• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان ارایه شد

برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان ارایه شد

حکومت وحدت ملی برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان را طی یک گردهمایی به شهروندان کشور به روز پنجشنبه معرفی نمود.
هدف این برنامه عبارت از توسعۀ ظرفیت زنان بخاطر تقویت اقتصاد خانواده های آنها و نیز تاثیرگذاری مثبت بر توسعه اقتصادی افغانستان از طریق نقش آفرینی بیشتر زنان می باشد.
رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالهی عبدالهن و نیز نمایندگان مختلف جامعۀ بین المللی در گردهمایی مذکور حضور به هم رسانده بودند.
طی سال 2016 وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان را تسوید نمود. صندوق وجهی مشورتی سیاست باز (OPAF) در چارچوب همکاری افغان-آلمان از وزارت مذکور در طول این فرایند حمایت نمود: در بیش از دوازده ولایت دوره های آموزشی مشارکتی به منظور انعکاس نظرات ادارات دولتی، سکتور خصوصی و جامعۀ مدنی در برنامه مذکور برپا شدند. نتایج بحث ها با چند وزارت در کابل نیز در برنامه مذکور در نظرگرفته شد.
برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان  متوجه دو عرصه می باشد: از یک جانب، این برنامه برای زنان برنامه های آموزشی را عرضه خواهد کرد تا سطح مهارت های لازم جهت اشتراک ایشان در اقتصاد را ارتقا بخشند و نیز شرکت های تجارتی که مالکان آنها بانوان می باشند را با منابع فنی و مالی اولیه مجهز سازند. از جانب دیگر، این برنامه محیطی را بوجود خواهد آورد که زمینۀ توانمندسازی اقتصادی زنان را فراهم خواهد آورد. اصلاح پالیسی های مختلف، در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.
برای تطبیق سند حیاتی فوق الذکر جامعۀ بین المللی و نیز حکومت جمهوری اسلامی افغانستان تعهدات مالی را در راه نیل به هدف عمدۀ برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان پذیرفته اند.
صندوق وجهی مشورتی سیاست باز (OPAF) به مثابۀ بخشی از همکاری افغان-آلمان از جانب وزارت همکاری اقتصادی و توسعه دولت فدرال آلمان (BMZ) تمویل و از جانب ادارۀ Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH تحقق می یابد. صندوق وجهی مذکور برای گماشتن کارشناسان، وجوه مالی فراهم می کند تا نهادهای افغان قادر به انجام اصلاحات مهم شوند. به منظور ترویج حکومتداری موثرتر، کارآمدتر و شفاف تر، کارشناسان ملی و بین المللی، کارمندان نهادهای دولتی را در ترتیب یا ارتقای پروسه ها، استراتژی ها و مقررات و نیز برگزاری دوره های آموزشی حمایت می کنند.

  پربازدید ترین