• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات جدید از طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک و شرایط اعطای گواهینامه

جزئیات جدید از طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک و شرایط اعطای گواهینامه

مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم ایران گفت: بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی قم تنها در نیمه دوم سال 1394 تا 6ماه نخست سال 1395 مهاجرین افغانستانی مبلغی بیش از 18میلیارد ریال به مراکز درمانی استان بدهکارند.
«مهدی رمضان پناهی» مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم با بیان اینکه بیش از یک 140 هزار تبعه خارجی مجاز در ولایت قم سکونت دارند، گفت:  از این تعداد حدود 60 هزار نفر را اتباع افغانستانی و 35 هزار نفر دیگر را اتباع عراقی تشکیل می‌دهند.
وی افزود: ولایت قم به عنوان یکی از مراکز دینی جهان تشیع پذیرای تعداد قابل توجهی از طلاب علوم دینی نیز هست که از این رو بیش از 70 هزار طلبه افغانستانی نیز به همراه خانواده‌هایشان در این ولایت مشغول به تعلیم علوم دینی هستند.

قم با بیش از یک میلیون مهاجر رتبه نخست میهمان‌شهرها را دارد
رمضان پناهی افزود: برهمین اساس قم با بیش از یک میلیون و 200 هزار مهاجر رتبه نخست میهمان‌شهرها را در مقایسه با دیگر ولایتهای کشور برای اتباع افغانستانی داراست.
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم  گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری در سال 1394 تمامی دانش آموزان افغانستانی اعم از دارندگان مدارک مجاز اقامتی و نیز فاقدین مدرک به صورت کاملا رایگان در مدارس دولتی ثبت نام شده‌اند و در حال حاضر بیش از 32 هزار دانش آموز خارجی در مدارس این ولایت مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد نیز حدودا 26 هزار نفر را دانش آموزان افغانستانی تشکیل می‌دهند.

2 هزار و 604 دانش‌آموز مهاجر غیرمجاز در مدارس ولایت قم  تحصیل می‌کنند
وی افزود: این در حالی است که تعداد دانش آموزان غیر مجاز که در مدارس ولایت قم مشغول به تحصیلند، 2 هزار و 604 نفر است که تمامی این دانش آموزان به همراه والدینشان مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و برای تمامی اعضای خانواده‌شان کد رهگیری صادر شده است تا در صورت دستگیری از سوی نیروهای انتظامی استان دیگر مورد تردد مرز قرار نگیرند.
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم افزود: قابل ذکر است که ما بیش از 3 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی و علوم انسانی مشغول تحصیل داریم.

طرح سرشماری اتباع خارجی فاقد مدرک در دو مرحله
 رمضان پناهی گفت: طرح سرشماری اتباع خارجی فاقد مدرک در دو مرحله اجرا خواهد شد که در مرحله نخست افرادی که در یکی از گروه‌های سه گانه (فرزندان حاصل ازدواج زوج و یا زوجه ایرانی با اتباع افغانستان، زوج و یا زوجه‌ای که یکی از طرفین دارای مدرک معتبر اقامتی باشد و  والدین غیر مجازی که فرزندان دانش آموزشان در مدارس دولتی مشغول به تحصیلند) شناسایی و سر شماری می‌شوند و مرحله دوم نیز مدرک اقامتی معتبر که به احتمال بسیار زیاد همان پاسپورت‌های اقامتی است را برای این افراد صادر خواهیم کرد.
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم  در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران افزود: اعطای گواهینامه به اتباع افغانستانی مشکل هر دو طرف را حل خواهد کرد. به گونه‌ای که در صورت رفع این مشکل  دیگر شاهد ارجاع مسائل مربوط به بیمه و خسارت های ناشی از تصادفات با چنین حجم بالایی در بین مهاجرین نخواهیم بود و به تبع آن نیز میزان زندانی شدن این افراد به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داشت.

عدم صدور گواهینامه به دارندگان کارت‌های آمایش یک قانون
وی گفت: اما مساله عدم صدور گواهینامه به دارندگان کارت‌های آمایش یک قانون کلی است و منحصر به یک شهر و یا ولایت نمی‌باشد و دارندگان پاسپورت‌های اقامتی با هیچ شرط و یا مسئله‌ای برای دریافت گواهینامه مواجه نیستند.
رمضان پناهی بیان کرد: خوشبختانه اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت ویژه مهاجرین افغانستانی در سال جدید یک ساله شده است که این موضوع خود به تنهایی بسیاری از دغدغه های موجود را رفع کرده است.

شناسایی بیش از 13 هزار مهاجر افغانستانی قشر آسیب‌پذیر
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم  گفت: تا کنون در ولایت قم بیش از 13 هزار و 500 مهاجر افغانستانی تحت عنوان قشر آسیب پذیر شناسایی شده‌اند که متاسفانه علی رغم تاکیدات فراوان در این زمینه، آمار تعداد افرادی که تا این لحظه در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند به 3000 نفر هم نرسیده است!
وی افزود: فرهنگ غلطی در بین مهاجرین نسبت به بیمه سلامت رواج یافته که تا وقتی نیاز به بیمه نداشته باشند، در طرح‌ها ثبت نام نمی‌کنند. لذا با توجه به همین مسئله در سال جدید تنها افرادی تحت عنوان قشر آسیب پذیر در سامانه بیمه سلامت ثبت می‌شوند که در دوره‌های پیشین برای ثبت مشخصات خود اقدام کرده باشند.

بدهکاری 18 میلیارد ریالی اتباع افغانستانی به مراکز درمانی
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم  ادامه داد: در مورد بازدهی این بیمه نیز خوب است بگویم که بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی قم تنها در نیمه دوم سال 1394 تا 6ماه نخست سال 1395 مهاجرین افغانستانی مبلغی بیش از هجده میلیارد ریال به مراکز درمانی ولایت بدهکارند که بعضا با ارائه ضامن مرخص شده‌اند در صورتی که با مشارکت این افراد در طرح بیمه سلامت دیگر شاهد اینگونه مسائل در سطح استان نخواهیم بود.
رمضان پناهی گفت : همان طور که از اسم این کمیته بر می‌آید در این کمیسیون مسائل و اختلافات ما بین اتباع افغانستانی با اتباع ایرانی و یا سایر اتباع خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اختلافات خانوادگی و مالی بیشترین پرونده قضایی اتباع خارجی
وی افزود: در سال 2016 در این کمیته چهار نفره که با حضور بنده به حیث مدیر کل اتباع خارجی قم، نماینده کمیساریای سازمان ملل، قاضی دادستانی ولایت و یکی از معتمدین مهاجرین برگزار می‌شود حدودا 350 فقره پرونده قضایی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 293 پرونده مختومه شد و حدود 15 مورد نیز به دلیل پیچیدگی اختلافات به مراجع قضایی بالاتر ارجاع داده شده است.
مدیرکل اتباع خارجی ولایت قم افزود: موضوع بیشتر این پرونده‌ها نیز مسایل مربوط به اختلافات مالی و خانوادگی است.

بیش از 14 هزار پروانه اشتغال ویژه مهاجرین افغانستانی
رمضان پناهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 14 هزار پروانه اشتغال ویژه مهاجرین افغانستانی در ولایت قم صادر شده است که این خود به معنای اختصاص بیش از 15 هزار فرصت شغلی ویژه مهاجرین افغانستانی در این ولایت است.
وی افزود: در مورد محدودیت‌های مشاغل نیز باید بگویم که با توجه به رایزنی‌های انجام شده با وزارت کار و دفاتر کفالت مهاجرین از این پس می‌توانند با تکمیل پروسه خوداظهاری شغلی، همان شغل اصلی خود را بر روی پروانه اشتغالشان ثبت کنند.

  پربازدید ترین