• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اجازه تغییر نظام را به هیچ قیمتی نمی دهیم/جنبش «رستاخیز» نماینده اقوام تاجیک و ازبک نیست+فیلم

اجازه تغییر نظام را به هیچ قیمتی نمی دهیم/جنبش «رستاخیز» نماینده اقوام تاجیک و ازبک نیست+فیلم

 رهبر حزب اسلامی در دیدار با اعضای «نهاد اجتماعی و پیشرفت ملی» در واکنش به خواسته‌های جنبش رستاخیز اعلام کرد که هرگز اجازه تغییر در نظام کنونی را نخواهد داد و احزابی که مدعی نمایندگی از اقوام تاجیک و ازبک هستند نیز دروغ می‌گویند.
«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در واکنش به شعار معترضان کابل که به «جنبش رستاخیر» موسوم شده است، اعلام کرد: افرادی که حالا شعار تغییر را سر می‌دهند کسانی هستند که نتیجه کارشان منجر به اشغال افغانستان توسط شوروی سابق شد.
وی افزود که اجازه تغییر و یا تضعیف را به هیچ عنوان نمی‌دهد و تغییر در نظام نباید منجر به خون‌ریزی شود.
حکمتیار اظهار داشت: بسیاری از احزاب بخاطر اهداف شخصی خود شعارهای قومی سر می‌دهند درحالیکه از هیچ قومی از جمله ازبک‌ها و تاجیک‌ها نمایندگی نمی‌کنند.
رهبر حزب اسلامی گفت:«کاش احزابی در افغانستان وجود داشتند که ملی بودند و از همه اقوام نمایندگی می‌کردندو در صورتی که بر اساس قوم تشکیل یافته‌اند کاش واقعا از قوم خودشان نمایندگی می‌کردند».

وی تصریح کرد که نمی‌داند نماینده قوم تاجیک چه کسانی است و چه کسانی آنها را به عنوان نماینده اقوام تاجیک منسوب کرده و به آنها این حق نمایندگی از خود را داده و گفته که حق ما را مطالبه کنید، حقیقت این است که احزابی را مشاهده می‌کنیم که با شعارهای  قومی و نمایندگی کاذب باعث ایجاد فتنه می‌شوند و اهداف آنها مطالبه حقوق یک قوم نیست بلکه تنها در صدد فتنه هستند».
حکمتیار همچنان با اشاره تلویحی به «حزب جنبش ملی اسلامی» به رهبری ژنرال دوستم گفت: « من هیچ حزبی را نمی بینم که از اقوام ازبک نمایندگی کند».
وی  مدعی شد که حزب اسلامی نسبت به همه احزاب در شمال کشور بیشترین اعضای تاجیک و ازبک را دارد.
رهبر حزب اسلامی اظهار داشت: طرفدار شعارهای صلح‌آمیزی است اما گذاشتن شروط و برپایی خیمه‌های تحصن و شعارهای قومی را نمی‌پسندد.
این در حالی است که حکمتیار قبل از این نیز به احزاب مخالف ارگ ریاست جمهوری و به ویژه «حزب جمیعت اسلامی» هشدار داده بود که نباید از در تهدید با حکومت وارد شوند.
گفته می‌شود که خیمه‌های تحصن از سوی مخالفان اشرف غنی در کابل بر افراشته شده تا با فشار بر ریاست جمهوری این کشور، «حنیف‌اتمر» از سمت مشاور امنیت ملی افغانستان عزل شود.
اعتراضات پس از آن شکل گرفت که رهبران اقوام تاجیک و ازبک و مخالفان ارگ ریاست جمهوری در مراسم خاکسپاری پسرمعاون سنای کشور هدف سه حمله پیاپی انتحاری قرار گرفتند.
معترضان معتقدند که اشرف غنی و به ویژه حنیف اتمر مسئول حملات انتحاری به رهبران اقوام تاجیک و ازبک هستند.

  پربازدید ترین