• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ربانی وزیر خارجه: پاکستان به پایان دادن به حمایت از تروریسم تمایل ندارد

ربانی وزیر خارجه: پاکستان به پایان دادن به حمایت از تروریسم تمایل ندارد

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان گفته که پاکستان تمایلی ندارد به حمایت خود از تروریسم خاتمه دهد و ادامه خشونت در افغانستان و منطقه نیز به همین دلیل است.
به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا به نقل از بی بی سی؛ آقای ربانی درامریکا به سر می‌برد و در سخنرانی در شورای اتلانتیک، پیرامون اولویت‌های سیاست خارجی افغانستان و پیامدهای آن در ارتباط با اداره جدید امریکا، با انتقاد از سیاست‌های پاکستان گفت که این اقدامات به منزله نقض تمامیت ارضی افغانستان بوده، طوریکه پاکستان حریم هوایی افغانستان را نقض و مناطق شرقی را هدف حمله راکتی قرار می‌دهد.
او گفت که این قبیل اقدامات هرگونه دورنمای برقراری روابط عادی دوجانبه را ضعیف می‌سازد.
آقای ربانی گفت که چند روز قبل مقامات افغانستان بار دیگر با نمایندگان حکومت پاکستان در یک برنامه سه جانبه که به میزبانی بریتانیا در لندن برگزار شده بود با هم گفتگو کردند. به گفته او صحبت‌ها در این نشست بر راهکاری متمرکز بود که ازطریق آن بتوان مسائل مهم بین دو طرف را حل و فصل کرد.
آقای ربانی گفته که کابل پاکستان را تشویق کرده تا با استفاده از فرصت، رویکرد جدیدی را اتخاذ کند و به خانواده اعضای مسئول جامعه بین‌المللی بپیوندد که به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند هستند.
وزیر خارجه افغانستان افزود که علیرغم تلاش‌های جمعی، شکست تروریسم در افغانستان و منطقه به طور اساسی وابسته به از میان رفتن پناهگاه‌های تروریستان در کشورهایی است که به آنها پناه می‌دهند. این کشورها باید به حمایت‌شان از تروریسم، تمویل، تجهیز و روحیه بخشیدن به آنها خاتمه دهند.
آقای ربانی گفت با وجود تمام تلاش افغانستان برای کاهش تنش در منطقه، \"برخی در منطقه مانند ما رویکرد متقابل نداشته و همواره در صدد تضعیف تلاش‌های ما جهت ختم خشونت و رسیدن به صلح از طریق یک راه حل سیاسی هستند.\"
او گفته است که افغانستان به جز پاکستان از روابط خود با دیگر کشورها خشنود است. رابطه‌اش با هند براساس موافقت نامه استراتژیک گسترش یافته و روابط باسایر کشورهای منطقه نیز براساس اصل احترام متقابل استوار است.
آقای ربانی گفته که افغانستان برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح از طریق گفتگو به گونه‌ای فعالانه با همکاران منطقه‌ای و جهانی خود همکاری می‌کند و حکومت وحدت ملی سرمایه عظیم سیاسی را برای دستیابی به صلح مصرف کرده است.
وزیر خارجه افغانستان گفته است که طالبان هنوز حاضر به پذیرفتن صلح نیستند و حملات اخیر در کابل، قندهار و هلمند که شمار زیادی از افراد بی‌گناه را کشت، اثبات این ادعا است.
او گفته است که پیشرفت صلح افغانستان مستلزم تغییر پارادایم در پاکستان است. افغانستان دروازه گفتگو را با تمام عناصر گروه طالبان که آماده پذیرفتن صلح باشند باز نگه داشته است.
وزیر امورخارجه از تصمیم آمریکا به اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان نیز استقبال کرد.
آقای ربانی در این نشست گفت که تروریسم هنوز تهدید اصلی برای صلح افغانستان، ثبات منطقه و امنیت سراسر جهان است و از این رو افغانستان برای ریشه کردن آن تلاش‌های همه جانبه را آغاز کرده است.
او گفته که نیروهای امنیتی افغان توانسته‌اند با موفقیت از تسخیر مراکز عمده و پرنفوس افغانستان توسط این گروه‌ها از جمله شبکه حقانی، عناصر القاعده و سایر گروه‌های تروریستی جلوگیری نمایند.
آقای ربانی افزوده که به دلیل شکست این گروه‌ها در میدان نبرد، آنها اکنون حمله‌های خود را متوجه اهداف نرم به شمول غیرنظامیان بی‌گناه، مراکز پرجمعیت، نهادها و زیربناها تغییر داده‌اند.
او اظهار داشت که تشدید بی‌رحمی، اشاعه ترس و ارعاب، هرج و مرج میان مردم و جلب توجه رسانه‌های بین‌المللی دلیل انتخاب این اهداف نرم توسط آنان است.
بعد از حمله انتحاری به آرامگاه لعل شهباز قلندر در پاکستان که در آن بیش از 70 نفر کشته و حدود 250 نفر مجروح شدند، پاکستان مرزهای خود با افغانستان را بست.
روابط افغانستان و پاکستان بعد از این تصمیم پاکستان در هفته‌های اخیر تیره شد و هر دو کشور یکدیگر را متهم می‌کنند که برای شورشیان پایگاه امن فراهم کرده‌اند.
براساس ادعای مقام‌های پاکستانی گذرگاه‌های مرزی برای جلوگیری از عبور شورشیان از خاک افغانستان برای یک ماه بسته بود و دیروز باز شد.
دولت افغانستان با رد ادعاهای پاکستان گفته که شورشیان مخالف دولت افغانستان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا وارد افغانستان شده و اقدام به حملات \"تروریستی\" می‌کنند.

  پربازدید ترین