• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان قصد دارد چهار دروازه بالای خط دیورند ایجاد کند

پاکستان قصد دارد چهار دروازه بالای خط دیورند ایجاد کند

حکومت پاکستان می گوید برای نظارت از عبور و مرور دهشت افگنان روی اعمار چهار دروازه جدید بالای خط دیورند غور می کند.
بلیغ الرحمن وزیر داخله پاکستان در مجلس سنای آن کشور بیان داشت که این چهار دروازه در وزیرستان شمالی و جنوبی و ایجنسی های کرم و مهمند اعمار خواهد شد.
آقای رحمن گفته است دروازه های فعال کنونی در تورخم و چمن نیز تا سال 2020 با وسایل جدید مجهز خواهند شد.
در ماه جون سال گذشته نیروهای سرحدی دو کشور حین اعمار دروازه تورخم باهم درگیر شدند و مقامات کشورمان آن را مخالف قانون بین الملل دانسته بود. درگیری آنوقتِ تورخم، تلفاتی هم در بر داشت.
عبدالغفور لیوال، سرپرست وزارت سرحدات و قبایل افغانستان گفت حکومت افغانستان در این مورد تا هنوز  اطلاع رسمی دریافت نکرده است.
آقای لیوال افزود\" شما میدانید که مردم و حکومت افغانستان هرگز خط دیورند را به حیث سرحد بین المللی به رسمیت نمی شناسد، زیرا مردمی که در دو طرف خط زندگی می کنند آنرا به عنوان سرحد نمی شناسند. استفاده از حالت بحرانی برای اعمار دروازه ها، امنیت منطقه را خراب می کند و راه درستی برای بهبود روابط طرفین و حصول اعتماد مردم نمی باشد.\"
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هفته گذشته در تویتر خود در مخالفت با اینگونه تصمیم های پاکستان نوشته بود «درحالیکه ما برای مردم ساحات قبایلی آرزوی آزادی می کنیم، حکومت پاکستان صلاحیت قانونی ندارد تا بالای خط دیورند شرایط خود را وضع کند.»
آقای کرزی در یک تویت دیگر گفته است «... ما به حکومت پاکستان یاد آوری میکنیم که افغانستان خط دیورند را به رسمیت نشناخته و در آینده هم به رسمیت نخواهد شناخت».
خط دیورند حدود 2600 کیلومتر طول دارد و از طرف سران هند بریتانیایی وقت به حیث خط فاصل بین هند بریتانیای وقت و افغانستان کشیده شده است. رهبران افغانستان همواره مخالف اعمار تاسیسات روی این خط بوده و آن را به رسمیت نمی شناسند.
دروازه های تورخم و چمن از تاریخ 16 ماه فبروری به صورت یکجانبه از سوی پاکستان مسدود شد. این گذرگاه های مرزی فقط برای دو روز در اوایل این هفته باز شده و سپس دوباره مسدود گردید.
صدای امریکا نوشت، پس از حمله انتحاری بالای زیارت لعل شهباز قلندر در ایالت سند، اسلام آباد دروازه های تورخم، چمن و غلام خان را بست و همزمان حملات راکتی را بالای تعدادی از ولسوالی های مرزی در شرق افغانستان انجام داد.
پاکستان اتهام وارد می‌کند که تنظیم کنندگان حمله ایالت سند در افغانستان مخفی شده اند، ولی افغانستان این ادعا را به شدت رد میکند.

  پربازدید ترین