• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوغان، آل سعود، آل ثانی و داعش ابزارهای دست آمریکا در منطقه هستند

اردوغان، آل سعود، آل ثانی و داعش ابزارهای دست آمریکا در منطقه هستند

 رئیس‌جمهور سوریه طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار داشت که سران کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و قطر آلت‌ دست آمریکا در منطقه هستند.
 «بشار اسد» که با خبرنگار شبکه تلویزیونی «او‌ان‌تی» بلاروس سخن می‌گفت، اظهار داشت: جبهه النصره، رئیس‌جمهور ترکیه، آل‌سعود و آل‌ثانی قطر، همه حول تفکر وهابیت حلقه زده و همه آنها ابزاری در دست آمریکا هستند.
رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگوی مفصل تصریح کرد: تروریسم ابزاری است که از سوی کشورهای غربی به کار گرفته می‌شود. این کشورها می‌خواهند تفکر نازیسم را که همان سیطره بر همه و تبدیل دولت‌ها و ملت‌ها به بردگان است، به اجرا درآورند.
وی به نبرد مردم بلاروس با نازی‌ها اشاره کرد و گفت: جنگی که مردم بلاروس با نازی‌ها داشتند مانند جنگی است که مردم سوریه با تروریست‌ها دارند، فقط با این تفاوت که اسامی و ابزار (این دو جنگ) متفاوت بوده ولی مضمون یکی است.
رئیس‌جمهوری سوریه از تصویری که غرب از جنگ سوریه ارائه می‌دهد انتقاد کرد و گفت که غرب تلاش کرد که جنگ سوریه را جنگ برای حفظ منصب نشان دهد. حال آنکه مردم سوریه فهمیدند که این جنگ برای تسلط بر سوریه است.
اسد ادامه داد: غرب توانست تا حد زیادی سوریه را تخریب کند، ولی موفق به تحقق نقشه‌ای که از ابتدا ترسیم کرده بود، نشد. غرب می‌خواست همه مردم سوریه را با خود همراه کند. وی به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» نیز اشاره کرد و این اقدام «دونالد ترامپ» را به مثابه استوارنامه‌ای برای لابی‌ها و قدرت‌های آمریکا دانست.
ماه گذشته دو ناو آمریکایی از دریای مدیترانه پایگاه «الشعیرات» ارتش سوریه را در استان «حمص» هدف حمله موشکی قرار دادند. این حمله به بهانه استفاده ارتش سوریه از بمب شیمیایی در «خان‌شیخون» صورت گرفته بود.
بشار اسد در رابطه با حمله شیمیایی در خان‌شیخون نیز گفت که این حمله با هدف توجیه دخالت نظامی آمریکا در سوریه صورت گرفته است.
رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: ایران و روسیه از همان ابتدا در سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی طرحی را به منظور بررسی این حمله ارائه دادند، ولی با آن مخالفت شد؛ چرا که اثبات می‌کرد که آمریکا دروغ می‌گوید.
وی هدف از کاهش درگیری‌ها در سوریه را در وهله اول حمایت از شهروندان سوری و فرصت دادن به تمام کسانی دانست که از افراد مسلح می‌خواهند با دولت سوریه آشتی کنند.
رئیس‌جمهوری سوریه افزود: در ارتباط با توافق «مناطق کاهش تنش» اولویت ما کاهش خونریزی در سوریه است. وی هرگونه ادعا مبنی بر تغییرات در ترکیب جمعیتی مناطق سوریه را تکذیب کرد و گفت که این گونه ادعاها صحت نداشته و مردم سوریه خود به دروغ بودن این ادعاها واقفند.
رئیس‌جمهور سوریه این را نیز گفت که در صورت نقض توافق آستانه، نیروهای سوری و روسی برخوردار از حمایت‌های ایران و حزب‌الله، هرگونه تحرکی از سوی تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند.
براساس توافقی که اخیراً میان دمشق و مخالفان و با حضور دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان دولت‌های ایران، روسیه و ترکیه در پایتخت قزاقستان امضاء شده، چهار منطقه در غرب، شمال و جنوب سوریه و شرق دمشق به عنوان «مناطق کاهش تنش» در نظر گرفته شده‌اند. بدین ترتیب، هیچ حمله هوایی و زمینی نباید در این مناطق صورت گیرد و قرار است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن این توافق، به سوریه نیرو بفرستند.

سایر رویدادها
* وزیر خارجه روسیه با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و درباره اوضاع سوریه، با وی گفت‌وگو کرد.
* ارتش سوریه شهرک «المهدوم» در غرب شهر «الطبقه» را از لوث عناصر داعش پاکسازی کردند.
* به دنبال تحرکات مشکوک آمریکا و متحدانش در خاک اردن، ارتش سوریه نیروهای خود را در طول خطوط مرزی این کشور و اردن، مستقر کرده است.
* حملات جنگنده‌های آمریکایی ضد داعش به «رقه»، جان 18 غیرنظامی را گرفت.
* درگیری میان عناصر گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» از یک طرف، و گروه‌های تروریستی «فیلق الرحمن» و «تحریرالشام» از سرگرفته شد. این درگیری‌ها تاکنون جان ده‌ها تروریست را گرفته است.

  پربازدید ترین