• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهلت نمایندگان مجلس به وزارت خارجه در قبال مهاجران افغانستانی ساکن ایران

مهلت نمایندگان مجلس به وزارت خارجه در قبال مهاجران افغانستانی ساکن ایران

نمایندگان مجلس وزارت امور خارجه کشور را به بی اعتنائی برای حل مشکلات مهاجران افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران متهم کرد و به این وزارتخانه دو هفته مهلت داد تا گزارشی از کار صدور گذرنامه های جدید برای مهاجران افغانستانی ساکن در ایران را به مجلس ارائه کند.
«نظیر احمدزی» معاون مجلس نمایندگان که ریاست نشست روز (چهارشنبه) را به عهده داشت، گفت که وزارت امور خارجه تا 2 هفته آینده باید گزارشی از اقدامات عملی خود برای حل مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران ارائه کند.
نمایندگان مجلس در این نشست گفتند که مدت اعتبار گذرنامه های 400 هزار مهاجر افغانستانی در ایران به پایان رسیده است و آنان نمی توانند با گذرنامه های قدیمی مجوز اقامت خود را در ایران تمدید کنند.
این نمایندگان گفتند که وزارت خارجه نسبت به سرنوشت 400 هزار مهاجر اهمیت نشان نمی دهد.
«اسدالله سعادتی» نماینده ولایت «دایکندی» در این نشست که «نصیر احمد اندیشه» معاون امور مالی وزارت خارجه و «محمد حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان حضور یافته بودند، گفت که جمهوری اسلامی ایران به این مهاجران تا آخر ثور/اردیبهشت ماه مهلت داده تا گذرنامه های جدید خود را برای تمدید اقامت ارائه کنند.
وی افزود که در صورتی که آنان نتوانند گذرنامه های جدید را ارائه کنند، اقامت یک ساله آنان تمدید نخواهد شد و دانش آموزان، دانشجویان و مهاجران افغانستانی ساکن در ایران با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
«نصرالله صادقی زاده نیلی» نیز وزارت خارجه را به بی کفایتی متهم کرد و گفت که این وزارتخانه همواره از طرح و برنامه سخن می گوید، اما طرح های آن، هرگز عملی نشده است.
وی گفت که سفارت افغانستان در تهران نیز توانائی حل مشکلات مهاجران افغانستانی را ندارد.
«نصیراحمد اندیشه» در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس گفت که اثبات هویت مهاجران افغانستانی در ایران و پاکستان با مشکلاتی همراه می باشد زیرا در این 2 کشور افرادی هستند که گذرنامه های سابق کشور برای مهاجرت بدست آورده اند و تشخیص هویت آنان دشوار شده است.
وی گفت که وزارت امور خارجه طرحی را در این زمینه پیش بینی کرده تا روند توزیع گذرنامه ها به زودی در ایران آغاز شود و این مشکلات مهاجران مرتفع شود.
اندیشه گفت که دانشجویان افغانستانی که در ایران سرگرم تحصیل هستند، می توانند گذرنامه های جدید خود را از سفارت افغانستان در تهران دریافت کنند و نیازی به مراجعه آنان به داخل کشور نخواهد بود.
در حال حاضر بیش از 2 میلیون مهاجر افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.

  پربازدید ترین