• پنج شنبه, 13 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ربانی: زنان در صلح و تامین امنیت نقش قابل توجهی دارند

ربانی: زنان در صلح و تامین امنیت نقش قابل توجهی دارند

زنان در صلح و تامین امنیت نقش قابل توجهی دارند و دولت نیز با تطبیق پلان های ملی نقش زنان را در جامعه افزایش داده است اما نگاه دولت برای حضور بیشتر فعال زنان، باید یک ضرورت ملی تقلی شود.
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور در مراسم چهارمین سمپوزیم زنان افغان و پیام آوران صلح امروز دوشنبه 25 ثور 1396 با ضروری خواندن وارد شدن زنان در متن جامعه گفت: هدف اصلی این مراسم، تقویت مشارکت زنان کشور در پروسه های مختلف است و امسال با توجه به نیاز کشور روی نقش زنان در تامین صلح تمرکز شده است.
ربانی گفت: این سمپوزیم، فرصت خوبی است تا پیرامون موضوعات مختلف از جمله اینکه زنان چطور در خشکانیدن ریشه های جنگ و خشونت های ناشی از آن و دستیابی به صلح پایدار نقش دارند، می توانند موثر باشند.
وزیر خارجه کشور درخصوص نقش دولت در توانمندسازی زنان گفت: زنان در صلح و تامین امنیت نقش قابل توجهی دارند و دولت نیز با تطبیق پلان عمل ملی نقش زنان را در جامعه افزایش داده است اما نگاه دولت برای حضور بیشتر فعال زنان، باید یک ضرورت ملی تلقی شود.
وی افزود: نقش زنان در پیشرفت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای توسعه یافته برجسته و ملموس است اما متاسفانه طی نزدیک به چهارد هه جنگ حضور زنان در جامعه بیش از قبل به حاشیه رفته است و آنان بیش از قبل آسیب پذیر شده اند و به قربانیان اصلی پیامدهای زیانبار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جنگ بدل شده اند و به همین دلیل برای ایفای نقش آنان باید توجه ویژه داشت.
ربانی بیان کرد: توانمند سازی اقتصادی زنان، مبارزه برای کاهش و محو خشونت علیه آنان، ارتقای مشارکت سیاسی در مدیریت کلان کشوری و فراهم کردن فرصت آموزش و پروش همگانی برای دختران از مهمترین اقدامات در راستای برگرداندن زنان به متن تصمیم گیری های جامعه است.
این مقام، جنگ را در کنار برخی سنت های ناپسند اجتماعی عامل اصلی به حاشیه رفتن زنان و بدل شدن آنان به خشونت های اجتماعی می داند که نیازمند تغییر در باروها و تربیت نسل آگاه و پایبند به ارزش های والای انسانی مانند فرهنگ تصامح، همدیگر پذیری و کثرت گرایی است که نقش زنان در تربیت این افراد کلیدی است.
وی افزود: توقع از برگزاری این سمینارها دستیابی به نتایج ملموس باید باشد که تقویت نقش زنان در عرصه های مختلف منتج به رفاه عامه و نفی کلیه خشونت در جامعه شود.

  پربازدید ترین