• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات جدید از صدور پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی در ایران

جزئیات جدید از صدور پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی در ایران

 سرکنسول افغانستان در مشهد ضمن بیان اینکه احراز هویت آن دسته از مهاجرین فاقد مدرکی که در سرشماری شرکت کرده‌اند، به زودی آغاز می‌شود، گفت: اظهارات برخی از افراد که دولت را متهم به رفتار سیاسی در قبال مهاجرین کرده‌اند، غیر مسئولانه است.
در چند روز آینده صدور پاسپورت الکترونیکی و احراز هویت افراد فاقد مدرکی که در سرشماری شرکت کرده‌اند، برای مهاجرین افغانستانی در ایران آغاز خواهد شد.
«سید نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، جزئیات بیشتری از صدور پاسپورت الکترونیکی برای شهروندان افغانستانی مقیم ایران را تشریح و اعلام کرد که از چند روز آینده کار صدور پاسپورت در مشهد آغاز خواهد شد.
وی همچنین از حضور نمایندگان ثبت احوال افغانستان به منظور سهولت بیشتر برای مهاجرین در چهارچوب کنسولگری خبر داد.
سرکنسول افغانستان همچنین در این گفت‌و‌گو از آغاز شناسایی و احراز هویت آن دست از مهاجرین فاقد مدرکی خبر داد که به تازگی توسط وزارت کشور ایران مورد سرشماری قرار گرفته اند.
راغی از تلاش دولت افغانستان برای ایجاد سهولت صدور شناسنامه و پاسپورت خبر داد و اظهارات برخی از افراد که دولت افغانستان را متهم به رفتار سیاسی در قبال مهاجرین کرده اند را غیر مسئولانه خواند.
سرکنسول افغانستان همچنین در این گفت‌وگو از سایت افغانستان خبرگزاری فارس به خاطر پوشش اخبار و رویداد های فرهنگی و هنری مهاجرین افغانستانی در ایران تقدیر و تشکر کرد.

***مشروح این گفتگو به شرح ذیل است***:

ضمن تشکر از شما که در گفت‌و‌گو شرکت کرده اید، به عنوان سوال نخست بفرمایید که صدور پاسپورت الکترونیکی برای مهاجرین در ایران از کی آغاز خواهد شد؟

راغی: ضمن عرض تبریک سال نو برای همه کسانی که نوروز را گرامی می دارند، در پاسخ سوال شما باید بگویم که ما کار عملی برای صدور پاسپورت‌های الکترونیک را آغاز کردیم ولی متاسفانه به دلیل فرا رسیدن سال نو مهندسین فنی و شرکت‌های طرف قرارداد ما، آماده سازی سخت افزار و نرم افزارهای صدور پاسپورت را به بعد از 15 فروردین موکول کردند که حدود 2 هفته مراحل فنی این کار طول خواهد کشید و انشالله بعد از طی این مراحل در همین روزها کار صدور پاسپورت برای مهاجرین در ایران آغاز خواهد شد.

\"\"

سوال: با توجه به اینکه دولت افغانستان صدور پاسپورت را منوط به داشتن شناسنامه دانسته، در مورد صدور شناسنامه چه تصمیمی گرفته شده است؟ 

راغی: قرار است نمایندگان ثبت احوال و نفوس افغانستان جهت فراهم آوری سهولت های بیشتر در جهت صدور تذکره(شناسنامه) در چهارچوب کنسولگری مستقر گردند. با حضور نمایندگان ثبت احوال و نفوس یقینا سهولت های بیشتری فراهم شده و در آن زمان جزئیات موضوع و چگونگی سهولت‌های بیشتر به سمع هموطنان خواهد رسید.

سوال: طبق برخی اخبار دریافتی آن گروه از مهاجرین افغانستانی فاقد مدرک که به تازگی در طرح سرشماری در ایران شرکت کرده اند باید توسط نمایندگی های دولت افغانستان در ایران احراز هویت شوند؛ در این مورد اگر توضیحات بیشتری دارید بفرمایید؟

راغی: بلی، همان گونه که اشاره کردید، در چند روز آینده شناسایی و احراز هویت مهاجرین فاقد مدرک که در طرح سرشماری در ایران شرکت کرده‌اند توسط کنسولگری افغانستان در مشهد و سایر نمایندگی‌های دولت افغانستان در ایران آغاز خواهد شد که جزئیات بیشتر به زودی اعلام خواهد شد.

سوال: برخی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی مهاجرین افغانستانی در ایران بر این باورند که دولت افغانستان در قبال مهاجرین مقیم ایران برای صدور پاسپورت و شناسنامه رفتار سیاسی در پیش گرفته است،  شما به عنوان نماینده دولت افغانستان در این زمینه چه پاسخی دارید؟

راغی: هر انسانی که بی طرفانه قضاوت کند و یک نگاه خردمندانه نسبت به یک موضوع داشته باشد به خوبی می پذیرد که دولت افغانستان به خاطر هویت و آرامش ذهنی و روحی و قانون مندسازی اتباع خود که بعدها با مشکل عدم هویت مواجه نشوند این برنامه را در دست گرفته است. هر اقدامی که یک دولت بخواهد برای مردم خود انجام دهد همکاری شهروندان آن دولت ضروری است.

\"\"

سوال: ولی منتقدین شما می‌گویند دولت مهاجرین را در تنگنا قرار داده و با چنین روندی که دولت برای صدور پاسپورت مهاجرین اعلام کرده آنها را با مشکل مواجه ساخته است؟

راغی: درست است مردم ما حق دارند که سهولت‌های بیشتری را از دولت خود بخواهند و دولت هم وظیفه دارد که تا حد امکان راحتی و امکانات را برای شهروندان خود ایجاد کند ولی منتقدین دولت باید توجه داشته باشند که افغانستان هزینه سنگینی را برای صدرو پاسپورت و تذکره تاکنون متحمل شده و زحمات فراوانی نیز در این راه کشیده است و بی انصافی است که آن همه زحمات را نادیده بگیریم و دولت را به سیاسی کاری متهم کنیم.

من به عنوان نماینده دولت به مهاجرین اطمینان می‌دهم که هیچ نگاه سیاسی به این قضیه از جانب کشور افغانستان وجود ندارد و بلکه موضوع کاملا بر خلاف این است و چراکه اگر دولت افغانستان مهاجرین را از دادن شناسنامه محروم می‌کرد کاری سیاسی انجام داده بود.

سوال: در روزهای اخیر در برخی از محافل دانشجویی و فرهنگی برخی از نخبگان مهاجرین این موضوع را مطرح کرده‌اند که همان پاسپورت‌های قدیمی برای احراز هویت و صدور پاسپورت الکترونیکی کفایت می‌کند و نیازی به شناسنامه جدید نیست؟در این مورد چه توضیحی دارید؟

راغی: شما تا بحال کجا دیده اید که بدون شناسنانه برای کسی پاسپورت صادر شود؟ آیا در جمهوری اسلامی ایران پاسپورت را بدون داشتن شناسنامه به افراد می‌دهند؟ در ثانی کشورهای خارجی و سازمان جهانی هواپیمایی جدیدا بر دولت افغانستان فشار وارد کرده  و اعلام کردند که افغانستان برای صدور پاسپورت تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ نکرده و دولت را زیر سوال برده اند.

\"\"

سوال: ولی مهاجرین می‌گویند که شرایط گرفتن شناسنامه از داخل افغانستان برای آنها مقداری مشکل است، قبول دارید؟

راغی: ببنید هر کاری مشکلات خود را دارد، شما در هر جا که زندگی کنید برای احراز هویت خود باید یک سری مراحل قانونی را طی کنید؛ کسانی که در ایران زندگی می‌کنند بدانند که اگر بخواهند برای همیشه با پاسپورت زندگی کنند و شناسنامه نداشته باشند، نسل بعدی آنها نمی‌توانند هویت خود را ثابت کنند.

دولت مصالح و آینده اتباع خود را در نظر دارد و نمی‌خواهد برای آنها زحمت ایجاد کند ولی برخی کارها مشکلات خود را دارد و باید مراحل قانونی آن را طی کرد، هرکار اداری مشکلات خود را دارد مهاجرین ما نیز باید مقداری صبوری کنند و انشاالله مشکل خاصی بوجود نمی‌آید.

اگر ما می‌خواهیم هم رکاب جهان باشیم باید معیارهای خود را با استانداردهای جهانی برابر و یا حداقل نزدیک سازیم. دولت افغانستان تصمیم گرفته شهروندان خود را مطابق شرایط موجود در تمام کشورها به آنها شناسنامه و پاسپورت بدهد و این یک نیاز است و شرایط جهانی هم این را می‌خواهد و دولت افغانستان هم همه این چالش‌ها و مشکلات را قبول کرده تا فردای این مردم با شکوه‌تر و بهتر از امروز باشد.

این احساس باید در مردم ما وجود داشته باشد که بگویند ما 8 ساعت برای خود کار می‌کنیم و 4 ساعت هم برای پیشرفت دولت و مردم‌مان. نه این که هیچ کاری هم نکنیم و فقط عیب و ایراد بگریم. همیشه ملت ها که با چنین احساساتی فداکاری کرده اند به قله های بلند توسعه و شکوفایی دست یافته اند.

البته عموم مهاجرین ما توجه دارند و متوجه مشکلات و امکانات دولت خود هستند و تاکنون هم در همه زمینه‌ها با دولت و نمایندگی‌های افغانستان در ایران همکاری داشته‌اند که باید از همه شخصیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی و بخصوص دانشجویان افغانستانی تقدیر و تشکر کرد.

  پربازدید ترین