• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تظاهرات هواداران جنبش روشنایی در استرالیا همزمان با دیدار غنی

تظاهرات هواداران جنبش روشنایی در استرالیا همزمان با دیدار غنی

هم‌زمان با ورود رییس‌جمهور اشرف غنی در شهر کانبیرا، پایتخت آسترالیا، شماری از افغانستانی‌های مقیم آن کشور در برابر ساختمان دولتی در این شهر تجمع کردند و از حکومت افغانستان خواستند که به برخورد تبعیض‌آمیز در برابر هزاره‌ها را پایان دهد.
رسانۀ آسترلیایی «ای بی سی» گزارش می‌دهد که این مظاهره کننده‌گان که شمارشان به صدها تن می‌رسید از رییس‌جمهور غنی خواستند که خواست کانبیرا دربارۀ برگشت دوبارۀ آن مهاجران افغانستانی را که درخواستی‌ پناهنده‌گی شان از سوی دولت آسترالیا رد شده است را نپذیرد.
در همین حال، رسانه های آسترالیایی گزارش دادند که مظاهره کننده‌گان از دولت‌های افغانستان و آسترالیا خواسته اند که توافقی را که در این زمینه در سال 2011 میلادی در ارتباط با برگشت دوبارۀ پناه‌جویانی که درخواستی‌های شان رد شده بود را نیز دوباره بررسی کند.
نجیبه، یکی از سازمان دهنده‌گان این تظاهرات، گفت: «ما از رییس جمهور کشور، آقای غنی، می‌خواهیم که گام‌های جدی و عملی را در راستای دفاع از حقوق تمامی اقوام به شمول هزاره‌ها روی دست گیرد.»
وحید اکبری، یک مظاهره کننده، گفت که وی از سال 2008 میلادی به این سو در آسترالیا زنده‌گی می‌کند.
او که مقیم شهر سیدنی است گفت که 300 کیلومتر راه را پیموده است تا برای شرکت در این مظاهره خود را به شهر کانبیرا برساند.
وی افزود: «به هراس‌افگنانِ طالبان در افغانستان برای کشتن هزاره‌ها دست باز داده شده است.»
از سوی هم، برات علی باتور، یک مظاهره کنندۀ دیگر، با اشاره به اوضاع امنیتی در افغانستان گفت که اگر هزاره‌های مقیم آسترالیا دوباره به افغانستان برگشتانده شوند، خطر جدی آنان را تهدید خواهد کرد.
باتور گفت: «بهتر است به‌جای اخراج اجباری، فُرصت‌های قانونی داده شود.»
این در حالی است که رییس جمهور در یک سفر تاریخی به روز دوشنبه وارد آسترالیا شد.
قرار است در جریان این سفر، رییس جمهور توافق‌نامه‌هایی را در بخش توسعه اقتصادی با جانب آسترالیا امضا کند.
غنی بعد از ختم سفرش به آسترالیا، از کشورهای اندونیزیا و سنگاپور نیز دیدار خواهد کرد.
مقام‌های بلند پایه آسترالیایی از رییس جمهور غنی در میدان هوایی کانبیرا استقبال کردند. قرار است وی ملاقات های را با مقام های بلند پایه این کشور از جمله مالکولم ترنبول صدراعظم این کشور انجام دهد.
رییس جمهور ملاقاتی را با وزیر خارجه آسترالیا جولی بشیب نیز انجام داد و دو طرف روی گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند.
عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم، امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب، زمان میوندی مشاور رییس جمهور در بخش روابط عامه و استراتیژیک و عبدالحمید هملندی مشاور رییس جمهور، آقای غنی را در این سفر همراهی می‌کنند.

  پربازدید ترین