• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

منچستریونایتد 2 - 0 آژاکس؛ شیاطین سرخ قهرمان لیگ اروپا شدند

منچستریونایتد 2 - 0 آژاکس؛ شیاطین سرخ قهرمان لیگ اروپا شدند

منچستریونایتد با پیروزی در فینال لیگ اروپا مقابل آژاکس قهرمان این تورنمنت شد و البته سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم کسب کرد.
منچستریونایتد در فینال لیگ اروپا با ارائه یک بازی حساب شده توانست آژاکس هلند را شکست دهد و قهرمانی در لیگ اروپا را جشن بگیرد تا ویترین افتخاراتش را در عرصه اروپایی تکمیل کند. یونایتد با این برد، سهمیه لیگ قهرمانان را هم به دست آورد.
چهارشنبه شب آژاکس هلند و منچستریونایتد انگلیس در فینال لیگ اروپا به مصاف هم رفتند. این مسابقه در ورزشگاه فرندز آرنا استکهلم برگزار شد. داور این مسابقه دامیر اسکومینا از کشور اسلوونی بود و چهار داور هم وطن هم در زمین او را یاری کردند. داور چهارم مسابقه هم جیانلوکا روکی از کشور ایتالیا بود. دو تیم با این ترکیب به مصاف هم رفتند:

آژاکس
اونانا، ولتمن، ریدوالد، سانچز، دی لیگت، کلاسن، اشخون، زییخ، ترائوره، یونس، دالبرگ
نیمکت: بوئر، تیته، وسترمن، دی یونگ، فن د بیک، کلایورت، نرس

منچستریونایتد
رومرو، والنسیا، اسمالینگ، بلیند، دارمیان، فلینی، هررا، پوگبا، ماتا، مخیتاریان، رشفورد
نیمکت: ده خیا، جونز، مارسیال، لینگارد، رونی، فوزو منسا، کریک
پیش از شروع مسابقه، به احترام از دست رفتگان در حادثه انفجار در شهر منچستر، دو تیم یک دقیقه سکوت کردند. منچستریونایتد شروع بهتری در مسابقه داشت و در همان ثانیه 23 به اولین فرصت بازی رسید. اشتباه اونانا در خروج از دروازه و برخورد او با ولتمن توپ را به یاران یونایتد رساند، پوگبا از پشت محوطه دروازه حریف را هدف گرفت که ضربه سرضرب وی با اختلاف به بیرون رفت.
در ادامه هم یونایتد تا دقیقه 10 تیم برتر میدان بود و به یک موقعیت خوب دیگر رسید، سانتر ماتا روی دروازه فلینی را در شرایط خوبی قرار داد ولی هافبک بلژیکی نتوانست ضربه سر نهایی را بزند.
بعد از گذر از ده دقیقه ابتدایی، آژاکس هم خودی نشان داد و توسط در دقیقه 14 به یک موقعیت خوب برسد، ترائوره در سمت چپ محوطه جریمه صاحب فرصت خوبی شد که ضربه این بازیکن توسط رومرو به خوبی مهار شد. اما در ادامه یونایتد مزد برتری نسبی خود را در ابتدای بازی گرفت. پوگبا با چاشنی شانس توانست دروازه حریف را باز کند.
دقیقه 18: ماتا در سمت راست زمین، صاحب توپ شد، او توپ را به فلینی داد، هافبک بلژیکی هم در پشت محوطه جریمه پوگبا را صاحب توپ کرد، ضربه پای چپ ستاره فرانسوی منچستریونایتد بعد از برخورد به سانچز منحرف شد و کاری هم از اونانا ساخته نبود تا یونایتد پیش از دقیقه 20 به گل برسد. پوگبا که هفته گذشته پدرش را از دست داده بود و فقط در بازی با پالاس 45 دقیقه بازی کرده بود، ارزش های خود را در این بازی به رخ کشید.
بعد از این گل، شیاطین سرخ به خوبی بازی را کنترل کردند. یونایتد سعی داشت تا با دفاعی منطقی و حساب شده، حملات حریف را خنثی کند و در این امر هم موفق بود. آژاکس اگرچه در نیمه نخست تملک 66 درصدی روی توپ داشت ولی در خلق موقعیت ناموفق بود و تنها یک شوت درون چارچوب داشت. تا پایان نیمه اول، ترائوره دو بار دیگر به سمت دروازه یونایتد یورش برد که تلاش های او بی فایده بود و پیش از رسیدن به محوطه شش قدم، خنثی شد.
به این ترتیب نیمه نخست در شرایطی با یک گل به سود یونایتد پایان یافت که تیم مورینیو بعد از زدن گل اول، با یک بازی حساب شده، اجازه نداد آژاکس به دروازه اش نزدیک شود، در آن سمت هم، یونایتدی ها از قدرت سرزنی فلینی به خوبی استفاده کردند و در یک سوم هجومی حریف خطرساز نشان دادند.
اما شیاطین سرخ در ابتدای نیمه دوم شروعی توفانی داشتند تا یک قدم به کسب جام نزدیک تر شوند. مخیتاریان در ادامه درخشش خود در این فصل از لیگ اروپا باز هم برای یونایتد گلزنی کرد.
دقیقه 48: کرنر ارسالی از جناح راست، با ضربه سر اسمالینگ همراه شد، مخیتاریان که در محوطه شش قدم حاضر بود با یک ضربه هوشمندانه زودتر از مدافع حریف عمل کرد و موفق شد یونایتد را به گل دوم برساند. این ششمین گل مخیتاریان در این فصل از لیگ اروپا بود.
اما داستان نیمه اول بعد از به گل رسیدن یونایتد، در نیمه دوم هم ادامه پیدا کرد. شیاطین سرخ به خوبی دفاع می کردند و آژاکس در خلق موقعیت باز هم ناکام بود. در عوض یونایتد در یک سوم هجومی همچنان خطرناک نشان می داد. از دقیقه 60 تعویض های آژاکس هم شروع شد ولی تغییرات پیتر بوش نتوانست جریان بازی را عوض کند.
دقیقه 65، فلینی می توانست با ضربه سر دروازه حریف را باز کند که اونانا توپ را مهار کرد. دقیقه 72 هم آژاکس پشت محوطه جریمه صاحب ضربه آزاد شد که این توپ هم به مدافعان برخورد کرد و برگشت داده شد.
 در ادامه مسابقه، مورینیو هم تعویض هایی انجام داد و لینگارد و مارسیال به زمین رفتند. ده دقیقه پایانی مسابقه آژاکس جلو کشیده بود ولی تیم هلندی در رسیدن به محوطه یونایتد ناکام بود، آن ها چند بار با شوت های از راه دور شانس خود را امتحان کردند که به نتیجه ای نرسیدند.
در آن سمت لینگارد در دقیقه 87 در موقعیتی تک به تک قرار گرفت که از این فرصت استفاده نکرد و تعلل او باعث شد توپ از دست برود، در برگشت آژاکس صاحب فرصت مناسبی شد که رومرو آن توپ را مهار کرد.
در نهایت بازی کنترل شده یونایتد جواب داد و شیاطین سرخ موفق شدند با شایستگی قهرمانی در لیگ اروپا را جشن بگیرند. با احتساب جام خیریه، این سومین جام مورینیو در اولین فصل حضورش در یونایتد بود. شیاطین سرخ با این برد سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کردند.

  پربازدید ترین