• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هنوز هیچ تصمیمی در مورد سرنوشت مهاجرین بدون مدرک گرفته نشده است

هنوز هیچ تصمیمی در مورد سرنوشت مهاجرین بدون مدرک گرفته نشده است

سید ابراهیم حجازی، اتشه امورمهاجرین افغانستان در تهران در گفتگو با خبرگزاری آوا، از وجود برخی محدودیت های امکاناتی، بودجه یی و نیروی انسانی در رسیدگی به مشکلات مهاجرین در ایران خبر می دهد.
به گفته حجازی، اگر جمعیت افغانستان 30 میلیون نفر باشد و سه میلیون از این جمعیت در ایران حضور داشته باشند، ده درصد کل جمعیت افغانستان فقط در ایران حضور دارند و سازماندهی امور این مهاجرین کار بسیار مشکلی است.
اتشه امورمهاجرین افغانستان در تهران می گوید که نیمی از این مهاجرین را اتباع فاقد مدرک تشکیل می دهد و این فاقدین مدرک، هر روز با یک سلسله مشکلات حقوقی، جزایی، جنایی و اداری مواجه می باشند، که بدون این که از طرف سفارت هماهنگ شوند و تسهیلاتی در اختیارشان قرار بگیرد، به مشکلات شان رسیدگی نمی شود.
وی با اشاره به این که اکنون دو مرحله از طرح سرشماری اتباع فاقد مدرک افغانستان در ایران در جریان است، می گوید که در مورد کسانی که سرشماری شده یا سرشماری می شوند، هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده که آیا مدارک اقامتی ایشان تمدید می شود و یا به کسانی که فاقد مدرک هستند، مدرک جدید اقامتی داده خواهد شد یا خیر؟!
حجازی ادامه داد، در مورد سرشماری مهاجرین بدون مدرکی که شرایط شان مطابق با دو مرحله اعلام شده نیست، به خصوص کسانی که مجرد بوده و فاقد هیچ نوع مدرک اقامتی نمی باشند، تاهنوز هیچ تصمیمی وجود ندارد.
وی گفت که برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران، قرار بود هیأتی بلندپایه به تهران بیاید، اما از آنجایی که سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به کابل به تعویق افتاده، سرنوشت این سفر نیز مشخص نیست.
اتشه امور مهاجرین افغانستان در تهران با اشاره به این که برخی آمادگی ها برای توزیع پاسپورت الکترونیک برای مهاجرین گرفته شده، اما خاطرنشان کرد که تاهنوز تاریخ مشخصی برای توزیع این پاسپورت ها وجود ندارد و صدور پاسپورت الکترونیک در داخل سفارت، متضمن رعایت یک طرزالعمل مشترک بین وزارت داخله و وزارت خارجه افغانستان است.
وی با بیان این که برای گرفتن پاسپورت الکترونیک نیاز به داشتن تذکره تابعیت ضروری است، گفت که مهاجرین می توانند بدون سفر به افغانستان و با حضور در سفارت افغانستان در تهران و نمایندگی های کشور در سایر نقاط، برای گرفتن تذکره غیابی اقدام کنند. اما حجازی با انتقاد از مهاجرین که همیشه کارها را به دقیقه آخر به تأخیر می اندازند، از حجم بالای درخواست ها برای تذکره غیابی سخن می گوید، در حالی که امکانات سفارت برای رسیدگی به آن محدود می باشد. او خاطرنشان کرد که اگر یک مهاجر بخواهد برای تذکره غیابی درخواست بدهد، دو ماه بعد به او نوبت می رسد.
اتشه امورمهاجرین افغانستان در تهران در عین حال از مشکل بسته شدن مرز دوغارون ـ اسلام قلعه به روی مهاجرین بازگشت کننده و یا اخراج شده خبر داد و گفت که هفته قبل در صحبتی که با کمیشنری سازمان ملل در امور پناهندگان داشتند، این کمیشنری هم در مورد بسته بودن مرز دوغارون ابراز نگرانی کرده است و منتظر این است که در گفت‌وگوهای دوجانبه، این موضوع زودتر حل شود، اما به گفته حجازی، فعلا در این قسمت اقدامات عملی که نتیجه بخش باشد و مرز را به سرعت باز کند، حداقل تا حالا وجود ندارد.
او خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی روزانه به صورت متوسط سه هزار مهاجر از مرز میلک در همسایگی نیمروز عبور می کنند و وارد افغانستان می شوند، اما مرز میلک ظرفیت پذیرش این همه مهاجر را ندارد و شاید در حدود یک هزار نفر ظرفیت داشته باشد و این مسائلی است که برای یک بازگشت کننده مشکل ساز است.

  پربازدید ترین