• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

این نشانه های سلامت در کودکان را جدی بگیرید

این نشانه های سلامت در کودکان را جدی بگیرید

اگر تب بالا با سردردی چنان شدید همراه است که کودک نمی تواند چشم های خود را باز نگه دارد، نشانه خوبی محسوب نمی شود. این می تواند نشانه ای از مننژیت، یک بیماری جدی که نیازمند مراقبت پزشکی است، باشد.
به عنوان پدر و مادر، رفاه و بهزیستی فرزندان یکی از اولویت های اصلی محسوب می شود. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن کودکان همچنان در حال توسعه است، آنها ممکن است بیشتر از بزرگسالان بیمار شوند و مراجعه به پزشک به بخشی روتین از زندگی شما مبدل شود.
به نقل از \"ان‌سی‌بی‌آی\"، اگر کودک به یک بیماری سخت و جدی مبتلا شده باشد، نگرانی پدر و مادر ممکن است با یک احساس ضعف و ناتوانی که واژه ها قادر به توصیف آن نیستند، همراه باشد.
مشکلات سلامت خفیف مانند کنده شدن پوست زانو به واسطه زمین خوردن، عطسه و سرفه، یا تب خفیف چندان جای نگرانی ندارند و ممکن است مراجعه به پزشک نیاز نباشد. اما گاهی اوقات قضاوت درباره این که کدام نشانه ها و علائم بر نیاز به مراجعه به پزشک تاکید دارند، دشوار است.
بر همین اساس، آشنایی با نشانه های سلامت که نیازمند ارزیابی توسط پزشک هستند، پیش از آن که مساله ای حاد شکل بگیرد، اهمیت دارد. در ادامه با برخی از این نشانه ها بیشتر آشنا می شویم.

تب بالا
\"\"
کودکان اغلب به واسطه بیماری هایی مانند ویروس های معده و عفونت های خفیف تب می کنند. اما یک تب بالا می تواند نشان دهنده بیماری جدی‌تر یا شرایطی نیازمند درمان باشد.
برای نوزادی که در بازه سنی 3 تا 6 ماه قرار دارد، تب بالا به دماهای بالای 101 درجه فارنهایت (38.3 سانتیگراد) اطلاق می شود. برای کودکان بزرگتر از 6 ماه، تب بالا به طور معمول دمای 103 درجه (39.4 درجه) یا بیشتر در نظر گرفته می شود.
اگر تب کودک برای دو روز یا بیشتر پایدار بود باید به پزشک مراجعه کنید. اگر تب به واسطه عفونت باکتریایی شکل گرفته باشد احتمالا به درمان آنتی بیوتیکی نیاز خواهد بود.
اگر تب بالا با سردردی چنان شدید همراه است که کودک نمی تواند چشم های خود را باز نگه دارد، نشانه خوبی محسوب نمی شود. این می تواند نشانه ای از مننژیت، یک بیماری جدی که نیازمند مراقبت پزشکی است، باشد.
بیماری های دیگر مانند آنفلوآنزا و عفونت های گوش نیز می توانند موجب تب شوند. تشخیص به موقع و درمان می تواند از عوارض جانبی و حتی مرگ در کودکان به واسطه تب بالا جلوگیری کند.

تشنگی شدید
\"\"
اگر کودک به ناگاه تقاضای آب بیشتر برای نوشیدن می کند، به ویژه شب هنگام، شما باید بلافاصله فرزند خود را برای ارزیابی دقیق شرایط نزد پزشک ببرید. دیابت نوع 1 می تواند در افراد زیر 20 سال رخ دهد، و تشنگی شدید یکی از نشانه های کلیدی آن محسوب می شود.
شایع‌ترین نشانه ها در کودکان مبتلا به دیابت شامل پرنوشی (تشنگی بیش از اندازه)، همراه با پلی اوری (دفع ادرار بیش از حد)، خستگی، شب ادراری و کاهش وزن می شوند.

اشکال در تنفس
\"\"
تنفس سریع در کودکانی که تب دارند، شایع است. اما اگر تنفس سریع به بخشی از زندگی روزمره کودک تبدیل شده است، باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل دقیق این شرایط مشخص شود.
اشکال در تنفس، به ویژه هنگام بازی یا ورزش، عامل نگران کننده ای است. اگر هنگام بازدم صدای سوت مشخص به گوش می رسد، این می تواند نشانه مشخصی از آسم باشد.
اگر مشکلات تنفسی با لب های آبی همراه است، این می تواند نشانه ای از برونشیت باشد.
حتی یک مشکل جزئی در تنفس می تواند بر سطح انرژی کودک تاثیرگذار باشد و وی را بیمار سازد. پس اگر متوجه مشکلات تنفسی در فرزند خود شده اید، این موضوع را با پزشک متخصص کودکان مطرح کنید.

درد شکمی طولانی مدت
\"\"
کودکان اغلب از درد معده شکایت می کنند. گاهی اوقات این درد واقعی است و گاهی اوقات بهانه ای برای نرفتن به مدرسه یا نخوردن غذایی که به آن علاقه ندارند. با این وجود، درد شدید در ناحیه شکم که کودک چندین بار در هفته از آن شکایت می کند باید جدی گرفته شود.
اگر درد در ناحیه پایین سمت راست شکم حس می شود و با احساس ناخوشی، استفراغ، اسهال و حساسیت به لمس همراه است باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این شرایط می تواند نشانه آپاندیسیت باشد که نیازمند مراقبت پزشکی فوری است.

احساس درد هنگام دفع ادرار
\"\"
اگر کودک از درد هنگام دفع ادرار شکایت می کند، این می تواند نشانه ای از عفونت دستگاه ادراری باشد. عفونت های دستگاه ادراری میان کودکان شایع هستند و اگر مکرر و شدید باشند می توانند به طور بالقوه موجب زخم های کلیوی شوند.
نوزادان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است نشانه هایی مانند تحریک پذیری، تب، استفراغ، و اشکال در تغذیه را نشان دهند. کودکان بزرگتر ممکن است از ناراحتی هنگام دفع ادرار، افزایش ضرورت به دفع ادرار، بوی بد ادرار و تب شکایت کنند.
احساس درد هنگام دفع ادرار می تواند در نتیجه سوزش یا آسیب آلت تناسلی شکل بگیرد. در دختران، درد می تواند در نتیجه ولویت، التهاب فرج که به واسطه حمام کف یا استفاده از صابون های تند رخ می دهد، شکل بگیرد.
بدون در نظر گرفتن دلیل، اگر فرزند شما از احساس درد هنگام دفع ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار شکایت دارد به پزشک مراجعه کنید.

خستگی شدید
\"\"
اگر کودک نشانه هایی از خستگی را نشان می دهد یا به نظر می رسد از انرژی کافی حتی پس از استراحت کافی برخوردار نیست، این شرایط را به عنوان نشانه ای هشدار دهنده جدی بگیرید.
دلایل مختلفی موجب خستگی شدید می شوند که از آن جمله می توان به عادات غذا خوردن ناسالم، سبک زندگی کم تحرک، و کمبود خواب اشاره کرد. از دلایل جدی خستگی شدید می توان به کم خونی، سوء جذب، افسردگی، بیماری کلیوی یا قلبی، آلرژی ها، عفونت ویروسی، و برخی اختلالات سیستم ایمنی و حتی سرطان اشاره کرد.

استفراغ بیش از حد
\"\"
استفراغ در میان کودکان در حال رشد شایع است. این شرایط می تواند به واسطه سرفه بیش از حد شدید، گریه بسیار شدید، مصرف غذای بیش از اندازه یا مشکلات معده شکل بگیرد.
اما اگر کودک نمی تواند حتی مقدار کمی از مایعات را نگه دارد، این شرایط می تواند به کم آبی بدن منجر شود. برخی نشانه های کم آبی بدن شامل کاهش خروجی ادرار، چشم های گود رفته، خواب آلودگی شدید، خشکی لب ها و گریه کردن بدون تولید اشک می شوند. کم آبی شدید می تواند جدی باشد اما با جایگزینی مایعات از طریق تزریق وریدی قابل درمان است.
همچنین، اگر کودک خون استفراغ می کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است انسداد روده موجب این شرایط شده باشد که وضعیتی خطرناک و تهدید کننده زندگی محسوب می شود.
اگر پس از زمین خوردن کودک، وی شرایطی مانند استفراغ، از دست دادن هوشیاری یا گیجی و عدم تعادل را تجربه می کند، احتمال آسیب جدی سر وجود دارد. در این حالت نیز مراجعه به پزشک و ارزیابی دقیق شرایط ضروری است.

تورم صورت
\"\"
تورم صورت نشانه ای مشخص از یک واکنش آلرژیک قوی است که می تواند به یک آنافیلاکسی تهدیدکننده زندگی تبدیل شود. این شرایط نیز به مراقبت پزشکی برای تشخیص سریع و درمان نیاز دارد.
تورم صورت در کودکان شامل پف کردگی، باد کردن یا اتساع صورت می شود.
همچنین، تورم صورت می تواند به واسطه یک عفونت شکل بگیرد. از دیگر دلایل تورم صورت می توان به کم کاری تیروئید، سندرم نفروتیک، آسیب دیدگی صورت و نیش یا گاز یک حشره اشاره کرد.

لب های آبی
\"\"
اگر لب های کودک پس از خوردن مواد غذایی مانند بلوبری، تمشک یا آبنبات های آبی به رنگ آبی درآمده اند، جای نگرانی وجود ندارد. حتی آب و هوای بسیار سرد نیز می تواند به آبی شدن رنگ لب ها منجر شود.
اما اگر لب های کودک بدون محرکی مشخص به رنگ آبی درآمده اند، این می تواند نشانه ای از سیانوز باشد. سیانوز به واسطه کمبود اکسیژن در خون یا فقدان جریان خون شکل می گیرد.
آبی شدن رنگ لب ها می تواند به واسطه بیماری قلبی، سینه پهلو، آسم یا برخی شرایط نادر که اشکال در تنفس را موجب می شوند، رخ دهد.

راش های پوستی شدید
\"\"
راش های پوستی میان کودکان شایع هستند و به طور معمول موضوعی نگران کننده محسوب نمی شوند. اما در صورت مشاهده راش های شدید روی بدن کودک که با نشانه های دیگر مانند تب، استفراغ، خس خس سینه، اشکال در بلع، درد شکمی یا دشواری در تنفس همراهی می شود باید به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از یک واکنش آنافیلاکتیک، یک شرایط تهدیدکننده زندگی، باشد.
اگر روی پوست کودک راش هایی قرمز رنگ شکل گرفته اند که هنگام فشار به رنگ سفید درآمده و با حذف فشار دوباره قرمز می شوند، این می تواند به واسطه سپسیس یا مننژیت شکل گرفته باشد، که در هر دو مورد نیاز به مراقبت پزشکی وجود دارد.

  پربازدید ترین