتباع و مهاجرین ولایت خراسان رضوی ، اظهار داشت: هماهنگی بین سازمان ها در خصوص مهاجرین بر عهده حوزه های مختلفی از جمله سرمایه گذاری در حوزه اداره حسابداری ، اشتغال در حوزه اداره کار، تحصیل در حوزه اداره اموزش پرورش و اقامت با پولیس می باشد.
وی در مورد استفاده از جواز کسب یک ایرانی و لزوم حضور وی در محل کسب اظهار داشت: این موضوع در حوزه صلاحیت اداره اتباع نمی باشد اما پیگیری لازم را با ادارات صنعت و معدن خواهم داشت تا در صورت وجود راهکار قانونی این مشکلات مرتفع شود.
مدیر کل اتباع و مهاجرین ولایت خراسان رضوی افزود: درهمین راستا تلاش خواهیم کرد تا جلسه ای را با سازمان صنعت و معدن، اداره کار و اماکن و یک نماینده از جانب بازاریان تشکیل دهیم تا در این زمینه تبادل نظر و چاره اندیشی صورت بگیرد.
وی با تشکر از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بازاریان، ابراز داشت: خوشبختانه غالب مشکلات مهاجرین در خراسان رضوی ، رفع شده است و امیدواریم بتوانیم مفاهمه و درک متقابل را بین دستگاههای زیربط و مهاجرین ایجاد کنیم.
عجمی افزود: در حال حاضر اداره کار در خصوص صدور مجوز اشتغال محدودیت ندارد و اگر همه سازمانها از جمله اداره کار، اداره امور اتباع ، پولیس مهاجرت و سازمان صنعت و معدن به صورت حلقه قانون گرایی در همکاری تنگاتنگ نزدیک تر شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و شخصا جزییات این مسائل را پیگیری واطلاع رسانی خواهم کرد
مدیر کل امور اتباع ولایت خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: نظارت بر اشتغال اتباع یک کار گروهی و تیمی است که در اصل مسئولیت این کار با اداره کل کار است و پولیس ، اداره اتباع و سازمان صنعت و معدن هم عضو این گروه می باشند و تاکید ما بر این است که اگر کسی در چارچوب ضوابط و مقرارت حرکت کرد، این امکانت به آنها داده شود.

  پربازدید ترین