• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هفدهمین نشست سران شانگهای در «آستانه» آغاز شد

هفدهمین نشست سران شانگهای در «آستانه» آغاز شد

هفدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای دقایقی پیش با حضور روسای و مقامات ارشد کشورهای عضو در «آستانه» آغاز شد.
هفدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان و نخست وزیران هند و پاکستان در «آستانه» پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد.
در این نشست «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کشورمان و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز حضور دارد.
به طور سنتی، قبل از نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بخش مراسم استقبال که توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان صورت گرفت، شرکت کردند.
طبق برنامه نشست ملاقات شورای سران کشورهای عضو شانگهای در فرمت خصوصی و عمومی و امضای اسناد صورت خواهد گرفت.
سران کشورهای عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای روز گذشته وارد آستانه شده و در کنسرتی به افتخار هفدهمین اجلاس سازمان شانگهای شرکت کردند.
روسای جمهور کشورهای عضو در این اجلاس مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم، وضعیت خاورمیانه و افغانستان و همچنین درخواست ایران برای پیوستن به سازمان شانگهای را مورد بررسی قرار می دهند.
علاوه بر این در جریان این نشست هند و پاکستان به طور رسمی به عضویت سازمان شانگهای پذیرفته می شوند.
در پایان این جلاس 11 سند از جمله اعلامیه آستانه، کنوانسیون مبارزه با افراطگرایی و بیانیه مشترک رهبران کشورهای عضو در خصوص مبارزه با تروریسم بین المللی به امضا می رسد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.
در نشست این سازمان در «تاشکند» در سال 2016 میلادی نمایندگان هندوستان و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و قرار است در نشست آستانه این 2 کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شوند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.
در این اجلاس ریاست سازمان همکاری شانگهای از قزاقستان به چین واگذار و نشست بعدی این سازمان در تابستان سال 2018 میلادی در چین برگزار می‌شود.

  پربازدید ترین