• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سال 1395 خورشیدی چگونه بر دولت افغانستان گذشت؟

 سال 1395 خورشیدی چگونه بر دولت افغانستان گذشت؟

سال 1395 خورشیدی سالی خونبار و مملو از خشونت‌ها برای مردم و نیروهای نظامی افغانستان بود. این سال با چالش‌های جدی و تغییرهای فاحش بر دولت جمهوری اسلامی افغانستان گذشت.

\'ماموریت‌های شفق\' نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان
گروه طالبان در نخستین روزها سال 1395 ماموریت را زیر نام \"عمری\" برضد دولت افغانستان راه اندازی کرد و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ماموریت بهاری‌شان را زیر نام \"شفق\" در بسیاری از ولایت‌های آغاز کردند.
جنگجویان گروه طالبان توانستند در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی 40 درصد از خاک کشور را تحت اداره‌ی خود دربیاورند.

سقوط دوباره‌ی مرکز ولایت قندوز
گروه طالبان در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی توانست بار دیگر پس از درگیری شدید اداره‌ی قندوز را به گونه‌ی موقت به دست بگیرند. این رویداد سبب شد که روند زندگی عادی باشندگان قندوز مختل و هزاران تن به ولایت‌های دیگر پناه ببرند.
پس از این تصرف، نیروهای نظامی کشور ماموریتی را به هدف بازپس‌گیری قندوز راه اندازی کردند و تنوانستند که اداره‌ی این ولایت را دوباره به دست بگیرند.
افزون بر این، گروه طالبان حمله‌های شدید را برای تصرف کامل ولایت‌های فراه و ارزگان نیز آغاز کرد، ولی با شکست روبه روشد.
از سوی دیگر، در حالی که این گروه برای فصل تازه‌ی جنگی آمادگی می‌گرفت، ملا سلام والی نام نهاد این گروه با چند تن از جنگجویان کلیدی‌اش در بمباران هواپیمای بی‌‌سرنشین امریکایی به قتل رسیدند.

مرگ ملا اختر منصور و چند پارچگی گروه طالبان
ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین گروه طالبان در سال 1395 در خاک پاکستان در حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی کشته شد، پس از مرگ او گروه طالبان هبت الله آخندزاده را به عنوان رهبر جدیدشان انتخاب کرد، ولی این گروه پس از مرگ منصور چند پارچه شد.
شماری از رهبران طالبان هبت الله را به عنوان رهبر جدیدشان پیذیرفتند، ولی عده‌ای دیگر با این گزینش مخالفت کردند و شاخه‌ی جدید گروه طالبان به رهبری ملا محمد رسول ایجاد شد.

رویدادهای تاثیرگذار
حمله‌ی جنگجویان گروه طالبان به مهمانخانه‌ی والی کندهار که درآن سفیر و پنچ دیپلومات امارات متحده عرب همراه با معاون والی کندهار کشته شدند، سبب آشفته شدن رابطه‌ی این گروه با کشورهای عربی به ویژه امارات شد، چنان که مقام‌ها امارات متحد عربی به یک هیات گروه طالبان اجازه‌ی سفر برای غم شریکی به این کشور را نداد.

پشتیبانی روسیه از گروه طالبان
روسیه که یکی از کشور‌های پرقدرت جهان محسوب می‌شود، در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی پذیرفت که با گروه طالبان برای مقابله با گروه داعش ارتباط مستقیم دارد.
اما حکومت وحدت ملی همواره پاکستان را یگانه کشور حامی هراس افگنی خوانده است.

فعالیت گسترده‌ی گروه داعش
در این سال گروه داعش برخی از ولسوالی‌ها را در ننگرهار در اختیارش گرفت.
این گروه در جریان سال 1395 خونبار‌‎ترین حمله‌‎های انتحاری را در کابل انجام داد. حمله‌‌هایی انتحاری به جنبش روشنایی و در داخل مسجد باقر العلوم، تهاجم چند نفری به مسجد کارته‌ی سخی و حمله‌ی اخیر به شفاخانه‌ی سردار داوود خان در کابل از جمله‌ی حمله‌های خطرناک این گروه بود.

گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان
روند گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با گروه طالبان در این سال نیز با فرازو نیشب‌ها همراه بود، اما نتیجه‌ی مطلوب را نداد.
حکومت افغانستان پس از بحث‌های زیاد، گفت‌وگوهای چهارجانبه‌ی صلح را با ضمانت چین وامریکا برای کشانیدن گروه طالبان به میز مذاکره‌ی صلح،آغاز کرد، اما این نشست‌ها در مرحله‌ی چهارم به دلیل آنکه پاکستان نتوانست گروه طالبان را به میز مذاکره حاضر کند، شکست خورد.
شورای عالی صلح افغانستان که به باور بسیاری‌ها نقش چندان اثر اگذاری در این روند ندارد، در این سال گواه پراگندگی بود؛ چنان که سید احمد گیلانی که پس از برهان الدین ربانی، به حیث رییس این شورا گماشته شده بود، در پی حمله‌ی قلبی در شفاخانه‌ی در کابل درگذشت.

توافقنامه‌ای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
حکومت وحدت ملی یگانه دستاورد بزرگ خود در این سال را امضای توافقنامه‌ی صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌داند، هرچند حکمتیار هنوز در افغانستان ظاهر نشده است و اخیر گفته‌هایی در رسانه‌های داخلی مبنی بر پشیمانی رییس جمهوری غنی از این توافق ابراز شده بود، اما ارگ ریاست جمهوری این موضوع را در کرد.

تیره تر شدن رابطه‌ با پاکستان
در پی یک حمله‌ی انتحاری در زیارتگاهی در ایالت جنوبی سند پاکستان که در آن ده‌ها تن کشته شدند و مسوولیت آن را گروه داعش به دوش گرفت، مقام‌ها نظامی پاکستان گفتند که هراس‌افگنان این حمله را از داخل خاک افغانستان سازماندهی کرده‌اند، حکومت افغانستان این موضوع را رد کرد.
پس از آن نخست پاکستان و سپس افغانستان فهرست‌هایی از مرکز‌های فعالیت و آموزش هراس‌‎افگنی به همدیگر فرستادند و از همدیگر خواستند برضد این مرکزها و گروه‌های هراس‌افگن مبارزه کنند، اما پاکستان هنوز اقدامی در مورد فهرست داده‌شده افغانستان انجام نداده است.
نه تنها، بلکه پاکستان مرزهای تورخم و سپین بولدک را برای بیشتر از یک ماه به روی رفت و آمد بست و سبب شد که دو طرف متحمل ضررهای اقتصادی شوند. افزون بر این پاکستان اقدام به اخراج اجباری مهاجران افغان و بنابر گزارش‌ها دست به آزار و اذیت آنان زدند.

  پربازدید ترین