• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«امام خمینی»(ره)، فرمانروای دل جهانیان

«امام خمینی»(ره)، فرمانروای دل جهانیان

محبوبیت «امام خمینی»(ره) و عشق به شخصیت و اندیشه‌های والای آن امام همام به داخل ایران محدود نمی‌شد، بلکه محبوبیتی جهانی بود.
چهاردهم جوزا/خرداد ماه هر سال یاد آور خاطره‌ای تلخ نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای آزادگان جهان از هر دین و آئینی به دلیل رحلت بزرگ مردی است که تاریخ معاصر معاصر به خود ندیده است.
کسی که در عین قدرت، رئوف و مهربان بود و در عین درایت و ذکاوت، یاور و یاریگر مستضعفین بود. چون اگر غیر از این بود، هیچ گاه نمی‌توانست، طومار نظام 2500 ساله شاهنشاهی را در هم پیچیده و انقلاب شکوهمند اسلامی را در ایران رقم بزند.
از کسی سخن می‌گوییم که هیچ گاه قدرت و جاه و مقام نتوانست، ذره‌ای در وجودش نفوذ کند و آن وجود گرانقدر را وابسته و جیره خوار خود کند. به همین دلیل کسانی که از دور و نزدیک با ایشان آشنایی داشته ویا در ارتباط بودند، این گفته را تایید می‌کنند که تا لحظه عروج جانگدازشان، هیچ یک از موضوعات و قضایای دنیوی نتوانستند، لحظه‌ای نگاه ایشان را به خود جلب کنند.
به همین دلیل کارشناسان و صاحبظران مسائل سیاسی جهان و منطقه تاکید می‌کنند که اگر اکنون نام «ایران» و «انقلاب اسلامی» در سراسر جهان طنین انداز شده و کسی را نمی‌توان یافت نه تنها با نام کشور ایران و «انقلاب اسلامی» آن و رهبر این انقلاب آشنا هستند، بلکه همواره در برابر شخصیت شامخ و بزرگ ایشان به نشانه احترام سر تعظیم فرود آورده، فقدان ایشان را ضایعه‌ای جبران ناپذیر نه تنها برای مردم ایران بلکه برای همه ملل مستضعف و مظلوم جهان می‌دانند.
سخن از «امام خمینی»(ره)، بنیانگذار و معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران است که به خاطر همین ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی اشان و دیدگاه‌ها و اندیشه‌های انسان مدارشان، احترام دوست و دشمن را برانگیخته و از محبوبیت بسیاری در میان اندیشمندان، سیاستمداران و نخبگان کشورهای جهان برخوردار بودند، دلیل این مدعا سیل دیدگاه‌ها و اظهار نظرهایی است که در عظمت و بزرگی شخصیت ایشان به مناسبت‌های مختلف ایراد شده است.
از آنجا که بیان تمام این دیدگاه‌ها و اظهار نظرها از مقوله این گزارش خارج است، لذا به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد رحلت آن رهبر فرزانه شماری از اظهار نظرهای انجام شده از سوی شخصیت‌های مختلف جهان اشاره می شود:

اخلاص کامل و اراده محکم
«بیل جیمز»، استاد دانشگاه و محقق آمریکایی امام خمینی و درباره انقلابی که علیه شاه ایران رهبری و هدایت کرده و آن را به پیروزی رساندند، می‌گوید: تردیدی نیست که امام خمینی با اخلاص کامل و اراده محکم اهداف خود را دنبال می‌کرد.

همه امام را دوست دارند
«احمد شیخ زهیر»، امام جماعت مسجد «الحمدللّه» شهر بوستون امریکا: معتقدم، همه مسلمانان امام خمینی را دوست دارند و از رحلت ایشان غمگین شدند. ما یک قهرمان بزرگ را از دست دادیم. امام خمینی فردی فوق العاده و نمونه بزرگ و بارز یک مجاهد واقعی بود. ما باید افتخار کنیم، در دوران ایشان زندگی می‌کردیم و بدانید، ایشان در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند.

خط امام، خط اصیل اسلامی
«گلبدین حکمتیار»، رهبر حزب اسلامی افغانستان: ملت ایران با رهبری امام توانست، انقلاب خود را به پیروزی برساند. خط امام، خط اصیل اسلامی است و ما از این خط دفاع می‌کنیم. ما انقلاب اسلامی ایران را مختص ملت ایران نمی‌دانیم، بلکه انقلابی متعلق به همه مسلمانان است.

بصیرت عمیق و اخلاص راستین
«محمد اکرام»، اندیشمند، نویسندة مجاهد و مشهور افغانستانی: رحلت امام خمینی، شخصیت عظیم جهان اسلام مایة تأثر و تأسف همه مسلمانان است. بصیرت عمیق، وسعت نظر و اخلاص راستین ایشان موجب شده بود تا نگرانی همیشه ایشان سرنوشت یک میلیارد مسلمان جهان بدون در نظر داشت اختلافات گروهی و مذهبی باشد. وقتی ما به شخصیت امام خمینی با چنین دید و نگرشی نظر بیفکنیم، به حق او را بزرگترین شخصیت دنیای اسلام در عصر موجود می‌یابیم.

جهت‌دهی به تحولات جهان
«حجت الاسلام والمسلمین محمد دارالحکمه»، از اندیشمندان کشور غنا: امروز ایران اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای در جهان و مخصوصا بین مسیحیان است و نقش امام خمینی‌(ره) در این امر انکار ناپذیر است. اکنون انقلاب اسلامی ایران تأثیرات مستقیمی بر تحولات جهانی دارد؛ بطوری که بزرگان کشورهای آفریقایی امروز ایران را قبله اسلامی دانسته و جمهوری اسلامی را در آینده نزدیک یکی از قدرت‌های برتر جهان می‌دانند.

ارائه برداشت تازه‌ از مبانی اسلامی
«بریجید آن استارکی»، نویسنده آمریکایی: امام خمینی اهمیت بسیاری به ارتباط فرهنگی و توسعه می‌‌دادند و بر این باور بودند، فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن را می سازد، لذا فرهنگ را اساس استقلال یک ملت می‌دانستند. ایشان نگرشی جامعه شناسانه به اسلام و برداشت تازه‌ای از مبانی اسلامی ارائه دادند.

شخصیت قرن 20
«ایوب مصطفی»، نویسنده کتاب تفسیر قرآن و مدیر گروه مطالعات ادیان دانشگاه تمپل امریکا: تاریخ، امام خمینی را بعنوان بزرگترین شخصیت جهان در قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا ایشان نبوغ سیاسی و دینی را با هم داشتند. اهمیت انقلاب امام خمینی این بود که ماهیت نظام حکومتی یک کشور بزرگ اسلامی را از ماهیت لائیکی به ماهیت اسلامی و دینی تغییر داده و جمهوری اسلامی را به الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان مبدل کردند.

نگاه ویژه به زن
«باربارا گیش گلندورا»، محقق و نویسنده آمریکایی: علیرغم تبلیغات منفی غرب علیه ایران، پس از انقلاب اسلامی جایگاه زنان در این کشور ترفیع یافته و در این‌باره می‌توان به سخنان امام خمینی استناد کرد. ایشان زنان را بخش مهمی از نیروی فعال و پویای جامعه معرفی و همواره به نقش بسیار ارزشمند زنان ایران در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می‌کردند. افزایش آزادی زنان ایرانی پس از انقلاب و پیشرفت آنان در آموزش و فعالیت‌های اجتماعی همه ناشی از دید باز و همه جانبه امام خمینی بود که زنان را به شرکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تشویق می‌کردند، چون باور داشتند، زنان زیربنای جامعه می‌سازند.

نماد قدرت دین مقابل دولت
«تافلر الوین»، نویسنده کتاب موج سوم: اینکه کدام کشور در قرن 21 بر جهان مسلط خواهد شد، سؤال مهیجی است، اما در عین حال بی‌معناست، زیرا باید اذعان کرد، بزرگترین تحول امروز جهان ظهور نیرو و قدرتی ماورای نیرو و قدرت دولت‌ ملی است که مهمترین نماد آن امام خمینی است. ایشان با اتکا بر قدرت دینی و مذهبی خود بخش اعظم قدرتی که مدت‌ها در انحصار دولت‌های ملی بود، را از قبضه آنها خارج کرد.

نماد امید و اعتماد به نفس
«صالح خان»، شاعر و مسلمان سیاه پوست فعال در آمریکا: امام خمینی بهمان اندازه که مقابا دیگران سازش‌ناپذیر و پر صلابت نشان می‌دادند، با کمال خضوع و خشوع تسلیم مشیت الهی بودند. اتکال همیشگی ایشان به خداوند، ایشان را به نماد امید و اعتماد به نفس مبدل کرده و موجب شده بود، ترس از شکست و ناکامی به دل ایشان راه نیابد و با ایمانی راسخ به جنگ با کفر و استکبار بروند.

اندیشه‌های عرفانی بی‌مانند
«عبدالفتاح انیسا»، رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌های عمومی واشنگتن: طی تحقیق پیرامون انقلاب‌های عصر حاضر با انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم و به شخصیت والای امام خمینی پی بردم. به مطالعه آثار ایشان پرداختم، هرچه بیشتر مطالعه می‌کردم، بیشتر مجذوب و شیفته ایشان می‌شدم. با مطالعه تفسیر سوره حمد، شناخت و علاقه‌ام به ایشان به اوج رسید. در تفسیر سوره حمد، کلام غریبی نیافتم، بلکه کلامی بسیار آشنا بود که با نفوذ به عمق جانم مرا متحول کرد. برایم بسیار جالب بود، شخصیتی مذهبی، سیاسی و قدرتمند، چنین عارفانه بیندیشد.

انسان برگزیده
«علوی خدیجه»، محقق و نویسنده مسلمان امریکایی: امام خمینی انسان برگزیده خداوند در عصر محو و کمرنگ شدن اسلام واقعی بودند که بدست‌اشان احیا گردید. ایشان نمونه‌ شایسته‌ای برای بشریت هستند، چون با آنکه رهبر یک کشور بودند، اما نماد ساده زیستی و بی‌‌تکلفی شمرده‌ می‌شدند. انقلاب اسلامی، هدیه‌ای الهی بود که راه اجرای قوانین اسلام را هموار و افقی روشن برای ملل تحت ستم و استعمار ایجاد کرد و همه اینها به لطف امام خمینی محقق گردید.

* قبس زعفرانی

  پربازدید ترین