• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال آزادی کامل موصل تا کمتر از یک ماه دیگر

احتمال آزادی کامل موصل تا کمتر از یک ماه دیگر

یک مقام بلندپایۀ عراقی می‌گوید نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای مردمی این کشور تا کم‌تر از یک ماه دیگر موصل را به‌طور کامل از اشغال داعش آزاد می‌کنند.
روزنامۀ الصباح عراق به نقل از سرلشکر عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، نوشت که موصل «حداکثر در سه هفتۀ آینده» به‌طور کامل آزاد خواهد شد.
داعش اکثر مناطق شهر موصل را از دست داده است و اکنون نیروهای عراقی مناطق باقی‌مانده در دست داعش را که در شمال غرب شهر واقع‌اند، محاصره کرده‌اند.
این در حالی است که عناصر داعش با پناه گرفتن در میان مردم عادی، تلاش دارند با حملات شدید مانع پیشروی نیروهای عراقی در مرکز منطقۀ قدیمی موصل شوند. بر اساس اعلام سازمان ملل، هنوز حدود نیم میلیون غیرنظامی در منطقۀ قدیمی موصل حضور دارند.
پیش‌تر نیز یک مقام بلندپایۀ نظامی عراق گفته بود تنها شش محله از مناطق غربی شهر موصل در تصرف گروه تروریستی داعش است.
سپهبد طالب الشغاتی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم عراق، اخیراً اعلام کرد پیشروی نیروهای عراقی ادامه دارد و آن‌ها به‌طور مستمر مناطق تحت تصرف تروریست‌ها را در غرب موصل آزاد می‌کنند.
نیروهای امنیتی عراق و مبارزان کمیته‌های داوطلب مردمی این کشور موسوم به «حشد الشعبی» طی ماه‌های اخیر موفق شدند به‌طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی را از تکفیری‎ها پس بگیرند.
عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود 100 روز شرق موصل را به‌طور کامل آزاد کردند.
نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم حوت/اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.
تروریست‌های داعش در ژوئن 2014 (بهار 1393) به عراق حمله و مناطقی در شمال و غرب این کشور ازجمله شهر موصل را اشغال کردند و در مناطق تحت تصرف خود در عراق علیه تمامی جوامع قومی و مذهبی ازجمله شیعیان، اهل سنت، کردها و مسیحیان جنایات فجیعی مرتکب شدند.
بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، از زمان شروع عملیات بازپس‌گیری موصل حدود 493 هزار شهروند عراقی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.
این نهاد بین‌المللی افزود حدود 500 هزار نفر همچنان در بخش تحت اشغال داعش در غرب موصل گرفتارند.

  پربازدید ترین