• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور غنی با سخنگویان و مسئولین رسانه های کشور دیدار کرد

رئیس جمهور غنی با سخنگویان و مسئولین رسانه های کشور دیدار کرد

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان شام روز گذشته در دیداری با  سخنگویان ادارات محتلف حکومت، مدیر مسئولان رسانه‌های چاپی و تصویری و اعضای رهبری اتحادیه نویسندگان، فرا رسیدن سال نو را به آنان تبریک گفت.
در این دیدار که در آن خانم اول کشور نیز حضور داشت، ابتدا احمدنادر نادری سفیر افتخارى حمایت ازآزادی بیان، از حمایت از خبرنگاران و دسترسی به معلومات و همچنان از فراهم شدن زمینه‌های همکاری و هماهنگی در میان حکومت و رسانه‌ها یادآوری نمود.
نادر نادری افزود که بر اساس هدایت رئیس‌جمهور در سال گذشته به منظور نهادینه ساختن فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور، ادارات مطبوعاتی حکومت و سخنگویان، خدمات و تلاش‌های قابل قدری انجام داده اند. وی گفت که به هدف آگاهی دهی به موقع به مردم این تلاش‌ها افزایش و ادامه خواهد یافت.
شریف حسنیار به نمایندگی از رسانه‌ها گفت که سال 1395 برای هموطنان و خبرنگاران از نگاه امنیتی سال پُر از چالش بود و شماری از خبرنگاران در جریان فعالیت‌های رسانه‌ای جان‌های شانرا از دست دادند و یا هم جراحت برداشتند.
حسنیار از رئیس‌جمهور بخاطر حمایت‌اش از آزادی بیان و خبرنگاران تشکری کرده، گفت که شماری از رسانه‌ها بنابر هدایت رئیس‌جمهور گزارش‌های تحقیقی ترتیب کرده اند، اما این کار با چالش‌های همراه بود. وی عدم دسترسی به معلومات موثق را برای گزارش‌های تحقیقی مانع عمده دانست.
سپس نجیب شریفی به نمایندگی از کمیته مصئونیت خبرنگاران صحبت کرد و از توجه رئیس‌جمهور در زمینه افزایش دسترسی رسانه‌ها بخاطر فعالیت‌های رسانه‌ای و پوشش خبری برنامه‌های ارگ، تشکری نمود و بر مصئونیت بیشتر خبرنگارن تاکید کرد.
به نمایندگی از سخنگویان حکومت جنرال دولت وزیری صحبت کرد و با اشاره به فداکاری و شجاعت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، گفت که نیروهای دلیر ما پلان شوم دشمن را که می خواستند جغرافیه افغانستان را تغیر بدهند، خنثی نمودند.
وزیری ابراز امیدواری کرد که سال نو، سالی موفقیت‌ها باشد. وی گفت که سخنگویان حکومت همانند نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در راه حراست از کشور به قیمت جان شان آماده اند.
سپس به نمایندگی از اتحادیه نویسندگان سید رضا محمدی صحبت کرد و با اشاره به زیان‌های ناشی از جنگ به اتحادیه نویسندگان گفت که در سال‌های جنگ اتحادیه نویسندگان از هم پاشید و ساختمان اتحادیه نویسندگان ویران گردید و ملکیت آن از طرف زورگویان غصب گردید.
وی تلاش‌های نویسندگان کشور را در راستای رشد و غنامندی ادبیات و فرهنگ ملی کشور ارزشمند دانست و ابراز امیداواری نمود که سهولت‌ها و امکانات لازم برای خدمات بیشتر فراهم گردد.
سیدرضا محمدی یک جلد قرآن کریم را که در قرن چهارم نوشته بود، به رئیس‌جمهور اهدا نمود.
سپس شاه زمان میوندی صحبت کرد و ابراز امیدواری نمود که در سمت جدید خویش، در زمینه ایجاد همکاری و هماهنگی بیشتر میان حکومت و رسانه‌ها تلاش خواهد کرد.
وی آزادی بیان را که در اثر قربانی‌های خبرنگاران و سایر دست اندرکاران رسانه‌ها بدست آمده، دستآورد بزرگ دانست.
رئیس‌جمهور غنی پس از استماع صحبت‌های آنان، از سخنگویان و دست اندرکاران رسانه‌ای کشور که برای مردم اطلاعات به موقع را فراهم می‌سازند، تشکری کرد و در مورد ابعاد مختلف افزایش دسترسی به معلومات صحبت نمود و آنرا در تغییر بنیادی فرهنگ دولت داری مهم دانست.
رئیس‌جمهور کشور گفت که در مورد مسایل ملی اجماع وجود دارد، اما در نتیجه بحث‌های اساسی باید این اجماع تقویت بیشتر یابد.
محمداشرف غنی خاطرنشان کرد که فشارهای گروه‌های جنگی و افراد مسلح غیر مسئول بالای رسانه‌ها غیر قابل قبول است. وی افزود که این چنین گروه‌ها که زندگی هموطنان ما از جمله کودکان، زنان و خبرنگاران را تهدید می‌کنند، اجماع برخورد جدی علیه آنان موجود است.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش نویسندگان، خبرنگاران و فعالیت‌های رسانه‌ای در رشد فرهنگ و افکار جامعه، گفت که برای فعالیت‌ها در بخش فرهنگی حد اقل ده میلیون دالر در بودجه تخصیص گردیده است و در صورت ضرورت و ارائه طرح‌های واضح این مقدار بیشتر می‌گردد.
رئیس‌جمهور غنی گفت که برعلاوۀ تجلیل از گذشته، امروز خود را نیز بزرگداشت کنیم و آنرا با فرداهای خود پیوند دهیم. فرهنگ ملی ما در طول سده‌ها، قبل از اسلام و در دورۀ اسلامی یک فرهنگ معتدل بوده است، اما اکنون از سوی شماری به افراطیت سوق داده می‌شوند. وی افزود که عمق فرهنگ خود را باید درک کنیم.
رئیس‌جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت که حکومت به منظور رشد و غنامندی فرهنگ ملی، از فعالیت‌های ارزشمند نویسندگان، فرهنگیان و رسانه‌ها حمایت می‌کند و این وجیبه ملی ماست که جامعه مصئون و مرفه برای همه فراهم نمائیم.

  پربازدید ترین