• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ظهور داعش در افغانستان یک طرح ناکام بود

ظهور داعش در افغانستان یک طرح ناکام بود

مراسم بزگداشت شهدای مقر سپاه 209 شاهین روز گذشته در دانشگاه مفید ولایت قم ایران برگزار شد.
در این برنامه که به همت کانون علمی فرهنگی شرق نو برگزار گردید حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد برهانی از روحانیون فعال در بین مهاجرین افغانستانی طی سخنانی به بررسی ابعاد مختلف این حادثۀ تروریستی پرداخت.
برهانی با بیان اینکه پدیده ظهور داعش در افغانستان از آغاز یک طرح شکست خورده و ناکام بود که از سوی کشورهای استعمارگر غربی پایه گذاری شد، خاطر نشان کرد: متاسفانه افغانستان در سالهای اخیر از نظر سرمایه های اجتماعی موجود در کشور خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده است که همین موضوع خود زمینه ساز مسائل و مشکلات عدیده ای در بخش های مختلف کشور شده است.
وی در ادامه راهکار برون رفت از این مسئله را تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور دانست و یادآور شد: کشور افغانستان از نظر ذخایر فرهنگی ظرفیت بسیار بالایی را دارا می باشد که متاسفانه به دلیل نارامی های موجود در سالهای اخیر آن چنان که می بایست به آنها پرداخته نشده است.
این فعال فرهنگی کشورمان در ادامه صحبت هایش روحیه ملی گرایی را در بین سیاست مردان افغانستانی بسیار ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر سیاست مداران افغانستانی همواره سرمایه های انسانی و بودجه های دولتی را به سمت و سوی یک قوم خاص هدایت کرده که این مسئله خود نیز باعث ایجاد اختلافات کلان در بین اقوام مختلف کشور شده است.
حجة الاسلام برهانی در پایان نیز اشاره ایی به گفتمان های عدالت خواهی در سالهای اخیر داشت و در ادامه تصریح کرد: نباید گفتمان های عدالخواهانه را محدود به یک قوم خاص دانست و می بایست شرایط را به گونه پیش برد تا شاهد حضور سایر اقوام افغانستان در این گفتمان ها باشیم.
گفتنی است از دیگر بخش های این نشست نیز می توان به شعرخوانی شاعران افغانستانی و ختم کلام الله مجید اشاره کرد.

  پربازدید ترین