• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تازه ترین نمونه پشتیبانی واشنگتن از تکفیری ها؛ آمریکا 120 سرکرده داعش را از رقه خارج کرد

تازه ترین نمونه پشتیبانی واشنگتن از تکفیری ها؛ آمریکا 120 سرکرده داعش را از رقه خارج کرد

ارتش آمریکا که در حال دگردیسی از حامی پشت پرده به حامی علنی از تروریست‌ها در سوریه است، آن دسته از سرکرده‌های داعش که دارای تابعیت غربی بودند، را از شهر در حال سقوط «رقه» به منطقه‌ای امن هلی‌برن کرد.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نقش آمریکا در سوریه روز به روز شفاف‌تر می‌شود و این نقش هر روز با مأموریت واقعی این کشور در سوریه، یعنی سرنگونی «بشار اسد» منطبق‌تر می‌گردد.
پیش از این کارشناسان بی‌طرف و رسانه‌های مستقل همه تلاش خود را به کار می‌گرفتند تا پیوند نزدیک میان آمریکا و تکفیری‌ها را با ارائه اسناد و شواهد، ثابت کنند، ولی چند هفته‌ای است که دیگر نیاز به اثبات براساس شواهد و اظهارات نیست. بلکه آمریکا در روز روشن ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهد و از تروریست‌ها حمایت می‌کند.
«عمار الاسد» عضو پارلمان سوریه خبر داد، آمریکا با هلی‌کوپتر 120 عضو و سرکرده داعش که دارای ملیت آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و دیگر کشورهای غربی بودند، را از شهر «رقه» خارج و به شهر «السخنه» در حومه «تدمر» منتقل کرد.
شهر السخنه همان جایی در ولایت «حمص» است که در نوبت آزادسازی به دست نیروهای دولتی و مقاومت قرار گرفته است و اگر ارتش سوریه براین شهر مسلط شود، ولایت و شهر «دیرالزور» در بیابان‌های شرقی نیز در نوبت آزادسازی قرار می‌گیرند.
آمریکا احتمالاً با این اقدام خود، تلاش می‌کند، جلوی پیشروی ارتش سوریه و مقاومت به سمت شرق و دیرالزور را بگیرد.
طی هفته‌های گذشته جنگنده‌های آمریکایی سه بار ستون‌های در حال پیشروی ارتش و مقاومت به سمت شرق را بمباران کردند، اما این نیروها توانستند خود را به مرزهای عراق برسانند و با نیروهای بسیج مردمی عراق دست اتحاد بدهند. این اتفاق، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرد.
در ارتباط با 120 عضو داعش که عمار الاسد جابجایی آنها را از رقه به السخنه خبر داده، وی این را نیز گفته که افراد فوق توسط جنگنده‌های روسیه و سوریه بمباران شدند و از پای درآمدند.
در ارتباط با «رقه» نیز در حال حاضر آمریکا تلاش می‌کند این شهر به دست شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» تسخیر شود. در این خصوص نیز عمارالاسد گفت: هماهنگی بالایی میان آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه وجود دارد و (حتی) برخی از فرماندهان این نیروها، آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی هستند.
وی ادامه داد که سه هفته پیش نیز هلی‌کوپترهای ائتلاف در «رقه» دست به عملیات هلی‌برن زده و شماری از سرکرده‌های داعش را به مناطق نامشخصی منتقل کرده‌اند. بی‌شک آنها (سرکرده‌های داعش)، سوری، عراقی یا چچنی نبودند، آنان امرای غربی داعش بودند.
الاسد با اشاره به اینکه رقه برای آمریکا اهمیت زیادی دارد تصریح کرد: چگونه می‌شود که با وجود اختلاف ایدئولوژیکی، توافقی میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه انجام گیرد و براساس آن به سرکرده‌های داعش گذرگاه امنی برای خروج از رقه داده شود. این توافق جز به خاطر منافع (آمریکا) عملی نمی‌شد.
با توجه به این تحولات، به نظر می‌رسد که داعش قصد دارد رقه را ترک کند و آن را به نیروهای تحت فرمان آمریکا بسپارد. وزارت خارجه روسیه نیز اخیراً اعلام کرده بود که حمایت آمریکا از تروریست‌ها در سوریه و همکاری با آنها، حالت علنی به خود گرفته است.
به گفته مقامات مسکو و دیگر ناظران بی‌طرف، آمریکا در سوریه اصولاً به دنبال نابودی تروریسم و داعش نیست و هدف واقعی آمریکا، سرنگونی دولت قانونی «بشار اسد» است.

پیشروی ارتش سوریه
ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در بیابان‌های شرقی، توانست بر منطقه «آراک» و ارتفاعات مشرف بر آن و نیروگاه سوم را در ولایت «حمص» آزاد کند. این منطقه آزاد شده، سه کیلومتر در شش کیلومتر وسعت دارد. منطقه نفتی آراک در 40 کیلومتری شمال شرق «تدمر» قرار دارد.
ارتش سوریه در ولایت «رقه» نیز محور «اثریا- رقه» را قطع کرد و اکنون شهرک «عقیریات» که پایگاه اصلی داعش در حومه «حماه» است را در محاصره دارد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با پیروزی‌های جدید ارتش سوریه و مقاومت، تقابل این نیروها با تفنگداران آمریکایی جدی‌تر می‌شود.

  پربازدید ترین