• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنگوی مخالفان مسلح سوریه استعفا کرد

سخنگوی مخالفان مسلح سوریه استعفا کرد

هم‌زمان با برگزاری مذاکرات صلح سوریه،  سخنگو و مشاور مخالفان مسلح سوریه، استعفای خود را اعلام کرد.
به نقل از  پرس تی وی، اسامه ابوزید، سخنگو و مشاور مخالفان مسلح سوری در پیامی توییتری اعلام کرد «به دلایل شخصی» کناره‌گیری کرده است.
دور سوم گفتگوها برای یافتن راه‌حل سیاسی به‌منظور حل بحران و ناآرامی‌های سوریه امروزچهارشنبه نیز در دومین روز متوالی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزارشد.
این گفتگوها با میانجی‌گری ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود و در جریان آن، فرستادگان دولت سوریه و مخالفان مذاکره کردند.
تهران و مسکو از متحدان دولت سوریه محسوب می‌شوند درحالی‌که ترکیه از مخالفان مسلح سوریه حمایت می‌کند.
آستانه طی دو ماه اخیر نیز میزبان دو دور دیگر این مذاکرات بوده است.
معارضان سوری پیش‌تر، این دور از مذاکرات را با این ادعا که ابتدا باید از پایبندی دمشق و متحدانش به آتش‌بس اطمینان حاصل کنند، تحریم کرده بودند.
انتظار می‌رود مذاکرات آستانه، راه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مشابهی هموار کند که دور دیگری از آن قرار است 3 حمل 1396 در ژنو با میانجیگری سازمان ملل متحد برگزار شود.
نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، خطاب به شرکت‌کنندگان در مذاکرات آستانه گفته است که مذاکرات آستانه شرایط را برای حل بحران سوریه در چارچوب فرایند مذاکرات ژنو مهیا می‌کند.
به گفتۀ کارشناسان، مهم‌ترین دستاورد دو دور اول مذاکرات آستانه، برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه و اتخاذ راهکاری برای نظارت بر آن بوده است.
به گفتۀ خیرات عبدالرحمان‌اف، وزیر امور خارجۀ قزاقستان، دور جدید مذاکرات آستانه بر تشکیل کارگروهی برای تبادل زندانیان و همچنین مین‌روبی برای جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان تمرکز خواهد داشت.

  پربازدید ترین