• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تجاوز همزمان ترکیه و اسرائیل به سوریه /اردوغان از شمال، نتانیاهو از غرب!

تجاوز همزمان ترکیه و اسرائیل به سوریه /اردوغان از شمال، نتانیاهو از غرب!

رژیم صهیونیستی و ترکیه در اقدامی هماهنگ و در حمایت از تروریست‌های شکست‌خورده در سوریه، از غرب و شمال به این کشور حمله کردند. «بشار اسد» نیز گفت، برای مقابله با این حملات، سیستم‌های ضد موشکی روسی را در خاک سوریه تقویت می‌کند.
 ارتش رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه از جولان اشغالی فرودگاه دمشق را با پنج موشک هدف قرار داد. رژیم تل‌آویو پس از این حمله، ادعا کرد که در این حمله، مواضع حزب‌الله را در سوریه هدف قرار داده است.
همزمان، ارتش ترکیه نیز پنجشنبه ایستگاه آب‌رسانی در نزدیکی شهر «رأس‌العین» واقع در غرب «الحسکه» را با گلوله‌های توپ هدف قرار داد. این گلوله‌باران باعث شد آب شهر رأس‌العین به طور کامل قطع شود. همزمان با این حملات خبر رسیده که یک هیئت اقتصادی رژیم صهیونیستی پنجشنبه و دیروز در آنکارا حضور داشته‌اند. مأموریت ظاهری این هیئت، تقویت همکاری‌های اقتصادی اعلام شده است.
«یافا بن‌آری» رئیس هیئت رژیم اسرائیلی، به رادیو سراسری این رژیم گفته، در گفت‌وگوهای وی و همراهانش با طرف‌های ترک، تقویت همکاری اقتصادی دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است.
«بن‌آری» که جانشین معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است، اطلاع داده که به زودی وزیر اقتصاد ترکیه به اسرائیل می‌رود و تاجران ترکیه هم تا دو هفته دیگر به اسرائیل خواهند رفت. رژیم صهیونیستی و ترکیه همزمان با آغاز بحران در سوریه و عراق به سرعت روابط خود را بهبود بخشیده و علیه مقاومت اقدام کرده‌اند.
واکنش بشار اسد
رئیس‌جمهور سوریه اما در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ونزوئلا، تصریح کرده که با افزایش تجاوزات به سوریه، دولت وی درصدد مذاکره با روسیه برای دستیابی به جدیدترین سامانه‌های ضد موشکی است. به گزارش ایسنا، «بشار اسد» گفته: «ما در وضعیت جنگ با اسرائیل هستیم و طبیعی است که چنین سامانه‌هایی داشته باشیم.»
وی هدف متجاوزان به سوریه را هم حمایت آنها از تروریست‌ها دانسته است. به گفته بشار اسد، حتی ماجرای ساختگی «خان شیخون» هم با هدف حمایت از تروریست‌ها بوده است.
چند هفته قبل، انفجاری مشکوک در خان‌شیخون به وقوع پیوست و متعاقب آن، آمریکا دولت سوریه را به حمله شیمیایی در خان‌شیخون متهم و سپس، به پایگاه «الشعیرات» ارتش سوریه، حمله کرد. این نخستین حمله آشکار آمریکا به سوریه بود که به دستور ترامپ صورت گرفت.
روسیه و ایران حمله ترکیه و رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرده‌اند. مسکو تجاوزات اسرائیل را «اقدامی تجاوزکارانه» خواند و آن را محکوم کرد.
انگلیس حامی تجاوزات آمریکا
به گزارش فارس، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس اما گفته، اگر آمریکا از انگلیس درخواست کند به اقدام نظامی علیه نظام سوریه ملحق شود، رد این درخواست برای لندن سخت خواهد بود!
وی که با رادیو بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، گفت که این نقطه نظر خودش است، اما اطمینان دارد که نخست‌وزیر (ترزا می) هم همین دیدگاه را دارد که نه گفتن به آمریکا خیلی سخت است.
تنش میان روسیه و آمریکا
«سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه هم اعلام کرده، حمله آمریکا به پایگاه «الشعیرات» سوریه، وعده‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مبارزه علیه داعش را زیر سؤال برده است.
همزمان، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت گفته: ما باید فشارهایی را بر روسیه وارد کنیم، چرا که این کشور حمایت از دولت سوریه را ادامه می‌دهد.
رئیس جمهوری آمریکا پیش از این، دم از دوستی با همتای روس خود می‌زده، اما طولی نکشید که دو کشور در ارتباط با سوریه، مقابل هم قرار گرفتند.

  پربازدید ترین