• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

کم کاری غده تیروئید در افغانستان به شدت افزایش یافته است؛ علائم کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید در افغانستان به شدت افزایش یافته است؛ علائم کم کاری تیروئید

روان شناس بالینی و استاد پوهنتون دولتی شهید ربانی کابل درخصوص اهمیت توجه به کم‌کاری تیروئید گفت: یکی از بیماری های جسمی که نشانگان اختلالات خلقی را در بردارد مشکلات هورمون تیروئید است که تشخیص این بیماری فقط از طریق آزمایش خون می باشد.
دکتر بتول سید حیدری روان شناس بالینی و استاد پوهنتون دولتی شهید ربانی کابل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا  بابیان این مطلب ادامه داد: هفته‌ی پیش رو، هفته‌ی جهانی تیروئید است، از هر ده مراجع به مرکز مشاوره با نشانه های افسردگی، اضطراب و کلا اختلالات خلقی و روانی، چهار نفر را تشخیص کم کاری تیروئید داده ام.
شوک داشتن این احساس که به یک بیماری سخت افسردگی دچار شده است می تواند منجر به از دست دادن کامل اعتماد به نفس در فرد شود اما دلیل این موضوع گاهی ساده تر از این است که روان شناسان با جلسات روان درمانی و روانپزشک با دادن داروهای ضدافسردگی وقت خود و مراجع را بگیرد.
یکی از بیماری های جسمی که نشانگان اختلالات خلقی را در بردارد مشکلات هورمون تیروئید است که تشخیص این بیماری فقط از طریق آزمایش خون می باشد ، تیروئید نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و بهم خوردن این نظم که بدلیل سبک زندگی استرس های مداوم  عاطفی ، جسمی اقتصادی و کاهش کیفیت مواد غذایی مصرفی عامل مهمی در بهم خوردن توازن مواد معدنی در بدن و تعادل تیروئید می شود.
مشکلاتی چون زودرنجی، پرخاشگری ، کم خونی، مشکلات خواب ، ریزش مو، سردمزاجی، کم شدن حافظه و فراموشی، افزایش و کاهش وزن، کاهش رشد قد در نوجوانان، تپش قلب، خستگی مفرط دلهره و بی قراری و.. از نشانه های اختلالات تیروئید است.
در حالیکه سازمان های بهداشتی در جهان و کشورهای همسایه فعالیت گسترده رابرای درمان و پیشگیری اختلالات تیروئید انجام داده اند، در افغانستان اختلالات تیروئید ناشناخته و کمتر آزمایشگاهی وجود دارد تا برای تشخیص این مشکل با مراجعین  همکاری لازم را انجام دهند چرا که نمی شناسند.
امید می رود در کنار یکی دو لابراتوار که در کابل این تشخیص را با هزینه ی بالاتر از هزار افغانی انجام می دهند مراکز دیگر هم فعالیت خود را در تشخیص و درمان ساده ی این مهم ، آغاز کنند تا از موج نسل معیوب در آینده پیشگیری شود.

  پربازدید ترین