• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اختتامیه جشنواره «هزار و یک شب» با حضور اهالی فرهنگ و برگزیدگان افغانستانی و ایرانی٬ در تهران برگزار شد

اختتامیه جشنواره «هزار و یک شب» با حضور اهالی فرهنگ و برگزیدگان افغانستانی و ایرانی٬ در تهران برگزار شد

پنجمین جشنواره بین المللی پارسی زبانان زیر نام \"هزار و یک شب\" روز جمعه (5 جوزا) با شرکت چهره های مطرح ادبی و فرهنگی در تهران به کارش پایان داد.
در این همایش که صدها چهره شاخص ادبی از افغانستان و ایران شرکت کرده بودند؛ از برترین آثار داستانی کوتاه، تقدیر به عمل آمد.
این همایش با مقدمه ای ادبی توسط سید الیاس کاتب آغاز شد و در محتوای آن از آلام و آرزوی های بزرگ آریاییان برای همبستگی و عبور از مرزهای جغرافیایی یاد شد و به حفظ و کرامت زبان پارسی در حوزه های سیاسی عصر حاضر تاکید گردید.
در جریان مراسم اختتامیه این جشنواره، محمدجواد جزینی داستان نویس و پژوهشگر زبان پارسی از ایران، سید مرتضی شاهترابی نویسنده و مدرس ادبی از افغانستان، مرتضی عبدی داستان نویس و منتقد ادبی از ایران و سید محمود حسینی مدیر اجرایی این جشنواره در یک میزگرد ادبی به بخشی از چالش ها و موضوعات روز حوزه ادبیات پارسی پرداختند.
در ادامه گروه شاخص موسیقی سنتی \"آوین\" از ایران، به اجرای برنامه پرداختند و فرهنگ و هنر و ادب پارسی را به هم پیوند زدند.
جلسه با تقدیر از ده اثر برتر پیگیری و به پایان رسید.
سید محمود حسینی دبیر این جشنواره گفت که لزوم برگزاری چنین نشست هایی، ارتقا سطح فرهنگ ادبی در جوامع پارسی زبان و ایجاد همبستگی و اتحاد در حوزه نگارشی است.
لیلا عبدی رمان نویس و شاعر ایرانی و دبیر علمی جشنواره هزار و یک شب نیز پرداختن به زبان و فرهنگ پارسی را از رسالت های بزرگ ادیبان عصر کنونی برشمرد و بر ادامه چنین برنامه هایی تاکید کرد.
این همایش بین المللی با پوشش وسیع خبری از رسانه های افغانستان و ایران دنبال شد و شرکت کنندگان در متن این جشنواره از شیوه برگزاری و محتوای آن استقبال کردند.
\"جشنواره ادبی هزار و یک شب\" هر ساله با حمایت بخش های غیرانتفاعی و به ابتکار ادب دوستان برگزار می شود و به گفته دبیر اجرایی آن، وابسته به هیچ ارگان و بخش مشخصی نمی باشد.

  پربازدید ترین