• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنجال های انتخاباتی افغانستان در سال 1395

جنجال های انتخاباتی افغانستان در سال 1395

موضوع انتخابات و آوردن اصلاح‌های انتخاباتی که از جمله تعهد‌های حکومت وحدت ملی است، در سال 1395 یکی از جنجالی‌ترین چالش‌های فرا راه حکومت بود.
تعهدهای حکومت در پیوند به آوردن اصلاح‌های حکومتی تا اندازه‌ی عملی شده است، ولی هنوز هم حکومت کار زیادی در این بخش پیشرو دارد .
صدور فرمان تقنینی رییس جمهور برای اصلاح‌های انتخاباتی و تشکیل کمیسیون‌های انتخاباتی از مهم ترین موضوع‌های اصلاح‌های انتخاباتی بود که در این سال عملی شده، اما هنوز مردم اطمینان کامل حاصل نکرده‌اند که انتخابات پیشرو به دور از تقلب و مداخله‌ها برگزار خواهد شد یا خیر.
دست کم دو نیم سال می شود که اصلاحات انتخاباتی به گونه اساسی شکل نگرفته است؛ اما در این سال تلاش‌ها برای آوردن اصلاح‌ها انتخاباتی با مشکل‌های زیادی مواجه بود. مجلس نمایندگان دو بار فرمان تقنینی رییس جمهور غنی در پیوند به اصلاحات انتخاباتی را رد کرد.
پس از آن آقای غنی سومین فرمان تقنینی را صادر و بر بنیاد آن کمیته‌ی گزینش تشکیل شد که این کمیته از میان دواطلبان عضویت در کمیسیون های انتخاباتی، 35 تن را به رییس جمهوری معرفی کرد. رییس جمهور غنی از این میان هفت تن آنها را در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را در کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی گزینش کرد.
سر انجام حدود پنج ماه پیش کمیسیون‌های جدید انتخاباتی آغاز به کار کرد و تا اکنون تلاش آنها در کار برگزاری انتخابات پیشروی پارلمان نتیجه‌ی مطلوب را نداده است.
تعیین حوزه‌های رای‌دهی، تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، توزیع نشدن شناسنامه‌های برقی و ترتیب فهرست رای دهندگان از مهم‌ترین موضوع‌های انتخاباتی است که هنوز عملی نشده است.

  پربازدید ترین