• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«یکی به نعل و یکی به میخ»؛ سیاست احزاب افغانستان در اختلافات دولت و مردم

«یکی به نعل و یکی به میخ»؛ سیاست احزاب افغانستان در اختلافات دولت و مردم

 در حالی که نزدیک به 65 حزب رسمی در افغانستان ثبت شده‌اند اما همواره در اختلافات جدی مردم و دولت این کشور موضع صریح و استواری اتخاذ نمی‌کنند و اغلب با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ پیش می‌روند.
 در پی انفجارهای هفته گذشته و برگزاری تظاهرات و تحصن اعتراض‌آمیز در کابل، ریاست جمهوری امروز جدی‌تر از روزهای گذشته به معترضان کابل هشدار داده است که به تحصن و تجمع در پایتخت پایان دهند. ظاهرا پادرمیانی نمایندگان پارلمان کشور نیز بین مردم و رئیس جمهور غنی نیز نتیجه‌ای نداده است.
در کشمکش‌های بین معترضان و حکومت، احزاب سیاسی نتوانسته‌اند نقش سازنده‌ای ایفا کنند. برخی از این احزاب با استفاده از آب گل‌آلود و نزدیک شدن به ارگ ریاست جمهوری برای شعله‌ور شدن این اختلافات تلاش می‌کنند و برخی هم در انتظار اینکه چه کسی برنده خواهد شد یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند.
گفته می‌شود که معترضان به ناامنی‌های کابل موسوم به جنبش «رستاخیز و تغییر» خواستار کناره‌گیری «حنیف‌اتمر» مشاور امنیت ملی و سایر مقامات ارشد امنیتی کشور شده‌اند.
از سوی دیگر، می‌توان گفت که کشمکش‌های اخیر بین حزب «جمعیت اسلامی» و ارگ ریاست جمهوری و تجمع معترضان در شهر کابل، احزاب و جریان‌های سیاسی را تا حدودی به دو جناح حامی و مخالف اشرف غنی تقسیم کرده است و برخی از احزاب هم با رعایت جانب احتیاط از این کشمکش‌ها به دور مانده و از هیچ جناحی حمایت نمی‌کنند.
با این وجود، «صبغت‌الله مجددی» رئیس شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان در واکنش به کشمکش‌های معترضان و حکومت با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که دولت باید خواسته‌های مشروع معترضان را بپذیرد ولی برکناری مقامات ارشد حکومتی مناسب نیست.
وی با رعایت جانب احتیاط از یک طرف از حکومت می‌خواهد خواسته‌های به اصلاح مشروع معترضان را بپذیرد واز طرف دیگر از موضع اشرف غنی مبنی بر عدم برکناری مقامات ارشد امنیتی حمایت می‌کند.
رئیس شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان تصریح کرد که نظام فعلی در کشور نتیجه‌ فداکاری میلیون‌ها شهید و جانباز کشور است پس حکومت نیز از حقوق و خواسته‌های مردم نباید چشم پوشی کند و برای حل‌وفصل اختلافات و مواجه با چالش‌های موجود اجماع ملی صورت گیرد.
صبغت‌الله مجددی اظهار داشت: شورای احزاب جهادی و ملی اعتراض را حق قانونی مردم می‌داند و از خواسته‌های مشروع آنها حمایت می‌کند اما در پیامی به  معترضان گفت به عنوان یک بزرگ و ریش‌سفید از شما می‌خواهم تا خیمه‌های تحصن خود را که باعث مزاحمت در کابل شده است بردارید و خواسته‌های خود را از طریق مذاکرات با ارگ ریاست جمهوری دنبال کنید.
برخی می‌گویند که مخالفان اشرف غنی به ویژه «احمدضیا مسعود» و «عطامحمد نور» اعتراض‌های اخیر علیه ریاست جمهوری را سازماندهی کرده‌اند.
این در حالی است که پس از تلاش ناکام برای هدف قرار گرفتن رهبران اقوام تاجیک در مراسم خاکسپاری پسر معاون سنای کشور انگشت اتهام بسوی «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی نشانه گرفته شد.
مخالفان رئیس‌جمهور غنی از فعالیت‌‌های مشاور امنیت ملی کشور نگرانند و خواستار برکناری وی هستند، اما حنیف اتمر از متحدان درجه یک اشرف غنی محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور راضی به برکناری وی نخواهد شد.
حال باید منتظر ماند تا آیا پادرمیانی برخی احزاب مانند شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان یا هیئت 34 نفره پارلمان بین حکومت وحدت ملی و معترضان نتیجه‌ای خواهد داشت یا خیر؟

منبع: تسنیم

  پربازدید ترین