• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قدردانی سازمان ملل از رفتار «نمونه» ایران با پناهجویان افغانستانی

قدردانی سازمان ملل از رفتار «نمونه» ایران با پناهجویان افغانستانی

سازمان ملل متحد از سیاست پناهجوپذیری ایران تقدیر کرده و این کشور را یکی از سخاوتمند‌ترین کشورها در رابطه با پناهجویان خوانده است.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا به نقل از خبرگزاری آلمان، سیوانکا داناپالا، رئیس نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در تهران رفتار ایران در برابر پناهجویان را شایان تقدیر دانسته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او رفتار ایران در زمینه پذیرش پناهجو و باز گذاشتن مرزها برای آنان را «نمونه» توصیف کرده است.
داناپالا تأکید کرد: «این حکایتی است که به اندازه کافی گفته نشده است.»
به گفته او، ایران یک میلیون افغانستانی ثبت‌شده را برای تقریبا چهار دهه پذیرا شده و سازمان‌های مردم‌نهاد (ان‌جی‌اوها) تخمین می‌زنند که دست کم دو میلیون پناهجوی ثبت‌نشده دیگر نیز در این کشور زندگی می‌کنند.
سازمان ملل می‌گوید، این چهارمین جمعیت بزرگ پناهجویان در جهان است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از شکست فرمان مهاجرتی نخست‌ خود تلاش دارد با فرمان دوم مهاجرتی صدور ویزا برای شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، از جمله ایران را برای 90 روز متوقف سازد.
این فرمان که قرار بود پنج‌شنبه 26 حوت (16 مارس) به اجرا در بیاید در حال حاضر با حکم دادگاه فدرال ایالت هاوایی به حال تعلیق در آمده است. اما در صورتی که فرمان دوم مهاجرتی به اجرا در آید تأثیر قابل توجهی بر میلیون‌ها ایرانی مقیم آمریکا و خانواده‌هایشان خواهد گذاشت.
سازمان‌های مردم‌نهاد خارجی این مسئله را طنزآمیز دانسته و می‌گویند، در حالیکه ایران به آوارگانی پناه می‌دهد که از منازعات هدایت‌شده توسط آمریکا فرار می‌کنند، خود باید با ممنوعیت ورود به ایالات متحده مواجه شود. دولت نوپای آمریکا دلیل صدور فرمان‌های مهاجرتی خود را \"محافظت از کشور\" خوانده است.
سیوانکا داناپالا، رئیس نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در تهران در تقدیر از سیاست پناهجوپذیری ایران به دستور حضرت آیت‌الله [امام] خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد تحصیل کودکان افغانستانی در مدارس ایران اشاره کرد. رهبر انقلاب در سال 2015 در فرمانی رسمی خواستار آن شدند که \"همه کودکان افغانستانی، چه آن‌ها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آن‌ها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند.\"
داناپالا تأکید کرد، همین دستور موجب شد که 15هزار کلاس جدید در ایران دایر شود.
او همچنین گفت: «ما همچنین با دولت [ایران] کار کرده‌ایم تا پناهجویان را مشمول بیمه درمانی مورد حمایت دولت کند که می‌تواند نه تنها برای ایران بلکه در عرصه جهانی گشایشی نوآورانه باشد.»
بسیاری از افغانستانی‌ها برای کار به ایران رو آورده‌اند و در  تهران و سایر شهرهای از جمله مشهد و شیراز به کار و فعالیت مشغول می‌باشند.
سیوانکا داناپالا، رئیس نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در تهران گفت: «در جهانی که شما تعداد زیادی حکایت بد در مورد پذیرش پناهجویان دارید، من فکر می‌کنم که ایران واقعا یک گزارش خبری خوب است.»
گزارش‌ها حاکی است ایران طی چهار دهه اخیر حدود 3 میلیون مهاجر افغانستانی را میزبانی کرده است که تنها یک‌میلیون آن‌ها ثبت ‌شده‌اند.
در حال حاضر بیش از 350 هزار کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران به تحصیل مشغول هستند. تنها در سال گذشته حدود 48 هزار کودک افغانستانی که ثبت قانونی نشده‌اند، اجازه یافتند برای نخستین‌بار در مدارس دولتی ایران مشغول به تحصیل شوند.
به گفته «احمد محمدی‌فر»، مدیرکل ادارۀ اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت داخله ایران، 60 درصد پناهندگان در ایران باسواد شده‌اند.
محمدی‌فر در این خصوص، اظهار داشت: «امروز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری گشایش خوبی را در حوزه تحصیل اتباع شاهد هستیم و هیچ منعی برای تحصیل مهاجران نداریم.»
«صمد حاج جباری»، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز بهمن امسال گفت: «اکنون 24 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل داریم که 19هزار نفر از این دانشجویان افغانستانی هستند.»

  پربازدید ترین