• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بانوی کاراته باز فراهی: رویای جهانی شدنم را به حقیقت خواهم رساند

بانوی کاراته باز فراهی: رویای جهانی شدنم را به حقیقت خواهم رساند

مشکلات زیادی سر راهم قرار دارد اما باز هم دست از تلاش‌هایم بر نمی‌دارم و رویای جهانی شدنم را به حقیقت خواهم رساند.
با آن‌که ولایت فراه از جمله‌های ولایت‌هایی است که آمار خشونت علیه زنان در این ولایت بالاست، اما هستند زنانی‌که با پشتکار و حمایت شوهران‌شان سعی دارند تا به قله‌های موفقیت برسند.
\"شیما فروتن\" از جمله کسانی است که بدون امکانات و با حمایت همسر و پشتکار خودش توانسته در فراه ورزش کرده و شاگردانی را نیز تریبت کند.
شیما 36 سال سن دارد و همسرش نیز ورزشکار است و تشویق‌های او باعث شده تا به ورزش روی آورد.
او می گوید: زنان ورزشکار در فراه از نبود امکانات ورزشی رنج می‌برند، اما از تلاش‌های خود هیچ‌گاهی دست نکشیده و با روحیه باز و با امکانات اولیه به تمرینات‌‌شان ادامه می‌دهند.
شوهرش ورزشکار بوده و تشویق‌های او باعث شده که وی نیز به ورزش رو بیاورد اما نبود امکانات مناسب ورزشی و امنیت برای زنان ورزشکار در فراه مانع رسیدن به موفقیت‌های بیشتر شده است.
خانم فروتن می‌گوید: حدود شانزده سال است که در رشته کاراته کار می‌کند و بیش از چهار سال است که شاگردان دختر را در دو تایم صبح و بعدازظهر آموزش می‌دهم.
این زن ورزشکار فراهی می‌گوید که تاکنون دست از تلاش برنداشته تا آنجایی‌که توانسته زمینه ورزش را برای دیگر زنان این ولایت فراهم کند. او در باشگاه شخصی خودش دختران را تربیت کرده و آرزوی رساندن آنان را در مسابقات ولایتی، ملی و حتی در مسابقات المپیک دارد.
وی گفت که در حال حاضر 19 شاگرد در تایم صبح و 12 شاگرد در تایم بعدازظهر دارد.
به باور خانم فروتن، نبود تیم ولایتی کاراته در فراه یکی از بزرگترین مشکلات سد راه دختران کاراته‌کار فراه است.
وی می‌گوید: نبود حامی از سوی ارگان‌های دولتی رسیدن به موفقیت را مشکل کرده اما ناممکن نیست. بارها به اداره امور زنان و مقام ولایت فراه مراجعه کرده و از آنان تقاضای همکاری داشته‌ایم.
او گفت که رئیس امور زنان به وی گفته که در حال حاضر اوضاع ناامن فراه و بحران‌های اقتصادی زندگی خیلی‌ها را با روبرو ساخته است. در ابتدا باید امنیت در فراه حاکم شود.
فروتن افزود که رئیس امور زنان به وی گفته که رسیدگی به امکانات ورزشی برای بانوان در آینده‌های نزدیک ممکن نیست.
\" شاه‌گل سدید\" رییس امور زنان فراه گفت که ناامنی‌ها در فراه و شرایط بد اقتصادی و بی‌توجهی مسوولان در مرکز باعث عدم همکاری برای ورزشکاران خانم در فراه شده است.
با این‌حال \"شیما فروتن\" قصد دارد که کار خود را رشته کاراته و آموزش دختران در این زمینه ادامه داده تا زنان کارته‌کار فراه به مسابقات جهانی راه یافته و مدال کسب کنند.
او در پایان به خانواده‌ها و دختران توصیه کرد که برای رهایی از مشکلات روحی و افسوردگی‌ها ورزش کنند زیرا ورزش ضامن سلامتی روح و جسم انسان است.

  پربازدید ترین