• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است؛ پیمان امنیتی بازبینی شود

آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است؛ پیمان امنیتی بازبینی شود

نمایندگان پارلمان در واکنش به حملات پاکستان به کشور اعلام کردند که آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است بنابراین پیمان امنیتی با افغانستان نیز باید بازبینی شود.
نمایندگان پارلمان در واکنش به حملات اخیر به بیمارستان نظامی کابل تاکید کردند که امضای پیمان امنیتی با آمریکا در امنیت افغانستان موثر نبوده است.
وی افزود: آمریکا به تعهدات خود در این پیمان عمل نمی‌کند و باید مورد بازبینی قرار گیرد یا حتی به لغو آن رای بدهند.
نمایندگان پارلمان کشور در نشست امروز تصریح کردند که پیمان امنیتی با آمریکا منافعی برای تامین امنیت افغانستان نداشته است.
بیمارستان نظامی «سردار محمد داودخان» هفته گذشته هدف حمله مهاجمان قرار گرفت که دستکم 40 کشته برجا گذاشت.
برخی از نمایندگان پارلمان تصریح کردند که آمریکا تنها با استفاده از امضای پیمان امنیتی با افغانستان، تنها حضور خود را در کشور حفظ کرده است.
اشرف غنی رئیس جمهور در سال 1393 این پیمان را با واشنگتن  امضاء کرد.
پیش از این نیز نمایندگان پارلمان کشور، ضمن ناکام دانستن حکومت وحدت ملی در تأمین امنیت و ابراز نگرانی از تقابل رهبران دولت کابل با یکدیگر اعلام کردند که پیمان امنیتى افغانستان با آمریکا باید تجدید نظر شود.
«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان، در نشست این مجلس گفته بود که تأمین امنیت از جمله مسئولیت‌های حکومت است، اما در راستای تدوین استراتژی پاسخگو برای تأمین امنیت برای دفاع از تمامیت ارضی افغانستان کوتاهی شده است.
وی افزود: تنش‌ها و تقابل رهبران ارشد حکومت با یکدیگر منافع ملی افغانستان را خدشه‌دار کرده و پارلمان نگرانى خود را به رهبران دولت کابل ابراز می‌کند.
مولوی «عبدالرحمان رحمانی» نماینده مردم بلخ در پارلمان، ضمن انتقاد از آمریکا در ارتباط با افزایش ناامنی‌ها گفت: \"در پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا باید تجدید نظر شود چون با امضاى این پیمان، دامنه ناامنی گسترش یافته و پیمان امنیتی، هیچ دردی از مردم افغانستان را دوا نکرده است.\"
«عبیدالله بارکزی» نماینده مردم ارزگان در پارلمان نیز اظهار داشت: \"کلید صلح افغانستان در اختیار آمریکاست، کسانی که به واسطه آمریکا آمده‌اند به فکر مردم نیستند؛ ما براساس رأی مردم آمده‌ایم و باید در مورد حضور امریکا تصمیم بگیریم.\"
پیش از این هم دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان در واکنش به حمله انتحاری به شفاخانه 400 بستر کابل گفته بود که ما مخالف حضور آمریکا و غرب در افغانستان و به خصوص مخالف پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا بوده و هستیم.
این در حالی است که هفته گذشته نیروهای آمریکایی پس از کشته شدن 2 سرباز این کشور، در ولایت قندوز حمله هوایی انجام دادند.
در حمله هوایی آمریکا در ولایت قندوز، حدود 35 غیرنظامی کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.

  پربازدید ترین