• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا 4 بال جت جنگی دراختیار افغانستان قرار داد

 امریکا 4 بال جت جنگی دراختیار افغانستان قرار داد

وزارت دفاع می گوید که چهارهواپیمای \"ای بیست ونه\" از نوع سوپر توکانو توسط امریکا دراختیار این وزارت قرارداده شدند.
وزرات دفاع ملی افغانستان گفته است که ایالات متحده‎امریکا به روز دوشنبه چهارجت جنگی دیگر دراختیار افغانستان قرارداد.
وزارت دفاع می گوید که چهارهواپیمای \"ای بیست ونه\" از نوع سوپر توکانو توسط امریکا دراختیار این وزارت قرارداده شدند.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید که با تحویلی این چهارهواپیما شمار این نوع هواپیماها درنیروهای هوایی کشور به دوازده هواپیما رسید.
آقای وزیری می افزاید که برای استفاده ازاین هواپیما پیلوتان افغانستان ازسوی امریکا آموزش داده شده اند.
در 14 ماه آموزش در این کشور توانستهاند مهارتهای خوبی کسب کنند و از موثر واقع شدنشان در چوکات نیروهای ارتش اطمینان می دهند.
قراراست واشنگتن هشت هواپیمای دیگر ای بیست ونه نیز دراختیار نیروهای هوایی افغانستان قراردهد تا شمارآن ها به بیست بال برسد.
این جنگنده‌ها توان به کارگیری از 36 گونه جنگ افزار را دارد و همزمان میتواند از سه گونه جنگ افزار کار بگیرد. این چهار جنگنده از جمله 20 جنگنده سوپر توکانوی برازیلی است که قرار است تا ماه های بعد روند تسلیمی آن به ارتش افغانستان تکمیل شود.
این هواپیماها در سال 2011 میلادی تولید شده اند و به باور مقامهای ارتش استفاده از این جنگنده ها در میدان های نبرد می تواند پاسخ دندان شکنی به هراس افگنان بدهد.
مقام های ارتش می گویند که ایالات متحده امریکا تا 2 میلیارد دالر دیگر در بخش نیروهای هوایی افغانستان هزینه خواهند کرد.
در سالهای اخیر بارها مقام های ارتش گفته اند که جنگنده های نظامی یکی از اصلی ترین نیازهای نیروهای امنیتی افغانستان است. پس از شکل گیری دوباره نیروهای هوایی افغانستان تاکنون بیش از 100 چرخبال ترانسپورتی و دیگر هواپیماها را از متحداناش به ویژه از ایالات متحده امریکا و هند به دست آورده است و حتی در بسیاری از موارد نظامیان افغانستان از این چرخبالها به هدف نظامی نیز استفاده کردهاند و با نصب راکتها و دیگر سلاحها کوشش کردهاند تا نیروهای زمینی را در کشور پشتیبانی کنند.
درسال 2013 میلادی «فرماندهی مواد نیروهای هوایی آمریکا» 950 میلیون دلار برای خرید هواپیما، تجهیزات و پشتیبانی آن‌ها به پیمانکاران اعطا کرده است، براساس اولین قرارداد 20 هواپیما با تجهیزات و پشتیبانی آنها به ارزش 450 میلیون دلار به افغانستان واگذار شده است و به تازگی نیز واگذاری هواپیماهای توکانو آغاز شده است.

  پربازدید ترین